Obowiązek sporządzania raportów miesięcznych i dobowych w okresach, kiedy nie występuje sprzedaż, tzw. raportów zerowych. - Interpretacja - IPTPP2/443-492/11-2/BM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.11.2011, sygn. IPTPP2/443-492/11-2/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Obowiązek sporządzania raportów miesięcznych i dobowych w okresach, kiedy nie występuje sprzedaż, tzw. raportów zerowych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzania raportów dobowych i raportów miesięcznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpni 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzania raportów dobowych i raportów miesięcznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi wytwarzanie przędz fantazyjnych, wynajem nieruchomości na cele związane z działalnością gospodarczą. Sporadycznie Spółka osiąga przychody z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż ta ewidencjonowana jest przy użyciu kasy fiskalnej, dla której Minister Finansów wydał decyzję dotyczącą spełniania funkcji, kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (decyzja .).

Kasa ta nie ma możliwości wystawiania raportów za okresy dobowe i miesięczne, w których żadna sprzedaż nie została zaewidencjonowana czyli nie można wystawić "zerowych" raportów dobowych ani miesięcznych.

Zatem zarówno w dniach jak i miesiącach, w których nie występuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fiskalne raporty dobowe jak i miesięczne nie są sporządzane. Jeśli choć raz w miesiącu wystąpi sprzedaż, która powinna być zaewidencjonowana na kasie fiskalnej wówczas zarówno raport dobowy jak i raport miesięczny jest sporządzany.

Reasumując, zarówno raporty dobowe jak i miesięczne są sporządzane jedynie w dniach i miesiącach, w których występuje sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania w kasie fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy raporty dobowe z kasy rejestrującej należy sporządzać każdego dnia roboczego, czy tylko w dniach, w których występuje sprzedaż ewidencjonowana przy pomocy kasy fiskalnej...

  • Czy należy sporządzać raporty miesięczne za miesiąc, w którym nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania w kasie rejestrującej...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek sporządzania zarówno raportów dobowych jak i miesięcznych uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlega obowiązkowi ewidencji przy użyciu kas fiskalnych. Stąd jeśli w danym dniu taka sprzedaż nie wystąpi, to nie istnieje też obowiązek sporządzania zerowych raportów kasowych. Podobnie jeżeli w całym miesiącu sprzedaż podlegająca rejestracji przy użyciu kasy fiskalnej nie wystąpi to również nie ma obowiązku sporządzania zerowego raportu miesięcznego.

    Wnioskodawczyni wskazała, iż jej stanowisko potwierdza interpretacja z 19 grudnia 2008 r. oraz interpretacja z 21 grudnia 2009 roku.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () art. 8 ust. 1 ustawy.

    Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy).

    Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

    Stosownie do treści § 2 pkt 18 rozporządzenia, przez raport fiskalny (dobowy, miesięczny, okresowy lub rozliczeniowy) rozumie się dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku.

    Przepis § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu ().

    W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi wytwarzanie przędz fantazyjnych, wynajem nieruchomości na cele związane z działalnością gospodarczą. Sporadycznie Spółka osiąga przychody z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż ta ewidencjonowana jest przy użyciu kasy fiskalnej. Kasa ta nie ma możliwości wystawiania raportów za okresy dobowe i miesięczne, w których żadna sprzedaż nie została zaewidencjonowana czyli nie można wystawić "zerowych" raportów dobowych ani miesięcznych. Zatem zarówno w dniach jak i miesiącach, w których nie występuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fiskalne raporty dobowe jak i miesięczne nie są sporządzane. Jeśli choć raz w miesiącu wystąpi sprzedaż, która powinna być zaewidencjonowana na kasie fiskalnej wówczas zarówno raport dobowy jak i raport miesięczny jest sporządzany.

    Zatem zarówno raporty dobowe jak i miesięczne są sporządzane jedynie w dniach i miesiącach, w których występuje sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania w kasie fiskalnej.

    Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą obowiązku sporządzania raportów dobowych oraz raportów miesięcznych w sytuacji gdy w danym dniu lub miesiącu nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

    Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że obowiązek sporządzania fiskalnych raportów dobowych uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

    Raporty fiskalne dobowe są sporządzane po zakończeniu sprzedaży w danym dniu i dokumentują obrót z tego tytułu oraz wskazują kwoty podatku należnego za daną dobę. Brak sprzedaży oznacza, że obrót i kwota podatku mają wartość zerową. Dane o sumarycznym obrocie zostaną wykazane w raporcie fiskalnym miesięcznym. Wobec powyższego, nie ma potrzeby ani prawnego obowiązku sporządzania raportów dobowych w dniach, w których nie zaewidencjonowano żadnej sprzedaży na kasie rejestrującej.

    Natomiast obowiązek sporządzenia raportów fiskalnych za okres miesięczny powstaje po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu. Zatem, jeżeli w okresie miesięcznym nie wystąpi sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencjonowania to nie wystąpi obowiązek sporządzenia raportu fiskalnego miesięcznego.

    Podsumowując należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie ma obowiązku sporządzenia raportów dobowych w dniach, w których nie wystąpiła sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej. Wnioskodawczyni nie ma także obowiązku sporządzania raportów miesięcznych, w miesiącach w których nie wystąpiła sprzedaż.

    Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Odnośnie indywidualnych interpretacji wskazanych przez Wnioskodawczynię, należy wskazać, iż są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tej konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne choćby podobne lub zbieżne sprawy.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi