Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej oraz realizowanego zadania pn. . - Interpretacja - IPTPP1/443-304/13-2/MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.06.2013, sygn. IPTPP1/443-304/13-2/MG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej oraz realizowanego zadania pn. .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z dokumentacją projektu oraz zadaniem pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT związanego dokumentacją projektu oraz zadaniem pn. ;
  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców partycypujących w kosztach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przystąpiła do realizacji zadania pn. . Przed rozpoczęciem przedmiotowej inwestycji na zlecenie Gminy została wykonana dokumentacja projektowa. Za przedmiotową usługę została wystawiona faktura VAT na Gminę. Operacja realizowana jest przy udziale środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Działania 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotem projektu jest budowa 106 przydomowych oczyszczalni ścieków. Faktury związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę, jako nabywcę i płatnika usług i towarów. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina będzie otrzymywała wyprzedzające finansowanie ze środków Banku. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę, przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane są z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Udział w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców gminy ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie przydomowej oczyszczalni dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca.

Zawierane umowy mają poniższą treść:

UMOWA:

zawarta, w dniu.......pomiędzy:

Gminą reprezentowaną przez:

Wójta Gminy..............................................

przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy..........................

a

Panem/Panią, za..............., legitymującym się dowodem osobistym nr.........., będącym właścicielem*/współwłaścicielem/posiadaczem samoistnym* działki oznaczonej w ewidencji gruntów nr.........położonej w miejscowości........, zwanym w dalszej części umowy Właścicielem,

na udział w kosztach wykonania dokumentacji projektowej, budowy przydomowej oczyszczalni ścieków i jej użyczenia, o następującej treści:

§ 1

Gmina przystępuje do realizacji programu*/zadania*/projektu* pn. w ramach jego nieruchomości położone na terenie Gminy zostaną wyposażone w przydomowe oczyszczalnie ścieków, który planuje się wykonać zgodnie z planem wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne w latach 2013-2014

§ 2

  1. Gmina zobowiązuje się do wykonania dokumentacji projektowej, wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na działce oznaczonej w ewidencji gruntów nr......położonej w miejscowości........w 2013 roku/latach, a Właściciel wyraża zgodę na wykonywanie przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z wykonaną dokumentacją projektową.
  2. Dokumentacja projektowa zostanie*/zastała* wykonana przez Gminę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i normami, natomiast zaprojektowane rozwiązanie zostało/zostanie zaakceptowane przez właściciela.

§ 3

  1. Właściciel oświadcza, że posiada pełne prawo do dysponowania nieruchomością, a w tym także prawo do zawarcia niniejszej umowy i przez jej zawarcie nie naruszy interesu osób trzecich.
  2. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie dochodził roszczeń od Gminy z tytułu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
  3. Właściciel zobowiązuje się do wpłaty całości kwoty.........zł brutto wraz z należnym podatkiem VAT (słownie:.......) w kasie Urzędu Gminy lub na konto Gminy (Bank..........nr konta......), w terminie, do........., jako udział w kosztach wykonania dokumentacji projektowej i budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.
  4. W przypadku nie wpłacenia umownej należności w określonym terminie, kwota udziału będzie zwiększona o odsetki w wysokości właściwej dla zaległości podatkowej liczonych od umownego terminu płatności.
  5. W przypadku nie dokonania wpłaty w wysokości i terminie określonym umową Gmina zastrzega sobie prawo dochodzenia roszczeń przed Sądem w celu wyegzekwowania niewpłaconej kwoty.

§ 4

  1. Właściciel w pełni akceptuje następujące warunki i wyraża zgodę na:
    1. Wejście na grunt celem wykonania przyłącza i montażu oczyszczalni z urządzeniami towarzyszącymi,
    2. usunięcie znajdujących się na nieruchomości drzew, krzewów w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia robót bez odszkodowania,
    3. przeprowadzenie innych koniecznych robót związanych z budową,
    4. złożenie wykonawcy robót oświadczenia, że teren po zakończeniu robót został należycie uporządkowany i przywrócony do stanu pierwotnego, oraz że zrzeka się jakichkolwiek roszczeń co do odszkodowań związanych z prowadzoną inwestycją.
  2. Właściciel nie będzie wnosił przeciwko Gminie żadnych roszczeń majątkowych tytułem ewentualnego zaistnienia szkód.
  3. Gmina nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich z tytułu ewentualnych roszczeń wynikających z zawartej umowy.
  4. § 5

    1. Wybudowana w ramach przedsięwzięcia przydomowa oczyszczalnia ścieków pozostaje własnością Gminy przez okres 23 lat od dnia odbioru przez Gminę wybudowanej przydomowej oczyszczalni ścieków i w tym okresie zostaje przekazana oczyszczalnia Właścicielowi do użytkowania.
    2. Do obowiązków Użytkownika należeć będzie bieżąca konserwacja urządzeń, prowadzona w sposób umożliwiający prawidłową eksploatację zgodnie z instrukcją eksploatacji, natomiast Gmina zapewni usunięcie wad w okresie rękojmi za wady. Koszty eksploatacji i koszty napraw nie objęte rękojmią za wady oraz po okresie rękojmi za wady ponosi Użytkownik.
    3. Po okresie użyczenia, oczyszczalnia zostanie przekazana na własność Użytkownikowi i nastąpi to w drodze odrębnej umowy.

    § 6

    1. W przypadku odstąpienia od umowy przez Właściciela poniesie on wszelkie koszty związane z realizacją inwestycji, w tym również koszty dokumentacji projektowej.
    2. W przypadku nie wpłacenia umownej należności w określonym terminie Gmina ma prawo odstąpić od umowy i obciążyć Właściciela poniesionymi kosztami związanymi z realizacją inwestycji, w tym również kosztami dokumentacji projektowej.

    § 7

    W sprawach nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

    § 8

    Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

    Podpisy stron.

    Po zakończeniu inwestycji użytkownicy zgodnie z instrukcją eksploatacji oczyszczalni zobowiązani są do dwukrotnego opróżniania w ciągu roku zbiorników oczyszczalni z nagromadzonego osadu. W związku z powyższym z użytkownikami oczyszczalni, z którymi Gmina zawrze umowy cywilnoprawne będzie świadczyła usługi polegające na wywozie ww. osadów i ich unieszkodliwianiu na oczyszczalni ścieków. Usługi te będą opodatkowane podatkiem VAT.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania:

    Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości realizowanego zadania pn.: ...

  5. Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania pn. ...

  6. Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do treści art. 87 ust. l ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    W związku z przytoczonymi artykułami Gminie przysługuje prawo do odliczenia całości podatku od towarów i usług związanego z realizacją zadania pn.

    Ad. 2

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 1 i 9 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W związku z powyższym Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej dotyczącej ww. zadania pn. .

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

    Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

    Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

    Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

    • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
    • odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

    Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

    Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina przystąpiła do realizacji zadania pn. . Przed rozpoczęciem przedmiotowej inwestycji na zlecenie Gminy została wykonana dokumentacja projektowa. Za przedmiotową usługę została wystawiona faktura VAT na Gminę. Operacja realizowana jest przy udziale środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Działania 321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej oraz z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotem projektu jest budowa 106 przydomowych oczyszczalni ścieków. Faktury związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę, jako nabywcę i płatnika usług i towarów. Na realizację przedmiotowego projektu Gmina będzie otrzymywała wyprzedzające finansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę, przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane są z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Udział w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców gminy ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie przydomowej oczyszczalni dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca. Po zakończeniu inwestycji użytkownicy zgodnie z instrukcją eksploatacji oczyszczalni zobowiązani są do dwukrotnego opróżniania w ciągu roku zbiorników oczyszczalni z nagromadzonego osadu. W związku z powyższym z użytkownikami oczyszczalni, z którymi Gmina zawrze umowy cywilnoprawne będzie świadczyła usługi polegające na wywozie ww. osadów i ich unieszkodliwianiu na oczyszczalni ścieków.

    W interpretacji IPTPP1/443-304/13-3/MG tut. Organ wskazał, iż czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Nadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla ww. usług.

    Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, bowiem poniesione wydatki związane z dokumentacją oraz realizacją całego zadania pn. będą miały, jak wynika z wniosku, związek z czynności opodatkowanych. Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokumentacją projektu oraz zadaniem, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości wykonanej dokumentacji projektowej oraz realizowanego zadania pn. , ponieważ poniesione wydatki będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z dokumentacją projektu, oraz zadaniem pn. . Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-304/13-3/MG.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 300 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi