Gmina może dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego od całości nakładów inwestycyjnych ponoszonych na zagospodarowanie terenu wokół kap... - Interpretacja - IBPP4/443-705/11/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.05.2011, sygn. IBPP4/443-705/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina może dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego od całości nakładów inwestycyjnych ponoszonych na zagospodarowanie terenu wokół kaplicy cmentarnej, pełniącej funkcję domu pogrzebowego, w ramach kontynuacji zadania pod nazwą .

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011r. (data wpływu 10 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonywania bieżących odliczeń podatku VAT naliczonego od całości nakładów inwestycyjnych ponoszonych na zagospodarowanie terenu wokół kaplicy cmentarnej, pełniącej funkcję domu pogrzebowego, w ramach kontynuacji zadania pod nazwą oraz od kosztów bieżącego utrzymania kaplicy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości bieżącego odliczenia podatku VAT w ramach kontynuacji zadania oraz od kosztów bieżącego utrzymania kaplicy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7 od dnia 06-07-1995r.

W latach 2008 - 2010 Gmina ponosiła nakłady inwestycyjne na zadanie pod nazwą . Podjęcie wyżej wymienionego zadania inwestycyjnego wiązało się z zamiarem rozpoczęcia czynności opodatkowanych podatkiem VAT - kaplica cmentarna miała pełnić funkcję domu pogrzebowego, w którym Gmina świadczyła by usługę przechowywania zmarłych, do momentu ich pochówku.

W grudniu 2010 roku budynek kaplicy cmentarnej został oddany do użytku oraz został przyjęty na stan środków trwałych, a w styczniu 2011 roku rozpoczęto świadczenie wspomnianych wcześniej usług. W 2011 roku planuje się ponieść kolejne nakłady inwestycyjne związane z ww. zadaniem, a dotyczące zagospodarowania terenu wokół kaplicy (budowa parkingu, ciągów pieszych i obsadzenie zielenią). Poniesione nakłady inwestycyjne w 2011 roku, podwyższą wartość środka trwałego, jakim jest kaplica cmentarna, pełniąca rolę domu pogrzebowego.

Gmina jest właścicielem wybudowanej kaplicy cmentarnej, pełniącej funkcję domu pogrzebowego, od stycznia 2011 roku ponosi koszty eksploatacji kaplicy (głównie media), Gmina również czerpie korzyści z tytułu świadczenia usług przechowywania zmarłych, opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z tym, że Gmina podjęła się realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą z zamiarem późniejszego świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT - miała prawo do odliczenia podatku VAT od całości nakładów inwestycyjnych, poniesionych w latach 2008 - 2009. Pomimo prawa do odliczenia podatku VAT - Gmina nie skorzystała z przysługującego jej praw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego od całości nakładów inwestycyjnych ponoszonych na zagospodarowanie terenu wokół kaplicy cmentarnej, pełniącej funkcję domu pogrzebowego, w ramach kontynuacji zadania pod nazwą oraz od kosztów bieżącego utrzymania kaplicy...

Zdaniem Wnioskodawcy: Gmina może dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT naliczonego od całości nakładów inwestycyjnych ponoszonych na zagospodarowanie terenu wokół kaplicy cmentarnej, pełniącej funkcję domu pogrzebowego, w ramach kontynuacji zadania pod nazwą . Nakłady inwestycyjne zaplanowane w 2011 roku będą stanowiły integralną część wraz z wcześniej wybudowaną kaplicą, dlatego też są bezpośrednio związane z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (usługa przechowywania zmarłych do momentu pochówku). Gmina również może dokonywać na bieżąco odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem kaplicy, poprzez dokonanie rozliczenia zakupów w deklaracjach VAT-7 składanych za poszczególne miesiące rozliczeniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.),zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy których nabyciu podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz czynności niepodlegających temu podatkowi.

Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż w 2011r. planuje ponieść kolejne nakłady inwestycyjne związane z zadaniem , a dotyczące zagospodarowania terenu wokół kaplicy (budowa parkingu, ciągów pieszych i obsadzenie zielenią). Od stycznia 2011r. ponosi koszty eksploatacji kaplicy (główne media). Gmina czerpie korzyści z tytułu świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego skoro istnieje związek podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach i w terminach określonych w przepisach ustawy o VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż stanowisko Gminy jest prawidłowe.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy poniesione nakłady faktycznie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów inwestycji do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług lub niepodlegających temu podatkowi, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach