Temat interpretacji
stawka podatku VAT dla usług przewozu taksówką
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 05.08.2011 r. (data wpływu 08.08.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługę przewozu taksówką - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługę przewozu taksówką.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca zawiera z klientami umowy. W ramach umowy Wnioskodawca zapewnia swoim klientom przyjmowanie zleceń na przewozy taksówką osobową. Wnioskodawca, w ustalony w umowie sposób, przyjmuje od klienta zlecenie, przekazuje zlecenie do realizacji dla współpracujących kierowców (prowadzących działalność gospodarczą przedsiębiorców). Współpracujący kierowca udaje się pod wskazany adres i wykonuje usługę przewozu w imieniu Wnioskodawcy zobowiązanym do prawidłowego wykonania usługi jest Wnioskodawca. Klient po skorzystaniu z usługi przewozu taksówką dokonuje bezgotówkowej zapłaty za wykonaną usługę na podstawie otrzymanego od Wnioskodawcy (w ramach zawartej umowy) vouchera papierowego, vouchera elektronicznego (karty elektronicznej z paskiem magnetycznym) lub za pomocą kodu autoryzacji. Kopię druku wykorzystanych voucherów papierowych (dwie karty) kierowca współpracujący z Wnioskodawcą przekazuje Wnioskodawcy. W przypadku rozliczenia voucherem elektronicznym lub kodem autoryzacji kierowca przekazuje Wnioskodawcy potwierdzenie płatności (dwa druki). Za wykonanie usługi świadczonej w ramach umowy klient dokonuje płatności na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca za świadczone usługi obciąża klienta dwukrotnie w ciągu każdego miesiąca obowiązywania umowy 15 dnia miesiąca oraz ostatniego dnia miesiąca. Na podstawie wystawionych przez Wnioskodawcę faktur klienci dokonują płatności w terminie 15 dni od daty wystawienia faktury. Do faktury załączone są kopie voucherów papierowych lub/i kopie papierowych potwierdzeń wykonania usługi przewozu taksówką (w przypadku skorzystania z voucheru elektronicznego lub kodu autoryzacji) przekazane Wnioskodawcy przez współpracującego kierowcę. Wnioskodawca obciąża oddzielnie swoich klientów tytułem wydania czystych blankietów voucherów papierowych lub voucherów elektronicznych (kart elektronicznych z paskiem magnetycznym). Z kolei rozliczenie pomiędzy Wnioskodawcą a współpracującym kierowcą odbywa się zgodnie z postanowieniami umów zawieranych przez te podmioty. Współpracujący kierowca wystawia Wnioskodawcy fakturę VAT lub rachunek tytułem wykonanych przewozów taksówkowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaka stawka podatku od towarów i usług powinna być zastosowana w przypadku świadczenia usług przewozowych przez Wnioskodawcę na rzecz klientów rozliczanych w sposób bezgotówkowy...
Stanowisko Wnioskodawcy
W opinii Spółki świadczone przez nią usługi stanowią usługi taksówek osobowych (PKWIU 49.32.11.0) wymienione pod poz. 156 załącznika numer 3 do ustawy podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę brzmienie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz jej klientów, rozliczane w sposób bezgotówkowy u współpracujących kierowców, gdzie zapłata dokonywana jest na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury, powinny być opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności zawiera umowy ze swoimi klientami na podstawie których zobowiązuje się do zorganizowania przewozów taksówkami osobowymi. Wnioskodawca przyjmuje zlecenie, przekazuje je do bezpośredniej realizacji współpracującym kierowcom (prowadzącym działalność gospodarczą przedsiębiorcom), zapewnia możliwość bezgotówkowej zapłaty za zrealizowaną usługę, obciąża klienta fakturą za usługę objętą umową. Wartość wynagrodzenia Wnioskodawcy stanowi sumę opłat naliczonych za poszczególne przejazdy taksówką osobową rozliczone bezgotówkowo w danym okresie rozliczeniowym. Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku, bez znaczenia pozostaje fakt, że przewóz taksówką osobową jest bezpośrednio wykonany przez inny podmiot. Klient zawiera umowę na określony sposób realizacji przewozów taksówką osobową z Wnioskodawcą. To Wnioskodawca odpowiedzialny jest w stosunku do klienta za prawidłowe wykonanie usługi i to Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie tytułem wykonania usługi. Dla możliwości zastosowania, obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług nie ma również znaczenia sposób nazwania usługi zawartej umownie jako świadczenie usług pośrednictwa w zakresie przewozów ani użycia na fakturze nazwy usługi pośrednictwo w usługach taksówkowych.
Dokonując analizy świadczonych usług należy wziąć pod uwagę całokształt świadczeń wykonywanych na rzecz klientów ten wskazuje wprost, że to Wnioskodawca świadczy usługę taksówek osobowych na rzecz klienta. Bez znaczenia pozostaje fakt korzystania w celu świadczenia usług z podwykonawców współpracujących kierowców. Dla możliwości zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług, nie mają również znaczenia dalsze rozliczenia pomiędzy Wnioskodawcą a współpracującymi kierowcami zajmującymi się przewozem klientów Wnioskodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii art. 2 pkt 6 ww. ustawy.
Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31.12.2010 r. art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Art. 146a pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.
W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 156 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 49.32 Usługi taksówek osobowych.
Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów zapewnia swoim klientom przyjmowanie zleceń na przewozy taksówką osobową. Zgodnie z ustaleniami umownymi Wnioskodawca przyjmuje od klienta zlecenia, przekazuje zlecenie do realizacji współpracującemu kierowcy, który następnie udaje się pod wskazany adres i wykonuje usługę przewozu w imieniu Wnioskodawcy. Po skorzystaniu z usług przewozu klient dokonuje bezgotówkowej zapłaty na podstawie otrzymanego od Spółki vouchera papierowego, vouchera elektronicznego lub za pomocą kodu autoryzacji. Za wykonanie usługi klient dokonuje płatności na rzecz Wnioskodawcy, który obciąża klienta fakturą VAT dokumentująca skorzystanie z usług przewozu taksówką osobową.
Wnioskodawca wskazał ponadto, iż jest podmiotem zobowiązanym na podstawie zawartej z klientem umowy do prawidłowego wykonania usługi przewozu taksówką osobową. W celu realizacji tej umowy korzysta z usług podwykonawców.
Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska wskazuje, że wykonuje usługi taksówek osobowych, które mieszczą się w Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 49.32.11.0.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi taksówek osobowych mieszczące się w PKWiU 49.32.11.0 będą zaliczać się do kategorii usług wskazanych w pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawca może do nich zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8 %.
Ponadto, jak wyżej wskazano, podatnik sam klasyfikuje wykonywane usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. W związku z powyższym interpretację wydano w oparciu o wskazane we wniosku grupowanie PKWiU.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie