Zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart. - Interpretacja - IPPP3/443-208/13-2/MKw

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.04.2013, sygn. IPPP3/443-208/13-2/MKw, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest bankiem uniwersalnym oferującym szeroką gamę produktów bankowych klientom detalicznym, klientom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, klientom korporacyjnym oraz jednostkom sektora publicznego.

W ramach świadczonych usług finansowych (usług pośrednictwa finansowego zgodnie z nomenklaturą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. oraz ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.; dalej: usługi pośrednictwa finansowego), Bank wydaje klientom karty płatnicze (m. in. debetowe i kredytowe) i umożliwia przeprowadzanie transakcji za pośrednictwem kart płatniczych w bankomatach Banku, zarówno klientom posługującym się kartami płatniczymi wydanymi przez Bank, jak i klientom posługującym się kartami płatniczymi wydanymi przez inne instytucje finansowe. W związku z powyższym Bank korzysta m.in. z kompleksowej usługi świadczonej przez E. USA Inc. (dalej: E. lub Usługodawca) z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

E., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wspiera swoich klientów (instytucje finansowe) w świadczeniu usług pośrednictwa finansowego. W szczególności, E. świadczy usługi umożliwiające przeprowadzanie transakcji finansowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych w bankomatach, a następnie ich prawidłowe rozliczenie pomiędzy uczestnikami systemu, tj.:

  • wydawcami kart ,
  • agentami rozliczeniowymi / akceptantami, którzy zawierają umowy z detalistami przyjmującymi płatności kartami bądź rozliczają transakcje bankomatowe dokonane przy użyciu kart wydanych przez inne podmioty ,
  • bankami,
  • międzynarodowymi organizacjami kartowymi (tj. VISA, MasterCard, American Express).

Bank - działa jako wystawca kart płatniczych , jak również akceptant rozliczeń dokonywanych w bankomatach Banku przy użyciu kart Banku oraz kart wystawionych przez inne instytucje finansowe .

Mając na względzie powyższe, Bank dążąc do efektywnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem świadczenia usług pośrednictwa finansowego z zakresu kart płatniczych realizowanych za pośrednictwem bankomatów Banku, powierzył wykonywanie określonych czynności związanych z działalnością bankową (w części dotyczącej przetwarzania autoryzacji transakcji kartowych w bankomatach Banku) Usługodawcy. Tym samym, Bank korzysta ze świadczonej przez Usługodawcę, kompleksowej usługi procesowania i rozliczania transakcji finansowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych w bankomatach Banku (dalej: Usługa).

W celu odpowiedniego rozliczenia transakcji finansowych wykonywanych przy użyciu kart płatniczych wystawionych lub akceptowanych przez Bank, E. zapewnia przeprowadzenie szeregu czynności, w szczególności czynności w zakresie:

i. Autoryzacji transakcji finansowych

Autoryzacja transakcji finansowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych, tj. procesowanie zapytań autoryzacyjnych przy współpracy z systemem Banku (w przypadku kart płatniczych wystawionych przez Bank) lub systemami międzynarodowych organizacji kartowych tj. VISA, MasterCard, Amercian Express (w przypadku kart płatniczych wystawionych przez inny podmiot niż Bank).

W efekcie wsparcia E., na podstawie potwierdzonych przez Bank lub organizację kartową danych karty (w szczególności numeru karty, poprawności kodu pin oraz limitu wypłat), realizowana jest transakcja finansowa w postaci wypłaty gotówki w bankomacie Banku.

ii. Rozliczania transakcji finansowych

Umożliwienie Bankowi przeprowadzanie codziennych wzajemnych rozliczeń pomiędzy instytucjami finansowymi / członkami międzynarodowych organizacji kartowych, w szczególności pomiędzy bankami, które wystawiły daną kartą płatniczą, a akceptantami poprzez generowanie dla Banku zestawień transakcji finansowych, w których autoryzacji uczestniczył E. Rozliczanie tych transakcji przez Bank polega na realizacji płatności wynikających z codziennych wyliczeń kwoty, którą Bank jest winien (jako właściciel rachunków klientów), jak również kwoty, która jest Bankowi należna w rozliczeniach z innymi bankami (właściwymi dla kontrahentów klientów).

Dodatkowo zestawienia transakcji, w autoryzację których zaangażowany jest E., są przez Bank wykorzystywane dla celów dokonywania uzgodnień stanów kont, kontroli informacji o wypłatach bankomatowych generowanych przez oddziały Banku oraz kontroli stanu gotówki w bankomatach.

Z uwagi na wymogi stawiane przez regulacje międzynarodowych organizacji kartowych (tj. VISA, MasterCard, American Experss) Bank zobowiązany jest do monitorowania transakcji realizowanych za pośrednictwem kart płatniczych w celu zwiększenia bezpieczeństwa finansowego klientów, a więc przykładowo identyfikowania niestandardowych czy też budzących wątpliwości transakcji finansowych. Taka identyfikacja potencjalnych zagrożeń możliwa jest jedynie dzięki odpowiedniemu doświadczeniu, metodologii i know-how Usługodawcy, który w ramach kompleksowej Usługi identyfikuje i informuje Bank o podejrzanych transakcjach dokonywanych przy użyciu kart w bankomatach Banku (alerty).

Konkludując, opisane powyżej czynności stanowią integralną część kompleksowej Usługi świadczonej przez E. i służą nadrzędnemu celowi, jakim jest odpowiednie rozliczenie finansowe transakcji wykonywanych przy użyciu kart płatniczych w bankomatach Banku, tj. odpowiednie obciążenie rachunku posiadacza karty kwotą transakcji a pozostałych uczestników kwotami przypadających im prowizji bądź opłat transakcyjnych.

Jednocześnie, w celu efektywnej realizacji kompleksowej Usługi, Usługodawca podejmuje i wykonuje czynności dodatkowe, mające pomocniczy i techniczny charakter, polegające na bieżącym monitorowaniu statusu bankomatów, w których dokonywane są transakcje i informowanie Banku o konieczności m.in. usunięcia awarii, wymiany papieru w drukarce, uzupełnienia gotówki.

W ramach świadczonej Usługi Usługodawca nie zajmuje się technicznym nadzorem nad bankomatami, w szczególności:

  • nie dokonuje napraw serwisowych;
  • nie wymienia papieru w drukarce, nie odbiera zatrzymanych kart;
  • nie sprząta bankomatów;
  • nie dokonuje uzupełnienia stanu gotówkowego.

Ze względu na istotną liczbę bankomatów Banku i transakcji dokonywanych za ich pośrednictwem przy użyciu kart płatniczych, czynności w ramach Usługi wykonywane są przez Usługodawcę przy pomocy rozwiązania teleinformatycznego oraz sieci transmisji danych (jest to jedyna możliwość świadczenia usług o takim zakresie i tym samym powszechnie stosowana).

Podsumowując, Usługa świadczona przez E. na rzecz Banku polegająca na procesowaniu i rozliczaniu transakcji finansowych klientów Banku realizowanych przy użyciu kart płatniczych wydawanych lub akceptowanych przez Bank, umożliwia Bankowi świadczenie usług pośrednictwa finansowego. Dla Banku współpraca z Usługodawcą jest niezbędna w celu oferowania i efektywnego świadczenia usług pośrednictwa finansowego we wskazanym zakresie.

Z tytułu świadczenia opisanej powyżej Usługi Bank wypłaca Usługodawcy określone wynagrodzenie. Wynagrodzenie Usługodawcy kalkulowane jest w oparciu o moduły i systemy wykorzystywane przez Usługodawcę do świadczenia Usługi. Wyodrębnienie szeregu poszczególnych elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia stanowi jedynie techniczny sposób kalkulacji wynagrodzenia z tytułu świadczenia całościowej Usługi przez E..

Wnioskodawca, w odniesieniu do opisanej powyżej kompleksowej Usługi, uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: OSK), z dnia 2 stycznia 2013 r. o sygn. OKN 5672/KU 4061/2012, zgodnie z którą przedstawiona powyżej Usługa jest usługą z kategorii pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU: 67.13.10-00.90 (zgodnie z PKWiU z 1997 r.) - Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione oraz 66.19.92.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r.

Wnioskodawca podkreśla, że jako nabywca Usługi świadczonej przez podmiot zagraniczny jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej transakcji. Tym samym otrzymanie przez Bank interpretacji indywidualnej jest kluczowe w celu określenia prawidłowej stawki podatku VAT dla nabywanej Usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiona powyżej kompleksowa usługa nabywana przez Bank, podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy

Przedstawiona powyżej kompleksowa Usługa nabywana przez Bank, podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, na poprawność wskazanego stanowiska wskazuje zarówno brzmienie przepisów ustawy o VAT, jak i klasyfikacja przedmiotowej Usługi na gruncie PKWiU.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej zasadniczo były identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Zgodnie, natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, zostały wskazane usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie, czy nabywana Usługa podlegała w okresie do 31 grudnia 2010 r. zwolnieniu od podatku VAT należy ustalić czy znajdowała się ona w katalogu usług zwolnionych wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, a konkretnie:

  • czy stanowiła ona jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J w działach 65-67 PKWiU; oraz
  • czy nie stanowiła ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4. wyłączonych z zakresu zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym Usługa, na gruncie PKWiU z 1997 r. stanowiła jedną z kategorii usług wskazanych w sekcji J, a konkretnie w dziale 67 PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) tj. Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione, oraz nie stanowiła żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia. Wynika to z następujących przesłanek:

  1. Charakter pomocniczy usługi

Nie ulega wątpliwości, że działalność banków komercyjnych sklasyfikowana jest w dziale 65 PKWiU zatytułowanym Usługi pośrednictwa finansowego. Dokonując formalnej analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego Bankowi przez E. jako usługi pomocniczej w stosunku do usług pośrednictwa finansowego należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU. Wynika to z faktu, iż zgodnie z treścią PKWiU Dział 67 obejmuje usługi ściśle związane z usługami finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66), które jednak nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko. W związku z powyższym, spełniony jest wymóg formalny umożliwiający uznanie Usługi za usługę pomocniczą.

Ponadto o pomocniczym charakterze przedmiotowej Usługi, w stosunku do usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank świadczą następujące fakty:

  • W ocenie Wnioskodawcy, usługami pomocniczymi w stosunku do usług pośrednictwa finansowego są usługi, w ramach których wykonywane są czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, co niewątpliwie ma miejsce w odniesieniu do Usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku;
  • Wszystkie podejmowane w ramach Usługi działania realizowane są w ścisłym związku z działalnością wykonywaną przez Bank (tj. działalnością z zakresu pośrednictwa finansowego). Mają one na celu zapewnienie odpowiedniej realizacji i rozliczenia transakcji finansowych dokonywanych w bankomatach Banku realizowanych przy użyciu kart płatniczych wydawanych lub akceptowanych przez Bank. Stąd, czynności realizowane są niewątpliwie w ścisłym związku z usługami pośrednictwa finansowego Banku, tj. usługami świadczonymi za pośrednictwem kart płatniczych. Usługa nabywana od E. stanowi kluczowy, a zarazem nieodłączny element procesu świadczenia przez Bank usług pośrednictwa finansowego. Bez czynności Usługodawcy, Bank nie mógłby oferować i świadczyć usług pośrednictwa finansowego w obecnym zakresie.

Ponadto, w innych okolicznościach, tj. w oderwaniu od kontekstu finansowego usług świadczonych przez Bank, Usługa E. nie miałaby żadnej wartości dla nabywcy. Usługa nabywana przez Bank od E. nie ma bowiem samodzielnie żadnego znaczenia gospodarczego w oderwaniu od usług pośrednictwa finansowego Banku, dla wykonania których jest nabywana.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej nr OKN-5672/KU-4061/2012 dokonanej przez OSK w odpowiedzi na wniosek szczegółowo przedstawiający zakres usługi. Wnioskodawca zgadza się z niniejszą klasyfikacją i uważa, iż prawidłowym grupowaniem PKWiU z 1997 r. dla świadczonej przez E. kompleksowej usługi jest grupowanie 67.13.10-00.90, tj. Usługi pomocnicze związano z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione.

Bank zwraca uwagę, iż na grupowanie PKWiU 67.13.10-00 (zgodnie z PKWiU z 1997 r.) składają się 4 szczegółowe grupowania, tj.:

  • 67.13.10-00.10 Usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów;
  • 67.13.10.00.20 Usługi doradztwa finansowego i maklerów;
  • 67.13.10-00.30 Usługi kantorów wymiany walut; oraz
  • 67.13.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione.

Nazwy grupowań determinują ich zakres. Zgodnie bowiem z punktem 6.2.1 zasad budowy tablic klasyfikacyjnych PKWiU podstawową funkcją nazwy grupowania jest określenie zakresu tego grupowania. Przeprowadzona przez Wnioskodawcę analiza wskazuje, iż:

  • Przedmiotowa Usługa nie stanowi usługi pośrednictwa między stronami zaangażowanymi w udzielanie i przyjmowanie kredytów. E. nie pośredniczy w relacjach pomiędzy Bankiem, a jego klientami, tj. nie działa w swoim imieniu na rzecz Banku, ale w imieniu i na rzecz Banku;
  • Nie można uznać, iż Usługa wiąże się w jakikolwiek sposób z działalnością czy usługami maklerów,
  • Nie można uznać przedmiotowej Usługi za usługę kantorów wymiany walut, ponieważ żaden kantor wymiany walut nie jest zaangażowany w procesie jej świadczenia;
  • Przedmiotowa Usługa nie stanowi również usługi doradztwa finansowego i maklerów. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego doradztwo to udzielanie fachowych zaleceń, porad, finanse natomiast to środki pieniężne. Doradztwo finansowe należy więc uznać za udzielanie fachowych porad w zakresie środków pieniężnych oraz innych składników majątku na rzecz nabywców (oraz potencjalnych nabywców) usług pośrednictwa finansowego (produktów finansowych). Przedmiotowej usługi nie można uznać za doradztwo finansowe w ww. rozumieniu. Usługa, bowiem nie polega na udzielaniu fachowych porad dotyczących środków pieniężnych lub innych składników majątku. Usługa polega na wsparciu (pomocy) w procesie oferowania i świadczenia usług pośrednictwa finansowego.

W konsekwencji, nie ma wątpliwości, iż charakter Usługi, jej cel oraz kontekst gospodarczy najlepiej odzwierciedla grupowanie 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) tj. usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione. Usługa świadczona przez E., sprowadza się bowiem do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez niego dzialalności pośrednictwa finansowego i jako taka, stanowi usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU.

Warto również zauważyć, iż orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza prawidłowość powyższej klasyfikacji. Zgodnie bowiem z wyrokiem z dnia 22 grudnia 2008 r. cel (czyli istota) albo funkcja prawna powinna posiadać decydujący wpływ na kwalifikację danej czynności i związane z tym konsekwencje prawne. W przedmiotowej sytuacji, celem usługi i jej funkcją prawną jest zapewnienie Bankowi wsparcia w procesie oferowania oraz świadczenia usług pośrednictwa finansowego. Jedynie w przypadku grupowania 67.13.10- 00.90 (według PKWiU z 1997 r.), tj. usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione można uznać, iż zasada określona przez Sąd została zachowana.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca uważa, iż charakter usługi oraz treść Rozporządzenia PKWiU nie pozwala na zaklasyfikowanie usługi do innego grupowania PKWiU niż 67.13.10-00.90.

  1. Usługa jako niestanowiąca jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu zwolnienia od VAT

Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zakres zwolnienia od VAT nie obejmuje:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana w przedstawionym powyżej stanie taktycznym Usługa nie należy do żadnej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, w stosunku do których zwolnienie od VAT nie przysługuje.

W szczególności, Wnioskodawca zauważa, iż Usługa nie może zostać uznaną za:

  1. działalność lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki - Usługa nie posiada elementów wspólnych z udzielaniem pożyczek pod zastaw,
  2. usługę polegającą na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej - w ramach czynności składających się na Usługę nie występuje oddanie w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usługę doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20) - Usługa nie posiada elementów zbieżnych z usługami doradztwa finansowego, zgodnie z analizą dokonaną w sekcji 1 powyżej,
  4. usługę doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń - w ramach czynności składających się na Usługę brak jest elementów związanych z ubezpieczeniami, w tym usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych,
  5. usługę ściągania długów oraz faktoringu - Usługa nie posiada elementów wspólnych z czynnościami odzyskiwania należności lub finansowania obrotu gospodarczego w postaci usług faktoringu,
  6. usługę zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów),
  7. usługę przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT - Usługa nie dotyczy przechowywania papierów wartościowych (w tym akcji, obligacji czy też udziałów),
  8. transakcję dotyczącą dokumentów ustanawiających tytuł własności - Usługa nie posiada elementów dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcję dotyczącą praw w odniesieniu do nieruchomości - Usługa nie posiada elementów dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
  1. Kompleksowy charakter nabywanej usługi

W sytuacji, gdy świadczenie dostawcy lub usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementarni całościowego zobowiązania strony transakcji, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym (lub kompleksowym).

Koncepcję opodatkowania VAT świadczeń kompleksowych wypracował TSUE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (dalej: VI Dyrektywa) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa 112).

W szczególności należy zwrócić uwagę na wyrok TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, w którym Trybunał uznał, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Pogląd ten znajduje również potwierdzenie w wyroku TSUE w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), w wyroku TSUE C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, jak również w wyroku TSUE w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP.

  1. Podsumowanie

W opinii Wnioskodawcy, Usługa świadczona przez E. stanowiła na gruncie ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu PKWiU.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Usługa nabywana przez Bank:

  • została ujęta w katalogu usług podlegających zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT; a jednocześnie
  • nie stanowi ona jednej z kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, w stosunku do których zwolnienie nie przysługuje (wyłączonych z zakresu zwolnienia od podatku VAT);

Usługa ta korzysta ze zwolnienia od VAT, na podstawie przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.

Mając na uwadze powyższe, Bank wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosowanie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 667 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie