Temat interpretacji
Sprzedaż nieuzbrojonych i niezabudowanych nieruchomości.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2012 r. (data wpływu 3 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W dniu 18 lipca 1980 r. na podstawie aktu notarialnego, zawartego w trybie art. 6 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczenia nieruchomości, wykupiona została na rzecz Skarbu Państwa nieruchomość, stanowiąca własność Pana rodziców, oznaczona numerami działek 11/2, 11/3, 11/4, o łącznej pow. 10,12 ha. W późniejszym terminie numeracja działek uległa zmianie (odnowienie ewidencji). Do ww. umowy dołączono decyzje Wojewody O. z dnia 31 grudnia 1979 r. oraz z dnia 14 maja 1980 r. w sprawie planu realizacyjnego budowy osiedla J. oraz zezwolenie na przeznaczenie nieruchomości na cele nierolnicze. Po 18 latach wystąpił Pan do Gminy O. o zwrot nieruchomości, gdyż stały się one zbędne do celów wywłaszczenia (ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.). W 1997 r. teren ten objęto miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, o odmiennym przeznaczeniu niż cel wywłaszczenia. Ponieważ przed zwrotem nieruchomości zmarł Pana ojciec, zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe, w wyniku którego stał się Pan w 1/8 części współwłaścicielem nieruchomości.
W uzupełnieniu do wniosku poinformował Pan, że od momentu zwrotu działek nr 131/5 oraz 27/10 i zakończenia postępowania spadkowego, nieruchomości te nie były przez Pana wykorzystywane do jakichkolwiek czynności. Przed sprzedażą nie zamierza Pan dzielić gruntu. Nie występował Pan również o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do przedmiotowych gruntów i nie dokonał uzbrojenia terenu (przystąpiono do czynności projektowych celem uzyskania pozwolenia na budowę). Pośrednik w obrocie nieruchomościami przedstawił ofertę i prowadzi w Pana imieniu sprzedaż, zgodnie z zawartą umową.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przy zbyciu części nieruchomości, będzie Pan płatnikiem podatku od towarów i usług...
Pana zdaniem, nie powinien być Pan płatnikiem podatku od towarów i usług przy sprzedaży działki nr 131/5 w obrębie 126 miasta O. o pow. 0,2397 ha i udziału lub wydzielonej działki (z działki nr 27/10) w obrębie 126 miasta O. o pow. 1,2399 ha, ponieważ:
- udział 1/8 części nieruchomości stanowi Pana majątek osobisty,
- przy zwrocie nieruchomości dokonał Pan zwrotu zwaloryzowanego odszkodowania na rzecz Gminy O.,
- nie był Pan uczestnikiem sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, a zatem nie miał wpływu na jego powstanie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).
W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości budzi, czy planowana dostawa działek przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan zbyć część nieruchomości stanowiącej niezabudowane działki gruntu. Przedmiotowe grunty stały się Pana własnością w wyniku ich zwrotu od Skarbu Państwa. Ponieważ przed zwrotem nieruchomości zmarł Pana ojciec, zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe, w wyniku którego stał się Pan w 1/8 części współwłaścicielem gruntów. Nieruchomości te nie były przez Pana wykorzystywane do jakichkolwiek czynności. Przed sprzedażą nie zamierza Pan dzielić gruntu. Nie występowała również o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do przedmiotowych gruntów (przystąpiono do czynności projektowych celem uzyskania pozwolenia na budowę), nie dokonywał uzbrojenia terenu. Pośrednik w obrocie nieruchomościami przedstawił ofertę i prowadzi w Pana imieniu sprzedaż, zgodnie z zawartą umową.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym trudno uznać Pana za podatnika podatku od towarów i usług, w związku ze sprzedażą niezabudowanych i nieuzbrojonych nieruchomości. Z wniosku bowiem nie wynika, aby w związku ze sprzedażą tych działek wykonywał Pan czynności charakterystyczne dla wykonywania działalności gospodarczej. Ponadto pomimo, iż grunt spełnia definicję towaru, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy, to nie można uznać, że sprzedając 1/8 części przedmiotowej nieruchomości działać będzie Pan w charakterze handlowca. W konsekwencji sprzedając działki gruntu korzystać będzie Pan z przysługującego Jemu prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynności sprzedaży oznaczają działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Dokonywać będzie Pan zbycia gruntu należącego do majątku prywatnego.
Reasumując należy stwierdzić - mając również na uwadze aktualne orzecznictwo sądowe
Podkreślić należy, iż powyższe orzeczenie TSUE wyznacza aktualnie kierunki interpretacyjne i stanowi podstawę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, np. NSA z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1536/10), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt I FSK 1658/11), z dnia 9 listopada 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1656/11) oraz WSA z dnia 1 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 670/11), z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Po 730/11), które zapadły na tle wyroku Trybunału.
Z powyższych wyroków wynika, że podejmowanie zorganizowanych działań, takich jak podział gruntu na mniejsze działki, uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zabudowy, wykonywanie czynności marketingowych, świadczy o tym, że czynności te przybierają formę zawodową (profesjonalną), a ponieważ w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia ze zbiorem tych zorganizowanych działań okazjonalna sprzedaż nieruchomości gruntowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy