W zakresie opodatkowania świadczonych usług elektronicznych polegających na udostępnianiu portalu na rzecz Prezentującego. - Interpretacja - IPPP2/443-58/13-3/DG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2013, sygn. IPPP2/443-58/13-3/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania świadczonych usług elektronicznych polegających na udostępnianiu portalu na rzecz Prezentującego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2013r. (data wpływu 21.01.2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług elektronicznych polegających na udostępnianiu portalu na rzecz Prezentującego /pytanie nr 2/ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.01.2013r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług elektronicznych polegających na udostępnianiu portalu na rzecz Prezentującego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Z uwagi na fakt, iż nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do chwili obecnej nie ma obowiązku ewidencjonowania swoich obrotów przy pomocy kasy fiskalnej.

W najbliższym czasie Wnioskodawca będzie właścicielem portalu internetowego, na którym Użytkownicy czynni (Prezentujący), będą mogli prezentować określone treści audio-wizualne, na żywo, z miejsca w którym się znajdują, a Użytkownicy bierni (Oglądający) będą mogli oglądać zdalnie prezentowane treści i wynagradzać za nie Prezentujących. Konta użytkowników będą jednolite, co oznacza, że ten sam Użytkownik w części transakcji będzie mógł występować jako Oglądający, a w innej części jako Prezentujący. Rozróżnienie na Prezentującego i Oglądającego ma więc na celu jedynie uwidocznienie ról pełnionych przez strony zaangażowane w opisaną w dalszej części wniosku transakcję. Użytkownicy Portalu, aby móc posiadać dostęp do stron Portalu muszą się uprzednio zarejestrować.

Do rejestracji niezbędne będą m.in. takie dane jak:

  • login (nazwa Użytkownika);
  • adres e-mail Użytkownika;
  • wiek użytkownika;
  • oświadczenie, że rejestrujący się jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wnioskodawca nie będzie wymagał podania jakichkolwiek innych danych osobowych (np. imienia, nazwiska lub adresu) przez Użytkowników Portalu, gdyż zapewnienie anonimowości Użytkowników jest jednym z podstawowych oczekiwań zarówno Prezentujących jak i Oglądających. Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania tych danych osobowych z innych źródeł.

Zgodnie z Regulaminem Portalu (dalej: Regulamin), akceptowanym przy rejestracji przez Użytkowników, Użytkownikami Portalu mogą być jedynie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Portal prowadzony będzie wyłącznie w języku polskim, a jakiekolwiek wypłaty środków dokonywane będą wyłącznie na konta bankowe w polskich oddziałach banków.

Prezentujący przed rozpoczęciem swojej prezentacji na Portalu będzie musiał zaakceptować Regulamin, z którego wynikać będzie m.in., że Wnioskodawca zobowiązuje się do tego, że prowadzona prezentacja dostępna będzie na Portalu w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią nieograniczonej liczbie Oglądających, którzy zarejestrują się na tym Portalu, jako Użytkownicy. Wnioskodawca zapewni również funkcjonowanie na Portalu takiego mechanizmu działającego w sposób automatyczny, który umożliwi Prezentującemu otrzymanie wynagrodzenia od Oglądającego i właściwe rozliczenie finansowe tej transakcji dla obu jej stron.

Wnioskodawca w celu wyszukania Oglądających dla Prezentujących, będzie prowadził kampanie promocyjne i reklamowe mające na celu rozreklamowanie Portalu. W ramach działania marketingowego możliwe będzie również udzielenie ograniczonego dostępu dla niezarejestrowanych Oglądających, przy czym większość funkcjonalności Portalu będzie dla nich niedostępna, a w szczególności nie będą oni mogli wynagradzać Prezentujących ani zawierać, żadnych innych transakcji z pozostałymi Użytkownikami.

Wnioskodawca umożliwi dokonywanie zapłaty za wykonaną prezentację za pośrednictwem Portalu pomiędzy Oglądającymi a Prezentującymi w sposób uproszczony, opierający się na rozliczeniach za pomocą wirtualnych żetonów. Oglądający, w celu dysponowania nimi musi najpierw dokonać wymiany środków pieniężnych w walucie polskiej (dalej środki pieniężne lub PLN) na żetony. Dokonywał tego będzie wpłacając określoną kwotę PLN na konto Wnioskodawcy. W zamian za wpłatę, Wnioskodawca przekaże w posiadanie Użytkownika określoną pulę żetonów, stanowiącą równowartość wpłaconej kwoty środków pieniężnych. Żetony będą gromadzone przez Użytkowników na indywidualnym koncie każdego z nich na Portalu. Dostęp do konta posiadał będzie wyłącznie dany Użytkownik. Wartość jednego żetonu na portalu będzie określona w PLN, przy czym Oglądający przy jednorazowym nabyciu większej ilości żetonów będzie otrzymywał stosowny rabat, którego wysokość uzależniona będzie od ilości zakupionych żetonów.

Jednocześnie z wpłatą środków pieniężnych w celu wymiany ich na żetony, Użytkownik wpłacał będzie dodatkowo wynagrodzenie prowizyjne na rzecz Wnioskodawcy jako opłatę za dostęp do portalu i możliwość korzystania z jego funkcjonalności, w tym: za możliwość nabywania prezentacji bezpośrednio od innych Użytkowników, za możliwość wykonywania odpłatnych prezentacji na rzecz innych Użytkowników oraz za możliwość uproszczonego rozliczania transakcji zawieranych z innymi Użytkownikami za pomocą wirtualnych żetonów Portalu. Wysokość tego wynagrodzenia określona będzie w Regulaminie a naliczana będzie proporcjonalnie do kwoty nabywanych żetonów.

Zgodnie z Regulaminem, otrzymane przez Użytkownika żetony w każdym momencie pozostaną własnością Wnioskodawcy. Ich własność nie będzie przenoszona na Użytkownika w momencie zamiany środków pieniężnych na żetony, a wpłacone przez Użytkownika środki pieniężne (z wyjątkiem pobranej na wstępnie prowizji) będą miały charakter zwrotny. Żetony stanowić będą jedynie jednostkę rozrachunkową, rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru świadczenia wyłącznie od innego Użytkownika Portalu, a więc do otrzymania w określonym terminie, określonych usług. Poza portalem, żetony nie będą stanowiły żadnej wymiernej wartości i nie będą uprawniały do otrzymania jakichkolwiek świadczeń. Zarówno Użytkownik, który uprzednio wpłacił żetony, jak i Użytkownik, który otrzymał żetony tytułem wynagrodzenia za wyświadczoną usługę będą mogli otrzymać w drodze zwrotnej wymiany żetonów na środki pieniężne równowartość środków pieniężnych na jaką opiewają żetony (po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie, tj. podaniu danych niezbędnych do wypłaty na rachunek bankowy i zgromadzeniu odpowiedniej kwoty żetonów do wypłaty).

W celu uproszczenia systemu przyjmowania wpłat środków pieniężnych wpłacanych w celu wymiany na żetony oraz kwot prowizji, Wnioskodawca zawrze umowę z agentem rozliczeniowym (np. PAYU) w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz.U. z 2002 r. Nr 169, poz. 1385 z późn. zm.) . Za pośrednictwem agenta będą dokonywane przez Użytkowników płatności za wirtualne żetony i uiszczana kwotą prowizji na rzecz Wnioskodawcy. W pierwszym etapie środki pieniężne od Użytkowników w celu wymiany na żetony wpływać będą na rachunek bankowy u agenta, a następnie z rachunku agenta pieniądze będą przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Od agenta Wnioskodawca otrzymywać będzie okresowo raport, który będzie zawierać:

  1. ID transakcji;
  2. Opis usługi i kwotę;
  3. Dane osoby wpłacającej (login, adres e-mail);
  4. Numer konta lub telefonu osoby wpłacającej;
  5. ID transakcji w banku lub u operatora.

Żetony zachowają swoją ważność bezterminowo, tj. Użytkownicy będą mogli gromadzić je na swoich kontach i dokonywać nimi transakcji niezależnie od okresu jaki upłynie od ich otrzymania od Wnioskodawcy w zamian za środki pieniężne lub od Oglądających za wykonane prezentacje.

W momencie dokonywania zapłaty za wykonaną prezentację przez Oglądającego na rzecz Prezentującego, określona ilość żetonów, będąca ceną ustaloną bezpośrednio pomiędzy Oglądającym a Prezentującym, automatycznie przekazywana będzie z konta Oglądającego, na analogiczne konto Prezentującego.

Wnioskodawca, po zgromadzeniu przez Prezentującego na swoim koncie w Portalu odpowiedniej liczby żetonów ze sprzedaży prezentacji, i podaniu przez niego danych niezbędnych do przelewu, na jego wniosek, ma obowiązek dokonać zwrotnej wymiany żetonów i określoną kwotę wyrażoną w PLN, stanowiącą równowartość wymienianych żetonów, wpłacić Prezentującemu na rachunek bankowy.

Prezentujący w każdym momencie będzie miał dostęp do informacji o tym, na jaką wartość w przeliczeniu na PLN opiewają zgromadzone przez niego żetony.

Akceptacja Regulaminu dokonywana będzie przez Użytkowników poprzez zaznaczenie właściwego pola podczas rejestrowania się na Portalu, a dowód akceptacji znajdować się będzie w bazie Portalu w formie plików w wersji elektronicznej. Zainteresowane strony w każdej chwili będą miały możliwość wydrukowania tych dokumentów w wersji papierowej. Wpływ środków pieniężnych do Wnioskodawcy dokumentowany będzie dla celów księgowych poprzez raporty otrzymywane od agenta oraz wyciągi bankowe z konta Wnioskodawcy, na które przelewane będą przez agenta środki otrzymane uprzednio od Użytkowników Wnioskodawcy tytułem wymiany na żetony. Wypłaty środków pieniężnych dokonywane na rzecz Użytkowników tytułem zwrotnej wymiany żetonów na PLN, dokumentowane będą wyciągami bankowymi z konta Wnioskodawcy. Przy użyciu systemu rozliczeniowego Portalu, Wnioskodawca prowadził będzie w sposób zautomatyzowany i ciągły bieżącą ewidencję wszystkich transakcji zawieranych pomiędzy Użytkownikami za pośrednictwem Portalu, zawierającą w szczególności takie dane jak data dokonania transakcji, kwoty (wyrażonej w żetonach) i stron transakcji. Ewidencja ta pozwalała będzie na generowanie okresowych zestawień i podsumowań.

Kwota otrzymywanej od Użytkowników prowizji ujmowana będzie przez Wnioskodawcę w prowadzonej przez niego przy zastosowaniu kasy rejestrującej ewidencji obrotu i kwot podatku należnego. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż będzie więc dla Użytkownika paragon fiskalny. Kwota podatku należnego VAT oraz kwota uzyskanego przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych ustalana będzie przez Wnioskodawcę na podstawie raportów dobowych z kasy fiskalnej.

Każda zapłata prowizji przez Użytkownika skutkować będzie zaewidencjonowaniem wpłaty na kasie fiskalnej i wydrukiem paragonu fiskalnego. Wobec braku bezpośredniego kontaktu z wpłacającym oraz brakiem danych dotyczących jego adresu - Wnioskodawca nie będzie miał fizycznej możliwości przekazania oryginału paragonu wpłacającemu. W Regulaminie zawarty zostanie zapis, że w celu otrzymywania paragonów należy dostarczyć Wnioskodawcy adres, na który dokonywane będą wysyłki tych dokumentów. Niepodanie takiego adresu skutkować będzie tym, iż oryginał paragonu pozostanie u Wnioskodawcy i będzie przez niego przechowywany przez okres 5 lat od końca roku podatkowego, w którym został wydrukowany. Na żądanie Użytkownika, Wnioskodawca wystawiał będzie również faktury VAT dokumentujące dokonaną sprzedaż.

Płatność za wszystkie transakcje przeprowadzone na portalu przebiegać będzie w sposób bezgotówkowy, co oznacza, że Wnioskodawca nie będzie przyjmował żadnych wpłat gotówkowych od Użytkowników (wszelkie wpłaty i wypłaty w relacji Użytkownik-Wnioskodawca-Użytkownik dokonywane będą za pośrednictwem rachunku bankowego Wnioskodawcy). Wynagrodzenie za udostępnianie Portalu pobierane będzie od Użytkownika wpłacającego środki pieniężne w celu wymiany ich na żetony. Jego kwota określona będzie procentowo od kwoty PLN wymienianych przez Użytkownika na żetony.

Przykładowo:

Jeżeli wynagrodzenie Wnioskodawcy zostanie ustalone w Regulaminie na poziomie 20% a wartość jednego żetonu na 0,1 PLN, to Użytkownik, który będzie chciał wejść w posiadanie 1000 żetonów będzie zobowiązany do wpłaty 100 PLN tytułem wymiany środków pieniężnych na żetony a dodatkowo 20 PLN tytułem wynagrodzenia dla Wnioskodawcy (łącznie wpłaci więc 120 PLN). Po dokonaniu wpłaty na koncie Użytkownika na Portalu zaewidencjonowane zostanie 1000 żetonów o wartości 100 PLN, którymi będzie mógł rozporządzać w celu wynagradzania innych użytkowników za wykonywane na jego rzecz prezentacje. Jeżeli przykładowo, przekaże wszystkie 1000 żetonów innemu Użytkownikowi, to ten Prezentujący uzyska możliwość dowolnego rozporządzania otrzymaną kwotą żetonów, tj. będzie mógł również przekazywać je innym użytkownikom w zamian za wykonaną prezentacje lub zwrócić się do Wnioskodawcy o ich zwrotną wymianę na środki pieniężne i wypłatę tych środków w kwocie 100 PLN na konto bankowe. Na etapie przekazania żetonów pomiędzy Użytkownikami lub zwrotnej wymiany żetonów na środki pieniężne nie będą pobierane przez Wnioskodawcę żadne inne prowizje lub opłaty.

Zgodnie z Regulaminem usługa elektroniczna udostępniania Portalu zostanie wykonana (zrealizowana) w momencie dokonania przez Użytkownika wymiany środków pieniężnych na żetony z jednoczesną zapłatą prowizji dla Wnioskodawcy. W tym bowiem momencie Użytkownik uzyska od Wnioskodawcy pełny dostęp do portalu z możliwością korzystania ze wszystkich jego funkcjonalności.

Zgodnie z Regulaminem środki pieniężne w PLN przekazywane będą Użytkownikom (Oglądającym - jeśli wystąpią o zwrotną wymianę żetonów, Prezentującym - gdy będą chcieli wymienić żetony uzyskane od Oglądających) nie później niż w ciągu 7 dni od zgłoszenia żądania wymiany żetonów na środki pieniężne, na wskazany rachunek bankowy w polskim oddziale banku. Do czasu ich przekazania na rachunek Użytkownika środki te znajdować się będą na rachunku Wnioskodawcy. Podstawowa działalność Wnioskodawcy polegała będzie na świadczeniu usług udostępniania Portalu w celu wykonywania i nabywania odpłatnych prezentacji przez Użytkowników, a nie na obrocie żetonami. Żetony te stanowić będą przez cały czas własność Wnioskodawcy, który w zamian za środki pieniężne przekazywał będzie je w posiadanie Użytkownikom, którzy z kolei dzięki nim uzyskają znaczne uproszczenie w dokonywaniu wzajemnych rozliczeń.

Zobowiązania Użytkowników lub Wnioskodawcy wynikać będą z Regulaminu oraz umów zawartych na Portalu bezpośrednio pomiędzy Użytkownikami, a nie z samego faktu posiadania żetonów.

Wnioskodawca będzie świadczyć usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy świadczenie opisanych wyżej usług elektronicznych udostępniania Portalu przez Wnioskodawcę na rzecz Prezentującego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Świadczenie opisanych wyżej usług elektronicznych udostępniania Portalu przez Wnioskodawcę na rzecz Prezentującego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Uzasadnienie

W myśl cytowanego już wyżej art. 8 ust. 1 pkt 1 uptu, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 uptu, ilekroć w ustawie jest mowa o usługach elektronicznych rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/11 2/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011r., str. 1; dalej: rozporządzenie Rady (UE)).

W myśl art. 7 rozporządzenia Rady (UE) do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Przepis tego artykułu w ust. 2, wskazuje, że następujące usługi, w szczególności jeśli świadczone są przez Internet lub sieć elektroniczną, wchodzą w zakres ust. 1:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I, w którym zostały wymienione następujące usługi:

Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. tworzenie i hosting witryn internetowych;
  2. automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;
  3. zdalne zarządzanie systemami;
  4. hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;
  5. dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości. programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;
  2. oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;
  3. sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);
  4. automatyczna instalacja online filtrów na witrynach Internetowych;
  5. automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;
  2. uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;
  3. zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;
  4. prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;
  5. dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;
  6. wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;
  7. informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);
  8. dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;
  9. korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;
  2. uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;
  3. uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;
  4. pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
  5. uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.
  1. Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
    1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
    2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Jak z powyższego wynika, warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten, jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych wyżej przepisów.

Istotne jest łączne wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  1. realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej;
  2. świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest minimalny;
  3. ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Dopiero łączne spełnienie powyższych warunków pozwala na zaklasyfikowanie usługi jako usługi elektronicznej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w katalogu usług elektronicznych, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 26 uptu.

W odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego należy uznać, że Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi elektroniczne. W skład tych złożonych usług elektronicznych wchodzić będą prawdopodobnie również elementy innych usług, np. finansowych, ale zdaniem Wnioskodawcy stanowić one będą jedynie usługi poboczne, świadczone w ramach podstawowej usługi elektronicznej. Wynika to z samego charakteru usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących do jednego celu, jakim jest kompleksowe udostępnienie Portalu Użytkownikom w celu nabywania i wykonywania przez nich odpłatnych prezentacji, za pośrednictwem Portalu.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 uptu w zw. z art. 41 ust. 1 uptu, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 8%, 5% i 0%, jak również zwolnienie z podatku.

Ponieważ dla usług elektronicznych ustawodawca nie przewidział stawki obniżonej, jak również zwolnienia z opodatkowania, zatem w sytuacji gdy miejscem ich świadczenia będzie Polska, wówczas usługi te podlegają opodatkowaniu stawką VAT 23%.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a uptu, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału (tzn. rozdziału 3 w Dziale V uptu):

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Miejscem świadczenia usług, stosownie do postanowień art. 28b ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W myśl art. 28c ust. 1 miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28c ust. 2). W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykłe prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu (art. 28c ust. 3).

Zatem, mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do kwestii miejsca świadczenia usług, należy wskazać, iż, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca zamierza oferować swoje usługi wyłącznie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, zamieszkałym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej to uznać należy, że będzie on świadczył usługi wyłącznie na rzecz Użytkowników, którzy nie będą podatnikami w rozumieniu art. 28a uptu. Miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie zatem miejsce, w którym usługodawca (Wnioskodawca) posiada siedzibę lub stale miejsce zamieszkania, czyli w przedmiotowej sprawie miejscem opodatkowania będzie Polska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe /pytanie nr 2 wniosku/.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy, ilekroć jest mowa w ustawie o usługach elektronicznych rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1).

W myśl art. 7 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 282/2011 z dnia 15.03.2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 2011.77.1), zwanego dalej rozporządzeniem, do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w Dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie ze względu na ich charakter jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Przepis ust. 2 tego artykułu wskazuje, że Ustęp 1 obejmuje w szczególności następujące usługi:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupcy przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych; gier; umożliwiają hosting witryn internetowych; dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I, w którym zostały wymienione następujące usługi:

Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. tworzenie i hosting witryn internetowych.
  2. automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online.
  3. zdalne zarządzanie systemami.
  4. hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych.
  5. dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień.
  2. oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych.
  3. sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek).
  4. automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych.
  5. automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów.
  2. uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu.
  3. zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych.
  4. prenumerata gazet i czasopism online.
  5. dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych.
  6. wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online.
  7. informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe).
  8. dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych.
  9. korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe.
  2. uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków.
  3. uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie.
  4. pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe.
  5. uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.

Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

  1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.
  2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Jak z powyższego wynika, warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten, jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych wyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:

  1. realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej;
  2. świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki;
  3. ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Dopiero łączne spełnienie powyższych warunków pozwala na zaklasyfikowanie usługi jako usługi elektronicznej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, jak również zwolnienie z podatku.

Ponieważ dla usług elektronicznych ustawodawca nie przewidział stawki obniżonej, jak również zwolnienia z opodatkowania, zatem w sytuacji gdy miejscem świadczenia ich świadczenia będzie Polska, wówczas usługi te do dnia 31.12.2013r. podlegają opodatkowaniu stawką VAT 23%.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 Działu V ustawy regulują określenie miejsca świadczenia przy świadczeniu usług.

W myśl art. 28a ustawy na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału /tj. rozdziału 3 w Dziale V ustawy/:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Miejscem świadczenia usług, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 24 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej / art . 28b ust . 2 /.

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu / art . 28b ust . 3 /.

Stosownie do ust. 4 ww. artykułu w przypadku świadczenia usług, które są przeznaczone wyłącznie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.

Zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej /ust. 2 art. 28c/.

W przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu /ust. 3 art. 28c /.

Stosownie do art. 28k ustawy miejscem świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium Unii Europejskiej, przez podatnika, który posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego świadczy te usługi, poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Natomiast zgodnie z art. 28l pkt 10 ustawy w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług elektronicznych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z opisu przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie właścicielem portalu internetowego, na którym Użytkownicy czynni (Prezentujący), będą mogli prezentować określone treści audio-wizualne, na żywo, z miejsca w którym się znajdują, a Użytkownicy bierni (Oglądający) będą mogli oglądać zdalnie prezentowane treści i wynagradzać za nie Prezentujących. Podstawowa działalność Wnioskodawcy polegała będzie na świadczeniu usług udostępniania Portalu w celu wykonywania i nabywania odpłatnych prezentacji przez Użytkowników. Zgodnie z Regulaminem Portalu, akceptowanym przy rejestracji przez Użytkowników, Użytkownikami Portalu mogą być jedynie osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Portal prowadzony będzie wyłącznie w języku polskim, a jakiekolwiek wypłaty środków dokonywane będą wyłącznie na konta bankowe w polskich oddziałach banków.

Prezentujący przed rozpoczęciem swojej prezentacji na Portalu będzie musiał zaakceptować Regulamin, z którego wynikać będzie m.in., że Wnioskodawca zobowiązuje się do tego, że prowadzona prezentacja dostępna będzie na Portalu w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią nieograniczonej liczbie Oglądających, którzy zarejestrują się na tym Portalu, jako Użytkownicy. Wnioskodawca zapewni również funkcjonowanie na Portalu takiego mechanizmu działającego w sposób automatyczny, który umożliwi Prezentującemu otrzymanie wynagrodzenia od Oglądającego i właściwe rozliczenie finansowe tej transakcji dla obu jej stron.

Płatność za wszystkie transakcje przeprowadzone na portalu przebiegać będzie w sposób bezgotówkowy. Wynagrodzenie za udostępnianie Portalu pobierane będzie od Użytkownika wpłacającego środki pieniężne w celu wymiany ich na żetony. Jednocześnie z wpłatą środków pieniężnych w celu wymiany ich na żetony, Użytkownik wpłacał będzie dodatkowo wynagrodzenie prowizyjne na rzecz Wnioskodawcy jako opłatę za dostęp do portalu i możliwość korzystania z jego funkcjonalności, w tym: za możliwość nabywania prezentacji bezpośrednio od innych Użytkowników, za możliwość wykonywania odpłatnych prezentacji na rzecz innych Użytkowników oraz za możliwość uproszczonego rozliczania transakcji zawieranych z innymi Użytkownikami za pomocą wirtualnych żetonów Portalu. Wysokość tego wynagrodzenia określona będzie w Regulaminie a naliczana będzie proporcjonalnie do kwoty nabywanych żetonów.

Zgodnie z Regulaminem usługa elektroniczna udostępniania Portalu zostanie wykonana (zrealizowana) w momencie dokonania przez Użytkownika wymiany środków pieniężnych na żetony z jednoczesną zapłatą prowizji dla Wnioskodawcy. W tym bowiem momencie Użytkownik uzyska od Wnioskodawcy pełny dostęp do portalu z możliwością korzystania ze wszystkich jego funkcjonalności.

Wnioskodawca będzie świadczyć usługi wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przedstawione przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na uruchomieniu i udostępnianiu za odpłatnością portalu internetowego służącego do prezentacji i oglądania określonych treści audio-wizualnych będą mieścić się w katalogu usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy. Usługi te wypełniają przesłankę zawartą w art. 7 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 282/2011 z dnia 15.03.2011r., gdyż świadczone będą za pomocą Internetu oraz ich świadczenie będzie zautomatyzowane z minimalnym udziałem człowieka, a także ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej będzie niemożliwe.

Dla usług tych przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak również przepisy wykonawcze do ustawy nie przewidują stawek obniżonych lub zwolnienia z opodatkowania, zatem usługi te będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową tj. w wysokości 23%. Przy czym należy mieć również na uwadze określenie miejsca świadczenia tych usług. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT posiadającym siedzibę na terytorium kraju. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe usługi będą świadczone wyłącznie na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca nie będzie świadczył przedmiotowych usług na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a ustawy. W związku z powyższym zgodnie z regulacją przepisu art. 28l pkt 10 ustawy miejscem świadczenia tych usług dla ww. nabywców będzie terytorium Polski i skutkiem tego usługi te będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy na terytorium kraju.

W konsekwencji powyższego tut. Organ oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 przedmiotowego wniosku uznał je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie pozostałych pytań wniosku /nr 1, 3-4/ oraz przepisów ustawy kodeks karny skarbowy zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 646 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie