Temat interpretacji
Zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przeprowadzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest bankiem uniwersalnym oferującym szeroką gamę produktów bankowych klientom detalicznym, klientom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, klientom korporacyjnym oraz jednostkom sektora publicznego.
W ramach świadczonych usług finansowych (usług pośrednictwa
finansowego zgodnie z nomenklaturą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i
Usług (PKWiU) z 1997 r.
E., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wspiera swoich klientów (instytucje finansowe) w świadczeniu usług pośrednictwa finansowego. W szczególności, E. świadczy usługi umożliwiające przeprowadzanie transakcji finansowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych w bankomatach, a następnie ich prawidłowe rozliczenie pomiędzy uczestnikami systemu, tj.:
- wydawcami kart
, - agentami rozliczeniowymi / akceptantami, którzy zawierają umowy z detalistami przyjmującymi płatności kartami bądź rozliczają transakcje bankomatowe dokonane przy użyciu kart wydanych przez inne podmioty
, - bankami,
- międzynarodowymi organizacjami kartowymi (tj. VISA, MasterCard, American Express).
- agentami rozliczeniowymi / akceptantami, którzy zawierają umowy z detalistami przyjmującymi płatności kartami bądź rozliczają transakcje bankomatowe dokonane przy użyciu kart wydanych przez inne podmioty
Bank - działa jako wystawca kart
płatniczych
Mając na względzie powyższe, Bank dążąc do efektywnego, bezpiecznego i zgodnego z prawem świadczenia usług pośrednictwa finansowego z zakresu kart płatniczych realizowanych za pośrednictwem bankomatów Banku, powierzył wykonywanie określonych czynności związanych z działalnością bankową (w części dotyczącej przetwarzania autoryzacji transakcji kartowych w bankomatach Banku) Usługodawcy. Tym samym, Bank korzysta ze świadczonej przez Usługodawcę, kompleksowej usługi procesowania i rozliczania transakcji finansowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych w bankomatach Banku (dalej: Usługa).
W celu odpowiedniego rozliczenia transakcji finansowych wykonywanych przy użyciu kart płatniczych wystawionych lub akceptowanych przez Bank, E. zapewnia przeprowadzenie szeregu czynności, w szczególności czynności w zakresie:
i. Autoryzacji transakcji finansowych
Autoryzacja transakcji finansowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych, tj. procesowanie zapytań autoryzacyjnych przy współpracy z systemem Banku (w przypadku kart płatniczych wystawionych przez Bank) lub systemami międzynarodowych organizacji kartowych tj. VISA, MasterCard, Amercian Express (w przypadku kart płatniczych wystawionych przez inny podmiot niż Bank).
W efekcie wsparcia E., na podstawie potwierdzonych przez Bank lub organizację kartową danych karty (w szczególności numeru karty, poprawności kodu pin oraz limitu wypłat), realizowana jest transakcja finansowa w postaci wypłaty gotówki w bankomacie Banku.
ii. Rozliczania transakcji finansowych
Umożliwienie Bankowi przeprowadzanie codziennych wzajemnych rozliczeń pomiędzy instytucjami finansowymi / członkami międzynarodowych organizacji kartowych, w szczególności pomiędzy bankami, które wystawiły daną kartą płatniczą, a akceptantami poprzez generowanie dla Banku zestawień transakcji finansowych, w których autoryzacji uczestniczył E. Rozliczanie tych transakcji przez Bank polega na realizacji płatności wynikających z codziennych wyliczeń kwoty, którą Bank jest winien (jako właściciel rachunków klientów), jak również kwoty, która jest Bankowi należna w rozliczeniach z innymi bankami (właściwymi dla kontrahentów klientów).
Dodatkowo zestawienia transakcji, w autoryzację których zaangażowany jest E., są przez Bank wykorzystywane dla celów dokonywania uzgodnień stanów kont, kontroli informacji o wypłatach bankomatowych generowanych przez oddziały Banku oraz kontroli stanu gotówki w bankomatach.
Z uwagi na wymogi stawiane przez regulacje międzynarodowych organizacji kartowych (tj. VISA, MasterCard, American Experss) Bank zobowiązany jest do monitorowania transakcji realizowanych za pośrednictwem kart płatniczych w celu zwiększenia bezpieczeństwa finansowego klientów, a więc przykładowo identyfikowania niestandardowych czy też budzących wątpliwości transakcji finansowych. Taka identyfikacja potencjalnych zagrożeń możliwa jest jedynie dzięki odpowiedniemu doświadczeniu, metodologii i know-how Usługodawcy, który w ramach kompleksowej Usługi identyfikuje i informuje Bank o podejrzanych transakcjach dokonywanych przy użyciu kart w bankomatach Banku (alerty).
Konkludując, opisane powyżej czynności stanowią integralną część kompleksowej Usługi świadczonej przez E. i służą nadrzędnemu celowi, jakim jest odpowiednie rozliczenie finansowe transakcji wykonywanych przy użyciu kart płatniczych w bankomatach Banku, tj. odpowiednie obciążenie rachunku posiadacza karty kwotą transakcji a pozostałych uczestników kwotami przypadających im prowizji bądź opłat transakcyjnych.
Jednocześnie, w celu efektywnej realizacji kompleksowej Usługi, Usługodawca podejmuje i wykonuje czynności dodatkowe, mające pomocniczy i techniczny charakter, polegające na bieżącym monitorowaniu statusu bankomatów, w których dokonywane są transakcje i informowanie Banku o konieczności m.in. usunięcia awarii, wymiany papieru w drukarce, uzupełnienia gotówki.
W ramach świadczonej Usługi Usługodawca nie zajmuje się technicznym nadzorem nad bankomatami, w szczególności:
- nie dokonuje napraw serwisowych;
- nie wymienia papieru w drukarce, nie odbiera zatrzymanych kart;
- nie sprząta bankomatów;
- nie dokonuje uzupełnienia stanu gotówkowego.
Ze względu na istotną liczbę bankomatów Banku i transakcji dokonywanych za ich pośrednictwem przy użyciu kart płatniczych, czynności w ramach Usługi wykonywane są przez Usługodawcę przy pomocy rozwiązania teleinformatycznego oraz sieci transmisji danych (jest to jedyna możliwość świadczenia usług o takim zakresie i tym samym powszechnie stosowana).
Podsumowując, Usługa świadczona przez E. na rzecz Banku polegająca na procesowaniu i rozliczaniu transakcji finansowych klientów Banku realizowanych przy użyciu kart płatniczych wydawanych lub akceptowanych przez Bank, umożliwia Bankowi świadczenie usług pośrednictwa finansowego. Dla Banku współpraca z Usługodawcą jest niezbędna w celu oferowania i efektywnego świadczenia usług pośrednictwa finansowego we wskazanym zakresie.
Z tytułu świadczenia opisanej powyżej Usługi Bank wypłaca Usługodawcy określone wynagrodzenie. Wynagrodzenie Usługodawcy kalkulowane jest w oparciu o moduły i systemy wykorzystywane przez Usługodawcę do świadczenia Usługi. Wyodrębnienie szeregu poszczególnych elementów kalkulacyjnych wynagrodzenia stanowi jedynie techniczny sposób kalkulacji wynagrodzenia z tytułu świadczenia całościowej Usługi przez E..
Wnioskodawca, w odniesieniu do opisanej
powyżej kompleksowej Usługi, uzyskał opinię klasyfikacyjną wydaną przez
Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi
(dalej: OSK), z dnia 2 stycznia 2013 r. o sygn. OKN 5672/KU 4061/2012,
zgodnie z którą przedstawiona powyżej Usługa jest usługą z kategorii
pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniach PKWiU:
67.13.10-00.90 (zgodnie z PKWiU z 1997 r.) - Usługi pomocnicze związane
z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione oraz
66.19.92.0 (zgodnie z PKWiU z 2008 r. Wnioskodawca podkreśla, że jako
nabywca Usługi świadczonej przez podmiot zagraniczny jest podmiotem
zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu przedmiotowej
transakcji. Tym samym otrzymanie przez Bank interpretacji indywidualnej
jest kluczowe w celu określenia prawidłowej stawki podatku VAT dla
nabywanej Usługi. W związku z powyższym zadano
następujące pytanie. Czy przedstawiona powyżej
kompleksowa usługa nabywana przez Bank, podlegała zwolnieniu od podatku
VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1) w zw. z poz. 3 załącznika nr 4
do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010
r.... Zdaniem Wnioskodawcy Przedstawiona powyżej kompleksowa Usługa nabywana przez
Bank, podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1
pkt 1) w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, w brzmieniu
obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. Zdaniem
Wnioskodawcy, na poprawność wskazanego stanowiska wskazuje zarówno
brzmienie przepisów ustawy o VAT, jak i klasyfikacja przedmiotowej
Usługi na gruncie PKWiU. Zgodnie z art. 8 ust. 3
ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.,
usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o
statystyce publicznej zasadniczo były identyfikowane za pomocą tych
klasyfikacji. Zgodnie, natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1) ustawy o VAT,
w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się od
podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług
wymienionych w przywołanym załączniku, pod pozycją 3, zostały wskazane
usługi pośrednictwa finansowego zawarte w sekcji J, działach 65-67
Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) W związku z powyższym, w ocenie
Wnioskodawcy, aby odpowiedzieć na pytanie, czy nabywana Usługa
podlegała w okresie do 31 grudnia 2010 r. zwolnieniu od podatku VAT
należy ustalić czy znajdowała się ona w katalogu usług zwolnionych
wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, a
konkretnie: Zdaniem
Wnioskodawcy, opisana w przedstawionym powyżej stanie faktycznym
Usługa, na gruncie PKWiU z 1997 r. stanowiła jedną z kategorii usług
wskazanych w sekcji J, a konkretnie w dziale 67 PKWiU z 1997 r. w
grupowaniu 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997 r.) tj. Usługi
pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej
niewymienione, oraz nie stanowiła żadnej z kategorii usług
enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4, wyłączonych z zakresu
zwolnienia. Wynika to z następujących przesłanek: Nie ulega wątpliwości, że
działalność banków komercyjnych sklasyfikowana jest w dziale 65 PKWiU
zatytułowanym Usługi pośrednictwa finansowego. Dokonując formalnej
analizy możliwości klasyfikacji wsparcia udzielanego Bankowi przez E.
jako usługi pomocniczej w stosunku do usług pośrednictwa finansowego
należy wskazać, iż za taką usługę mogą zostać uznane usługi pomocnicze
do usług wymienionych w dziale 65 PKWiU. Wynika to z faktu, iż zgodnie
z treścią PKWiU Dział 67 obejmuje usługi ściśle związane z usługami
finansowymi (sklasyfikowanymi w działach 65 i 66), które jednak nie są
usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko. W
związku z powyższym, spełniony jest wymóg formalny umożliwiający
uznanie Usługi za usługę pomocniczą. Ponadto o
pomocniczym charakterze przedmiotowej Usługi, w stosunku do usług
pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank świadczą następujące
fakty: Ponadto, w innych okolicznościach, tj. w
oderwaniu od kontekstu finansowego usług świadczonych przez Bank,
Usługa E. nie miałaby żadnej wartości dla nabywcy. Usługa nabywana
przez Bank od E. nie ma bowiem samodzielnie żadnego znaczenia
gospodarczego w oderwaniu od usług pośrednictwa finansowego Banku, dla
wykonania których jest nabywana. Poprawność
stanowiska Wnioskodawcy została potwierdzona w opinii klasyfikacyjnej
nr OKN-5672/KU-4061/2012 dokonanej przez OSK w odpowiedzi na wniosek
szczegółowo przedstawiający zakres usługi. Wnioskodawca zgadza się z
niniejszą klasyfikacją i uważa, iż prawidłowym grupowaniem PKWiU z 1997
r. dla świadczonej przez E. kompleksowej usługi jest grupowanie
67.13.10-00.90, tj. Usługi pomocnicze związano z pośrednictwem
finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione. Bank zwraca uwagę, iż na grupowanie PKWiU 67.13.10-00
(zgodnie z PKWiU z 1997 r.) składają się 4 szczegółowe grupowania,
tj.: Nazwy grupowań determinują ich zakres.
Zgodnie bowiem z punktem 6.2.1 zasad budowy tablic klasyfikacyjnych
PKWiU podstawową funkcją nazwy grupowania jest określenie zakresu tego
grupowania. Przeprowadzona przez Wnioskodawcę analiza wskazuje,
iż: W konsekwencji, nie ma
wątpliwości, iż charakter Usługi, jej cel oraz kontekst gospodarczy
najlepiej odzwierciedla grupowanie 67.13.10-00.90 (według PKWiU z 1997
r.) tj. usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym
pozostałe, gdzie indziej niewymienione. Usługa świadczona przez E.,
sprowadza się bowiem do wsparcia Banku w zakresie wykonywanej przez
niego dzialalności pośrednictwa finansowego i jako taka, stanowi usługę
pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w rozumieniu
PKWiU. Warto również zauważyć, iż orzecznictwo
Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdza prawidłowość powyższej
klasyfikacji. Zgodnie bowiem z wyrokiem z dnia 22 grudnia 2008 r.
W konsekwencji powyższego Wnioskodawca
uważa, iż charakter usługi oraz treść Rozporządzenia PKWiU nie pozwala
na zaklasyfikowanie usługi do innego grupowania PKWiU niż
67.13.10-00.90. Zgodnie z załącznikiem nr 4 do
ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.,
zakres zwolnienia od VAT nie obejmuje: Zdaniem Wnioskodawcy opisana w
przedstawionym powyżej stanie taktycznym Usługa nie należy do żadnej z
kategorii usług enumeratywnie wskazanych w załączniku nr 4 do ustawy o
VAT, w stosunku do których zwolnienie od VAT nie przysługuje. W szczególności, Wnioskodawca zauważa, iż Usługa nie może
zostać uznaną za: W sytuacji, gdy świadczenie dostawcy lub
usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych
czynności (świadczeń), będących elementarni całościowego zobowiązania
strony transakcji, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym
(lub kompleksowym). Koncepcję opodatkowania VAT
świadczeń kompleksowych wypracował TSUE, w wydanych orzeczeniach na
podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady 77/388/EWG z
17 maja 1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw
Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku
od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (dalej: VI
Dyrektywa) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia
28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości
dodanej (dalej: Dyrektywa 112). W szczególności
należy zwrócić uwagę na wyrok TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection
Plan Ltd, w którym Trybunał uznał, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa
świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są
tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym
jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to
wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie
dla celów podatku od wartości dodanej. Pogląd ten
znajduje również potwierdzenie w wyroku TSUE w sprawie C-2/95
Sparekassernes Datacenter (SDC), w wyroku TSUE C-41/04 Levob
Verzekeringen BV i OV Bank NV, jak również w wyroku TSUE w sprawie
C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP. W opinii Wnioskodawcy, Usługa świadczona przez E. stanowiła
na gruncie ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia
2010 r., usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym w
rozumieniu PKWiU. Podsumowując, z uwagi na fakt, iż
Usługa nabywana przez Bank: Usługa ta korzysta ze
zwolnienia od VAT, na podstawie przepisów ustawy o VAT w brzmieniu
obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. Mając na uwadze
powyższe, Bank wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej
stanowiska. W świetle obowiązującego stanu
prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej
przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosowanie do art. 14c § 1
Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej
oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy
stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie
faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia
skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu
jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po
uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w
terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się
dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA
wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie
trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do
usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na
wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się
za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są
przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w
Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja
10, 09-402 Płock. Wniosek ORD-IN Treść w pliku PDF 667 kB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie