Temat interpretacji
Uznanie czynności przemieszczenia towarów w ramach przedsiębiorstwa za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uprawniającą do zastosowania stawki 0%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 17 oraz 23 kwietnia 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przemieszczenia towarów w ramach przedsiębiorstwa za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uprawniającą do zastosowania stawki 0% - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 stycznia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 17 oraz 23 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności przemieszczenia towarów w ramach przedsiębiorstwa za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uprawniającą do zastosowania stawki 0%.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej również jako Odział) jest oddziałem spółki niemieckiej (dalej Spółka). Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Niemczech. Oddział produkuje w Polsce wyroby, które są sprzedawane kontrahentom Spółki w Niemczech. W konsekwencji Oddział dokonuje dostaw produktów do Spółki, natomiast Spółka dokonuje dostaw tych samych produktów do swoich kontrahentów w Niemczech.
Sprzedaż produktów, w zależności od potrzeby, realizowana jest w ramach jednego z dwóch następujących modeli:
1. wyroby produkowane przez Wnioskodawcę w Polsce są transportowane z Oddziału do siedziby Spółki w Niemczech. Transakcja ta dla celów VAT jest rozpoznawana zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT - jako przemieszczenie w ramach własnego przedsiębiorstwa z Polski do Niemiec. W konsekwencji transakcje te są traktowane przez Oddział jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (dalej WDT) z zastosowaniem 0% stawki VAT, natomiast przez Spółkę, jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (dalej WNT). Towary są następnie transportowane przez Spółkę do kontrahentów w Niemczech niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Transakcje te są rozpoznawane jako krajowe dostawy towarów w Niemczech i opodatkowywane niemieckim VAT.
2. Oddział będzie dokonywał dostawy towarów na rzecz Spółki, przy czym wyroby produkowane w Polsce przez Wnioskodawcę będą transportowane z Oddziału bezpośrednio do ostatecznych nabywców, tj. kontrahentów Spółki w Niemczech niemających siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. Transakcje te będą traktowane przez Oddział jako WDT z zastosowaniem 0% stawki VAT, natomiast przez Spółkę jako WNT. Dostawę towarów na rzecz klientów w Niemczech Spółka będzie traktować jako dostawę lokalną w Niemczech i rozliczać podatek od wartości dodanej w Niemczech.
W obu powyższych przypadkach stroną odpowiadającą za organizację transportu produktów będzie Spółka. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż dokonując dostaw opisanych w punkcie 2 będzie spełniał wymogi dokumentacyjne zawarte w art. 42 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w ramach transakcji opisanej w punkcie 2 Wnioskodawca będzie dokonywał WDT, jako przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa (o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT) na rzecz Spółki i w konsekwencji pod warunkiem spełnienia wymogów dokumentacyjnych zawartych w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, będzie uprawniony do stosowania 0% stawki VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy (zweryfikowanym w uzupełnieniu do wniosku), w ramach transakcji opisanej w punkcie 2 Oddział będzie dokonywał WDT - jako przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa (o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT) na rzecz Spółki i w konsekwencji pod warunkiem spełnienia wymogów dokumentacyjnych zawartych w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, Oddział będzie uprawniony do stosowania 0% stawki VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W niniejszym przypadku dostawa będzie następować do jednostki macierzystej na terytorium Niemiec, z Oddziału położonego i samodzielnie rozliczającego się na terytorium Polski. Należy zatem traktować Oddział jako część przedsiębiorstwa, wchodzącą w skład spółki macierzystej. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że transakcje przemieszczenia towarów pomiędzy Oddziałem a jednostką macierzystą powinno zostać rozpoznane jako WDT zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.
W odniesieniu do możliwości zastosowania 0% stawki podatku, to zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, WDT podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem, że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
- podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, warunek zawarty w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT będzie w niniejszym przypadku spełniony - zarówno dostawca jak i odbiorca towarów posiadają numery identyfikacyjne dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (Oddział w Polsce, natomiast Spółka w Niemczech). W konsekwencji w sytuacji, gdy z posiadanych przez Oddział dokumentów będzie wynikał fakt przemieszczenia przedmiotowych towarów z Polski do Niemiec, a dokumenty te będą pozwalały na jednoznaczną identyfikację towarów, Wnioskodawca powinien mieć prawo do zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do przedmiotowych transakcji udokumentowanych fakturą VAT.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Oddział wskazał na interpretację indywidualną wydaną przez Ministra Finansów za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 maja 2011 r. (nr ITPP2/443-335a/l1/AF) w analogicznym stanie faktycznym. W interpretacji tej Minister Finansów potwierdził, że transakcje dostawy towarów pomiędzy spółką a jednostką macierzystą w sytuacji bezpośredniego transportu tych towarów do zagranicznego odbiorcy spółka prawidłowo rozpoznała jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.
Podsumowując Oddział uważa, że w modelu transakcji opisanym w pkt 2, będzie dokonywał WDT, jako przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa na rzecz Spółki. W konsekwencji jeżeli z posiadanych przez Oddział dokumentów będzie wynikał fakt przemieszczenia przedmiotowych towarów z Polski do Niemiec, a dokumenty te będą pozwalały na jednoznaczną identyfikację towarów, powinien mieć prawo do zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do przedmiotowych transakcji udokumentowanych fakturami VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - dalej ustawa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się - co do zasady - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, przy czym przepis ten stosuje się jak wynika z ust. 2 pkt 1 tego artykułu - pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.
Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r.), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
- podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
- podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Według ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- (uchylony),
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
- (uchylony),
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Przepisy ust. 1-4, 11 i 12 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 (art. 42 ust. 14 ustawy).
Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest oddziałem Spółki niemieckiej. Jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Niemczech. Oba podmioty posiadają również numery identyfikacyjne dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (Wnioskodawca w Polsce, natomiast Spółka w Niemczech). Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy towarów na rzecz Spółki, przy czym wyroby te będą transportowane z Oddziału bezpośrednio do ostatecznych nabywców, tj. kontrahentów Spółki w Niemczech. Stroną odpowiadającą za organizację transportu produktów będzie Spółka. Dokonując ww. dostaw Wnioskodawca będzie spełniał wymogi dokumentacyjne zawarte w art. 42 ustawy o VAT.
Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą uznania czynności przemieszczenia towarów w ramach przedsiębiorstwa za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uprawniającą do zastosowania stawki 0%.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy pogląd Wnioskodawcy, że w modelu transakcji opisanym w pkt 2, będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, jako przemieszczenia towarów w ramach jednego przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwem jest w tym przypadku Spółka niemiecka, a Wnioskodawca - jako jej zagraniczny oddział - jest częścią tego przedsiębiorstwa. W konsekwencji, jeżeli z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów będzie wynikał fakt przemieszczenia produkowanych przez niego towarów z Polski do Niemiec (a dokumenty te będą pozwalały na jednoznaczną identyfikację towarów) będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do zrealizowanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy. W świetle bowiem art. 42 ust. 14 ustawy, do tych specyficznych dostaw stosuje się odpowiednio przepisy art. 42 ust. 1-4, 11 i 12 ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.) . Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy