Temat interpretacji
stawka podatku VAT dla usług montażu stolarki drzwiowej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym
Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011r. (data wpływu 16 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki drzwiowej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lutego 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług montażu stolarki drzwiowej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Jest producentem drzwi, które sprzedaje głównie odbiorcom indywidualnym. Zamierza wykonywać działalność w zakresie usług budowlanych. Działalność ta będzie wykonywana w zakresie prac budowlanych, remontów, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych - zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w szczególności polegać będzie na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej. Urząd Statystyczny sklasyfikował czynności te w grupowaniu aktualnie obowiązującej PKWiU (wprowadzonej w roku 2008) jako 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".
Wnioskodawca podaje klasyfikowanie według Głównego Urzędu Statystycznego mając świadomość, że ustawa VAT nie powołuje symbolu klasyfikacji PKWiU przy stosowaniu przepisu art. 41 ust. 12, jednak nie mając innej definicji usług wymienionych w ustawie VAT, uznał, że sklasyfikowanie czynności przez państwową instytucję zajmującą się tym profesjonalnie - jest najlepszym dowodem w sprawie.
Z klientami zlecającymi usługi budowlane Wnioskodawca będzie spisywał umowę cywilną, której przedmiotem będzie zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na: wykonaniu robót instalacyjnych stolarki budowlanej.
Wartość usługi będzie zawierała koszt robocizny oraz materiału, który będzie kupowany przez Wnioskodawcę, a z którego będzie wykonywał montowane w ramach usług elementy stolarki budowlanej. Wykonana usługa będzie objęta gwarancją, jako usługa budowlana.
Umowa - "zlecenie robót budowlanych" precyzować będzie w jakim obiekcie Wnioskodawca będzie wykonywał usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany oraz jaką ma powierzchnię - w celu ustalenia, czy jest to obiekt budowlany (lub jego część) - zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Zapytanie dotyczy sytuacji wykonywania opisanych usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Na rozpatrzenie zasługuje wątek, czy istotny dla rozstrzygnięcia jest fakt, że podmiot świadczący usługi będące przedmiotem zapytania w zakresie swojej działalności - niezależnie - zajmuje się produkcją drzwi. Ta działalność jednak polega na produkcji drzwi, które klient odbiera od Wnioskodawcy, uzyskując gwarancję wyłącznie na elementy wykonanych drzwi.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pytając o stawkę obniżoną, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, Wnioskodawca rozumie stawkę 8% w roku 2011 i właściwe stawki w latach następnych określone, jako zastępujące stawkę powołaną w art. 41 ust. 2.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy opisanym stanie przyszłym - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT, usługi polegające na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej, wykonywane przez podmiot będący niezależnie producentem drzwi - będą opodatkowane według stawki określonej w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, zmienionej w roku 2011 na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy VAT usługi polegające na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej, wykonywane przez podmiot będący niezależnie producentem drzwi - będą opodatkowane według stawki określonej w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, zmienionej w roku 2011 na 8% - przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Fakt prowadzenia działalności polegającej na produkcji drzwi nie ma wpływu na opodatkowanie usług budowlanych, które opodatkowane są na zasadach określonych w art. 41 ust. 12 przy założeniu spełnienia warunków dla obiektów, w których są wykonywane. Żaden przepis nie warunkuje opodatkowania usług od faktu wykonywania działalności polegającej na produkcji drzwi. Produkcja drzwi jest działaniem niezależnym i ma inną specyfikę niż opisane usługi budowlane.
Natomiast w zakresie pytania nr 2, zdaniem Wnioskodawcy, przy założeniu, że roboty wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - usługą opodatkowaną stawką 8% będzie całość robót rozumiana jako materiał z robocizną. Materiał i robocizna będą elementem jednej, kompleksowej usługi budowlanej i czynność ta będzie łącznie opodatkowana stawką 8%. Zdaniem Wnioskodawcy, można tu wykorzystać sentencję jednego z wyroków NSA, która stanowi, że nie wyodrębnia się pojedynczych elementów jednej usługi, zwłaszcza, gdy posiadanie tego elementu bez całej reszty dla zamawiającego nie miałaby sensu i nie byłaby racjonalna. W tym przypadku posiadanie samych elementów stolarki bez ich montażu nie niosłoby klientowi oczekiwanej korzyści i nie miałoby sensu. Dopiero trwały montaż elementów wypełnia cel zlecenia. Stąd też nie można odrębnie wyceniać materiału i robocizny i należy łącznie fakturować całość usługi ze stawką określoną w art. 41 ust. 2 ustawy VAT zmienionej na 8%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przy czym w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.
Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).
W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).
Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).
Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Jest producentem drzwi, które sprzedaje głównie odbiorcom indywidualnym. Zamierza wykonywać działalność w zakresie usług budowlanych. Działalność ta będzie wykonywana w zakresie prac budowlanych, remontów, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych - zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w szczególności polegać będzie na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej. Urząd Statystyczny sklasyfikował czynności te w grupowaniu aktualnie obowiązującej PKWiU (wprowadzonej w roku 2008) jako 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".
Wnioskodawca podaje klasyfikowanie według Głównego Urzędu Statystycznego mając świadomość, że ustawa VAT nie powołuje symbolu klasyfikacji PKWiU przy stosowaniu przepisu art. 41 ust. 12, jednak nie mając innej definicji usług wymienionych w ustawie VAT, uznał, że sklasyfikowanie czynności przez państwową instytucję zajmującą się tym profesjonalnie - jest najlepszym dowodem w sprawie.
Z klientami zlecającymi usługi budowlane Wnioskodawca będzie spisywał umowę cywilną, której przedmiotem będzie zlecenie wykonania robót budowlanych polegających na: wykonaniu robót instalacyjnych stolarki budowlanej.
Wartość usługi będzie zawierała koszt robocizny oraz materiału, który będzie kupowany przez firmę Wnioskodawcy, a z którego będzie wykonywał montowane w ramach usług elementy stolarki budowlanej. Wykonana usługa będzie objęta gwarancją, jako usługa budowlana.
Umowa - "zlecenie robót budowlanych" precyzować będzie w jakim obiekcie Wnioskodawca będzie wykonywał usługę, czyli pod jakim symbolem PKOB jest budynek sklasyfikowany oraz jaką ma powierzchnię - w celu ustalenia, czy jest to obiekt budowlany (lub jego część) - zaliczony do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Zapytanie dotyczy sytuacji wykonywania opisanych usług w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Na rozpatrzenie zasługuje wątek, czy istotny dla rozstrzygnięcia jest fakt, że podmiot świadczący usługi będące przedmiotem zapytania w zakresie swojej działalności - niezależnie - zajmuje się produkcją drzwi. Tak działalność jednak polega na produkcji drzwi, które klient odbiera od Wnioskodawcy, uzyskując gwarancję wyłącznie na elementy wykonanych drzwi.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu stolarki drzwiowej wykonywanej przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym mieszkaniowych objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegać będą opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT. Tym samym fakt, że Wnioskodawca jest producentem drzwi pozostaje bez wpływu na stawkę podatku VAT.
Działalność ta, jak wskazał Wnioskodawca, będzie wykonywana w zakresie prac budowlanych, remontów, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych - zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - w szczególności polegać będzie na robotach instalacyjnych stolarki budowlanej.
Stawka ta będzie miała zastosowanie do całości robót budowlanych (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane będą w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz pod warunkiem, że Wnioskodawca będzie zawierał umowy na wykonanie montażu stolarki drzwiowej, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach