zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów leśnych i rolniczych, opodatkowanie w części doty... - Interpretacja - IBPP1/443-988/11/AZb

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2011, sygn. IBPP1/443-988/11/AZb, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku dla dostawy nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów leśnych i rolniczych, opodatkowanie w części dotyczącej terenów sportu i rekreacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011r. (data wpływu 13 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2011r. (data wpływu 25 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy transakcja sprzedaży nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze,
  • jest nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym opodatkowania dostawy ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy transakcja sprzedaży nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 sierpnia 2011r. (data wpływu 25 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej w J. o powierzchni 130 ha - KW Sądu Rejonowego w J. Nieruchomość nabyta została 25 czerwca 2010r. od Spółdzielni jako grunty rolne i leśne i tym samym transakcja zwolniona była z podatku VAT. Z aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego miasta J. wynika, że nieruchomość Wnioskodawcy położona jest na terenach oznaczonych symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji oraz 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze.

Aktualnie przygotowywana jest transakcja sprzedaży tej nieruchomości w całości.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 sierpnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego. Cała nieruchomość stanowi 1 działkę nr 1/70, obręb ..., arkusz ... . Nieruchomość stanowią grunty rolne i leśne niezabudowane. Nieruchomość będzie sprzedawana w całości jako 1 działka rolna i leśna niezabudowana.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 10 sierpnia 2007 roku oraz składa deklaracje VAT-7K.

Nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży wykazywana jest w aktywach trwałych jako inwestycja długoterminowa.

Nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Na ww. nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego możliwe jest częściowe zabudowanie budynkami i budowlami trwale związanymi z gruntem. Dotyczy to budynków i budowli oraz obiektów związanych z funkcją terenów jako sport i rekreacja.

Nieruchomość nie była przedmiotem najmu i nie czerpano z niej żadnych pożytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona od podatku VAT - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja będzie zwolniona z podatku VAT, gdyż nie jest to teren budowlany ani przeznaczony pod zabudowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze,
  • nieprawidłowe - w zakresie dotyczącym opodatkowania dostawy ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.) przez towary rozumie rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej w J. o powierzchni 130 ha KW Sądu Rejonowego w J. Nieruchomość nabyta została 25 czerwca 2010r. od Spółdzielni jako grunty rolne i leśne i tym samym transakcja zwolniona była z podatku VAT. Z aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego miasta J. wynika, że nieruchomość Wnioskodawcy położona jest na terenach oznaczonych symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji oraz 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze.

Aktualnie przygotowywana jest transakcja sprzedaży tej nieruchomości w całości.

Nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży wykazywana jest w aktywach trwałych jako inwestycja długoterminowa.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 10 sierpnia 2007 roku oraz składa deklaracje VAT-7K.

Zatem sprzedaż przedmiotowej nieruchomości niezabudowanej wykazywanej w aktywach trwałych Wnioskodawcy, dokonana zostanie przez Wnioskodawcę posiadającego status podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w rozumieniu cytowanego art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W przedstawionej we wniosku sytuacji przedmiotem dostawy będzie nieruchomość niezabudowana.

W art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego wyżej art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, że opodatkowaniu podlegają i nie korzystają ze zwolnienia te dostawy gruntów niezabudowanych, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących gruntami innymi niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, np. gruntami rolnymi czy leśnymi bez prawa zabudowy, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.

W tym miejscu należy wyjaśnić, co należy rozumieć pod pojęciem przeznaczone pod zabudowę. Otóż przeznaczone oznacza praktyczny cel, do którego coś zostało zakwalifikowane, określenie celu któremu coś ma służyć.

Natomiast rozpatrując pojęcie pod zabudowę należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243 poz. 1623 ze zm.). W rozumieniu tej ustawy przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 ust. 1 i 2 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    3. obiekt małej architektury;
  2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych orazposiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r. pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ww. ustawy przez obiekt liniowy należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Należy zauważyć, iż Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

W PKOB obiekty budowlane grupowane są w dwóch sekcjach: Budynki i Obiekty inżynierii lądowej i wodnej. Zgodnie z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki, tj.: drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe, zapory wodne, itp.

W związku z tym, że ustawa o VAT nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie tereny przeznaczone pod zabudowę obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że z aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego miasta J. wynika, że nieruchomość Wnioskodawcy przeznaczona do sprzedaży położona jest na terenach oznaczonych symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji oraz 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze.

Cała nieruchomość stanowi 1 działkę nr 1/70, obręb 10c (Nr 0310), arkusz 162233014. Nieruchomość stanowią grunty rolne i leśne niezabudowane. Nieruchomość będzie sprzedawana w całości jako 1 działka rolna i leśna niezabudowana.

Nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Na ww. nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego możliwe jest częściowe zabudowanie budynkami i budowlami trwale związanymi z gruntem. Dotyczy to budynków i budowli oraz obiektów związanych z funkcją terenów jako sport i rekreacja.

Z powyższego wynika zatem, iż nieruchomość gruntowa przeznaczona do sprzedaży obejmuje tereny niezabudowane, inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (tereny rolne, leśne), jak również tereny niezabudowane - tereny sportu i rekreacji na których zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego możliwe jest częściowe zabudowanie budynkami i budowlami trwale związanymi z gruntem oraz obiektami związanymi z funkcją terenów jako sport i rekreacja.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że czynność sprzedaży ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w następującym zakresie:

  1. tereny oznaczone symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji, na których zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dopuszczalna jest zabudowa budynkami i budowlami trwale związanymi z gruntem oraz obiektami związanymi z funkcją terenów jako sport i rekreacja - stawką podstawową, określoną w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, tj. 23%,
  2. tereny inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę tj. tereny oznaczone symbolami: 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze jeśli zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie jest dopuszczalna na nich jakakolwiek zabudowa - będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie dotyczącym możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze,
  • nieprawidłowe w zakresie dotyczącym opodatkowania dostawy ww. nieruchomości gruntowej niezabudowanej w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami 1US, 2US, 8US - tereny sportu i rekreacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby na terenach oznaczonych symbolami 16 ZL - tereny leśne i 3R - tereny rolnicze zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego była dopuszczalna jakakolwiek zabudowa) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach