Temat interpretacji
Dotacja otrzymana na przeprowadzenie szkoleń dla pracowników nie będzie stanowić obrotu, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu 10 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy otrzymana dotacja na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011r. (data wpływu 17 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-270/11/KG z dnia 26 kwietnia 2011r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest beneficjentem (Partnerem) projektu pn. realizowanego w ramach Priorytetu Regionalne Kadry Gospodarki Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Programu Kapitał Ludzki, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Umowa o dofinansowanie tego projektu zawarta jest pomiędzy firma K. S.A., a Województwem Wojewódzkim Urzędem Pracy w K.
Celem ogólnym projektu jest podniesienie jakości zasobów ludzkich przedsiębiorstw K. S.A. i S. Sp. z o.o. oraz ich dostosowanie do zmian organizacyjnych wdrażanych w firmach poprzez przeprowadzenie szkoleń dla 252 pracowników w okresie 17-miesięcy.
Partnerstwo zostało nawiązane w celu realizacji kompleksowego, szkoleniowego projektu zamkniętego dostosowanego do oczekiwań firm. Rolą partnera jest przeprowadzenie szkoleń.
Koszty danego projektu są w 100% pokryte dotacją. Po zakończeniu każdego szkolenia Wnioskodawca przedstawia zbiorczo poniesione koszty, które są refundowane na rachunek bankowy. Wkład własny Wnioskodawcy w prowadzenie szkolenia również wliczony jest w te koszty szkolenia wystawia dla Firmy K. S.A. notę obciążeniową na wartość pracy. Środki finansowe przekazywane Wnioskodawcy, jako Partnerowi projektu, stanowią finansowanie kosztów ponoszonych w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie, a nie świadczenie usług na rzecz Lidera partnerstwa (Firmy K. S.A.).
W przypadku środków finansowych pozyskanych w ramach Priorytetu Regionalne Kadry Gospodarki Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Programu Kapitał Ludzki, bezpośrednim beneficjentem środków są trzej Partnerzy projektu, tj. firma K. S.A., S. Sp. z o.o oraz Wnioskodawca. Każdy z trzech Partnerów dokonuje rozliczenia tych środków za pośrednictwem Lidera partnerstwa, tj. Firmy K. S.A. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Liderem, a Partnerami (tj. Wnioskodawca i S.). Partnerzy zobowiązani są do przedstawienia Liderowi informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosku o płatność wymaganej w umowie o dofinansowanie projektu z instytucji pośredniczącej (tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy).
Podmiotem, który pozyskuje bezpośrednio dotację z instytucji pośredniczącej jest firma K. S.A., która w ww. projekcie jest podmiotem upoważnionym do rozdzielenia środków z dotacji dla dwóch pozostałych Partnerów projektu.
Wnioskodawca zgodnie z tą umową zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami określonymi w programie, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z projektem.
Pomiędzy Wnioskodawcą, a Partnerem podpisana jest umowa partnerska na rzecz realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego zawarta na podstawie art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).
Zakres umowy:
- Partnerstwo na rzecz realizacji projektu pn. , realizowanego w ramach Priorytetu Regionalne Kadry Gospodarki Poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zwanego dalej Projektem,
- strony umowy stwierdzają zgodnie, że wskazane w ust. 1 Partnerstwo zostało utworzone w celu realizacji projektu, którego opis stanowi wniosek o dofinansowanie
- umowa określa zasady funkcjonowania Partnerstwa, zasady współpracy Lidera Partnerstwa i Partnerów oraz współpracy między Partnerami przy realizacji projektu, o którym mowa w ust. 1,
- okres realizacji projektu jest zgodny z okresem wskazanym we wniosku i dotyczy realizacji zadań w ramach projektu.
Zakres zadań Partnerów:
- wskazani sygnatariusze umowy pełnią funkcję Partnerów projektu. Oznacza to, że wszyscy Partnerzy są współrealizującymi projekt, o którym mowa w § 1 ust. 1 niniejszej umowy, odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w projekcie.
- Strony ustalają następujący podział zadań między Partnerami: Wnioskodawca jest odpowiedzialny na za realizację następujących zadań określonych w projekcie:
- Zrealizowanie szkoleń opisanych w punkcie 3.3 wniosku o dofinansowaniu,
- Dostarczenie materiałów szkoleniowych.
Osoby uczestniczące w szkoleniach w ramach ww. projektu nie wnoszą żadnych opłat, uczestnictwo dla nich jest całkowicie bezpłatne.
Pozyskana dotacja związana jest ze sfinansowaniem wyłącznie konkretnego działania Wnioskodawcy, tj. przeprowadzenia szkoleń dla pracowników w ramach projektu: .
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez podatnika, zatem w przedmiotowej sprawie, otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę (kwotę należną) z tytułu świadczenia usług, gdyż Wnioskodawca otrzymuje dotację służącą pokryciu całości kosztów szkoleń. Nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie zaś z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje (tzw. dotacje przedmiotowe), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie podlegają jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez co nie wpływają na cenę dostarczanych towarów/świadczonych usług. Istotne zatem dla określenia czy dana dotacja jest opodatkowana, czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Reasumując podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.
Jak wskazano, Wnioskodawca jest partnerem w projekcie realizowanym wraz z liderem (beneficjentem) projektu w ramach umowy partnerstwa. Projekt pn. współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Partnerstwo zostało nawiązane w celu realizacji kompleksowego szkoleniowego projektu zamkniętego dostosowanego do oczekiwań firm, a rolą partnera jest przeprowadzenie szkoleń. Koszty danego projektu są w 100% pokryte dotacją. Po zakończeniu każdego szkolenia Wnioskodawca przedstawia zbiorczo poniesione koszty, które są refundowane na rachunek bankowy. Wkład własny Wnioskodawcy w prowadzenie szkolenia również wliczony jest w te koszty szkolenia, Wnioskodawca wystawia dla Firmy K. S.A. notę obciążeniową na wartość jego pracy.
Wszyscy Partnerzy są współrealizującymi projekt, odpowiedzialnymi za realizację jednego lub kilku zadań określonych w projekcie.
Wnioskodawca jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w projekcie:
- zrealizowanie szkoleń,
- dostarczenie materiałów szkoleniowych.
Osoby uczestniczące w szkoleniach w ramach ww. projektu nie wnoszą żadnych opłat, uczestnictwo dla nich jest całkowicie bezpłatne.
Pozyskana dotacja związana jest ze sfinansowaniem wyłącznie konkretnego działania Wnioskodawcy, tj. przeprowadzenia szkoleń dla pracowników w ramach projektu: .
Na wstępie zaznaczyć należy, iż realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą PO KL pn.: Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ PO KL. Jak wynika z powołanych regulacji partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.
Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.
Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu na podstawie odrębnej umowy zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.
Należy zatem zauważyć, że dotacja, którą Wnioskodawca otrzymał w ramach projektu pn. będzie stanowiła dofinansowanie na realizację określonych w umowie o partnerstwie zadań, a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny.
Również Europejski Trybunał Sprawiedliwości (dalej: ETS lub Trybunał) wielokrotnie wypowiadał się w zakresie warunków od spełnienia których uzależnione jest opodatkowanie VAT dotacji. I tak np. w orzeczeniu w sprawie C-184/00 Office de Produits Wallons Asbf przeciwko państwu belgijskiemu, Trybunał uznał, że sam fakt, iż dotacja może mieć wpływ na cenę towarów lub świadczonych usług nie wystarczą by dotacja ta była opodatkowana. Konieczne jest bowiem by była ona wypłacana danemu podmiotowi bezpośrednio w celu umożliwienia mu dostarczenia określonych towarów lub świadczenia określonych usług.
W omawianej sprawie kwota przyznanej dotacji pokrywać będzie jedynie koszty ponoszone przez Wnioskodawcę. Tym samym, nie występuje jakakolwiek ekwiwalentność pomiędzy wysokością przyznanej dotacji, a użytecznością działań podejmowanych przez Wnioskodawcę.
Tymczasem świadczenie usług stanowi świadczenie dokonywane na rzecz konkretnie określonego podmiotu (względnie kilku podmiotów), za wynagrodzeniem ponoszonym przez usługobiorcę które jest ekwiwalentem pieniężnym (co do zasady) dokonywanego świadczenia. Powyższe stwierdzenia zostały wypracowane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-16/93, gdzie wskazano m. in.: świadczenie usług realizowane jest za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2(1) VI Dyrektywy VAT i stąd podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne (...). W analizowanej sytuacji brak jest tego rodzaju nabywcy usługi, w konsekwencji należy stwierdzić, że dotacja nie może być uznana za wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę świadczoną przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca w ramach projektu pn. nie będzie świadczył żadnych usług, a jedynie będzie realizował wynikające z umowy partnerskiej powierzone mu zadania: zrealizowanie szkoleń, dostarczenie materiałów szkoleniowych. Głównym bowiem celem projektu jest podniesienie jakości zasobów ludzkich przedsiębiorstw K. S.A. i S. Sp. z o.o. oraz ich dostosowanie do zmian organizacyjnych wdrażanych w firmach. Cel ten może zostać osiągnięty poprzez przeprowadzenia szkoleń dla pracowników w ramach projektu.
Wnioskodawca za wykonanie powyższego projektu nie otrzyma wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.
Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów projektu.
Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Podsumowując, dotacja czyli otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto tut. organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej .
Jednocześnie tut. organ informuje, iż w zakresie zwolnienia otrzymanej dotacji z podatku dochodowego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2011r. nr IBPBI/1/415-161/11/RM.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach