Temat interpretacji
Brak obowiązku opodatkowania świadczonych bezpłatnie usług organizacji wydarzeń kulturalno - rozrywkowych na rzecz uczestników imprez oraz prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzenia kulturalno rozrywkowego, w związku z realizacją projektów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku obowiązku opodatkowania świadczonych bezpłatnie usług organizacji wydarzeń kulturalno - rozrywkowych na rzecz uczestników imprez jest prawidłowe,
- prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzenia kulturalno rozrywkowego, w związku z realizacją projektów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania świadczonych bezpłatnie usług organizacji wydarzeń kulturalno - rozrywkowych na rzecz uczestników imprez oraz prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzenia kulturalno rozrywkowego, w związku z realizacją projektów.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Podatnik (Wnioskodawca) jest osobą fizyczną prowadzącą od lutego 2010 r. pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą B. Jest czynnym płatnikiem VAT oraz rozlicza się z podatku na zasadach ogólnych. Firma Wnioskodawcy zajmuje się m.in. organizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych odbywających się w lokalach oraz plenerze. Organizowane imprezy mają charakter zamknięty, a uczestnictwo w tych wydarzeniach wymaga nabycia od organizatora biletów uprawniających do wejścia na teren imprezy. Sprzedawane bilety opodatkowane są 23% podatkiem VAT, a ich sprzedaż stanowi przychód organizatora, z którego po odliczeniu kosztów osiąga dochód. Dodatkowym źródłem dochodu firmy związanym z organizowanymi wydarzeniami rozrywkowymi jest działalność gastronomiczna świadczona w postaci ruchomych placówek gastronomicznych, z których handel prowadzony jest na terenie organizowanych imprez lub w miejscu bezpośrednio z nim sąsiadującym. Klientami są wówczas uczestnicy imprez lub osoby, które z ciekawości przyciągane są przez organizowane wydarzenia rozrywkowe. Sprzedaż ta opodatkowana jest stawką podatku VAT od 8 do 23%.
Oprócz ww. działalności, na równi z nimi, firma Wnioskodawcy zajmuje się także obsługą techniczną wydarzeń artystycznych kulturalnych i rozrywkowych realizowaną w postaci świadczenia usług obcym podmiotom organizującym tego typu wydarzenia. Usługi te opodatkowane są 23% podatkiem VAT.
W przyszłości firma Wnioskodawcy zamierza starać się o dotacje z programów UE (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, Program Operacyjny Ryby) na realizację projektów polegających na organizacji ogólnodostępnych i bezpłatnych imprez o charakterze kulturalno - rozrywkowym. Organem udzielającym dotacji, z którym podpisywana będzie umowa o dofinansowanie projektu będzie zawsze jednostka samorządu terytorialnego - Urząd Marszałkowski. Dotacje te będą miały postać zaliczki lub zwrotu do 85% kosztów poniesionych na zorganizowane wydarzenia lub wydarzenie przy czym jednym z warunków ich przyznania jest to aby były to wydarzenia niekomercyjne, a więc takie z których bezpośrednio organizator nie może czerpać dochodu. W praktyce oznacza to, że wydarzenia te mają jak już wcześniej wspomniano być ogólnodostępne, czyli nie być biletowane. Do kosztów ponoszonych przez organizatora w ramach organizacji wydarzeń, o których mowa należą m.in. wynajęcie sceny, nagłośnienia, oświetlenia, druk plakatów reklamujących wydarzenie, wynajęcie firmy ochroniarskiej w celu zapewnienia bezpieczeństwa na organizowanej imprezie itp. Usługi te objęte 23% podatkiem VAT muszą być nabyte od firm zewnętrznych, a co za tym idzie organizator wydarzenia, firma Wnioskodawcy nabywając je będzie płatnikiem podatku VAT zawartego w kosztach tych usług.
W piśmie z dnia 11 stycznia 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:
- Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
- Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektów będą wystawione przez usługobiorców na Wnioskodawcę realizującego te projekty;
- Projekty realizowane będą w ramach: Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich na lata 2007 - 2013 w ramach konkursów ogłaszanych przez Lokalne Grupy Rybackie, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 w ramach konkursów ogłaszanych przez Lokalne Grupy Działania;
- Związek organizowanych imprez z działalnością gospodarczą został opisany w części H poz. 70 wniosku (tj. własnym stanowisku);
- Zakupione usługi w ramach realizacji projektów, o których mowa nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według Wnioskodawcy zakupione w ramach realizacji projektów usługi będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług co zostało wyjaśnione w części H poz. 70 wniosku (tj. własnym stanowisku) . Ponieważ nie będą to projekty inwestycyjne Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania w nich zakupów środków trwałych lub sprzętów niebędących środkami trwałymi. Gdyby jednak do realizacji projektów niezbędny byłby zakup tego typu sprzętów Wnioskodawca na ten moment nie jest w stanie przewidzieć czy w przyszłości będzie wykorzystywał zakupiony sprzęt, który pozostanie po realizacji projektów, o których mowa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
W związku z powyższym oraz chęcią prawidłowego zaksięgowania oraz rozliczenia otrzymanej w przyszłości dotacji w świetle znowelizowanej 1 kwietnia 2011 r. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w szczególności jej art. 8 ust. 2, Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem:
- Czy organizując ww. wydarzenia kulturalno rozrywkowe, na które z uwagi na pozyskanie dofinansowania z UE wstęp będzie bezpłatny, organizator świadczący w tym wypadku według niego bezpłatne usługi na rzecz uczestników imprezy zwolniony jest z odprowadzenia podatku VAT od świadczenia tych usług... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 3)
- Czy organizując ww. wydarzenia kulturalno rozrywkowe, na które z uwagi na pozyskanie dofinansowania z UE wstęp będzie bezpłatny, organizator ma możliwość odliczyć podatek VAT naliczony zawarty w cenie nabywanych od firm zewnętrznych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzeń, o których mowa... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 4)
Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja tego typu wydarzeń będzie nieodpłatnym świadczeniem usług (na rzecz uczestników imprezy) związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą, w związku z czym firma Wnioskodawcy nie ma obowiązku odprowadzać podatku VAT od zrealizowanej usługi. Wartość ww. usługi w tym wypadku, w świetle znowelizowanej 1 kwietnia 2011 r. Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług można było by oszacować jako ogół kosztów związanych ze zorganizowanym wydarzeniem.
Organizowane wydarzenia pomimo, że będą miały charakter otwarty, ogólnodostępny i bezpłatny będą ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą gdyż ich organizator, czyli firma Zainteresowanego zamierza poprzez ich organizację odnieść szereg korzyści takich jak:
- Korzyści związane ze zwiększeniem rozpoznawalności firmy Wnioskodawcy oraz olbrzymią reklamą w całej Polsce - na wszystkich materiałach reklamowych związanych z wydarzeniami będą loga oraz dane organizatora;
- Korzyści związane z możliwością uzyskania dochodu firmy Wnioskodawcy osiąganego z działalności ruchomych placówek gastronomicznych usytuowanych w pobliżu organizowanych nieodpłatnych wydarzeń;
- Korzyści z nabycia doświadczeń związanych z organizacją dużych wydarzeń plenerowych, które to wymagane są w przypadku chęci uczestnictwa firmy Wnioskodawcy w niektórych przetargach na obsługę techniczną dużych wydarzeń plenerowych, ogłaszanych przez szereg instytucji i firm np. radia;
- Korzyści związane z wypromowaniem oraz wprowadzeniem na rynek produktu w postaci marki imprezy o określonym charakterze i pod określoną nazwą, która po okresie bezpłatnym - finansowanym ze środków UE może w przyszłości stać się wydarzeniem biletowanym, z którego organizacji firma Zainteresowanego zamierza czerpać zyski.
W opinii Wnioskodawcy będąc organizatorem ww. wydarzeń będzie ona także miała prawo do odliczenia podatku VAT poniesionego w kosztach zakupu usług niezbędnych do zorganizowania wydarzeń, o których mowa.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- płatnie usług organizacji wydarzeń kulturalno - rozrywkowych na rzecz uczestników imprez uznaje się za prawidłowe,
- prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzenia kulturalno rozrywkowego, w związku z realizacją projektów uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższego wynika, że za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą podatnika, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.
Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (działalnością gospodarczą podatnika).
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zajmuje się m.in. organizacją wydarzeń artystycznych i kulturalnych odbywających się w lokalach oraz plenerze. Organizowane imprezy mają charakter zamknięty, a uczestnictwo w tych wydarzeniach wymaga nabycia od organizatora biletów uprawniających do wejścia na teren imprezy. Sprzedawane bilety opodatkowane są 23% podatkiem VAT, a ich sprzedaż stanowi przychód organizatora, z którego po odliczeniu kosztów osiąga dochód. Dodatkowym źródłem dochodu firmy związanym z organizowanymi wydarzeniami rozrywkowymi jest działalność gastronomiczna świadczona w postaci ruchomych placówek gastronomicznych, z których handel prowadzony jest na terenie organizowanych imprez lub w miejscu bezpośrednio z nim sąsiadującym. Klientami są wówczas uczestnicy imprez lub osoby, które z ciekawości przyciągane są przez organizowane wydarzenia rozrywkowe. Sprzedaż ta opodatkowana jest stawką podatku VAT od 8 do 23%. Oprócz ww. działalności, na równi z nimi, firma Wnioskodawcy zajmuje się także obsługą techniczną wydarzeń artystycznych kulturalnych i rozrywkowych realizowaną w postaci świadczenia usług obcym podmiotom organizującym tego typu wydarzenia. Usługi te opodatkowane są 23% podatkiem VAT.
W przyszłości firma Wnioskodawcy zamierza starać się o dotacje z programów UE (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, Program Operacyjny Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich na lata 2007 - 2013) na realizację projektów polegających na organizacji ogólnodostępnych i bezpłatnych imprez o charakterze kulturalno - rozrywkowym. Organem udzielającym dotacji, z którym podpisywana będzie umowa o dofinansowanie projektu będzie zawsze jednostka samorządu terytorialnego - Urząd Marszałkowski. Dotacje te będą miały postać zaliczki lub zwrotu do 85% kosztów poniesionych na zorganizowane wydarzenia lub wydarzenie przy czym jednym z warunków ich przyznania jest to aby były to wydarzenia niekomercyjne, a więc takie z których bezpośrednio organizator nie może czerpać dochodu. W praktyce oznacza to, że wydarzenia te mają jak już wcześniej wspomniano być ogólnodostępne, czyli nie być biletowane. Do kosztów ponoszonych przez organizatora w ramach organizacji wydarzeń, o których mowa należą m.in. wynajęcie sceny, nagłośnienia, oświetlenia, druk plakatów reklamujących wydarzenie, wynajęcie firmy ochroniarskiej w celu zapewnienia bezpieczeństwa na organizowanej imprezie itp. Usługi te objęte 23% podatkiem VAT muszą być nabyte od firm zewnętrznych, a co za tym idzie organizator wydarzenia, firma Wnioskodawcy nabywając je będzie płatnikiem podatku VAT zawartego w kosztach tych usług.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektów będą wystawione przez usługobiorców na Wnioskodawcę. Zakupione usługi w ramach realizacji projektów, o których mowa nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według Wnioskodawcy zakupione w ramach realizacji projektów usługi będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponieważ nie będą to projekty inwestycyjne Wnioskodawca nie przewiduje dokonywania w nich zakupów środków trwałych lub sprzętów niebędących środkami trwałymi. Gdyby jednak do realizacji projektów niezbędny byłby zakup tego typu sprzętów Wnioskodawca na ten moment nie jest w stanie przewidzieć czy w przyszłości będzie wykorzystywał zakupiony sprzęt, który pozostanie po realizacji projektów, o których mowa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych.
Mając powyższe na uwadze tut. Organ stwierdza, iż w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatnie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektów usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem - jak wynika z wniosku - usługi te będą miały związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Spełniony będzie zatem warunek wskazany w tym przepisie, gdyż usługi te nie będą świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Ponieważ usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu będą nieodpłatne, zatem nie będą wypełniały one dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i również z tego tytułu nie będą podlegały one opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku opodatkowania świadczonych bezpłatnie usług organizacji wydarzeń kulturalno - rozrywkowych na rzecz uczestników imprez, należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzenia kulturalno rozrywkowego, w związku z realizacją projektów wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast w świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w opisanej sytuacji, gdy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich na lata 2007 - 2013 oraz Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013 jak wynika z okoliczności sprawy nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług na potrzeby realizacji przedmiotowych projektów.
W zakresie przedmiotowych projektów Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
W związku z powyższym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż będąc organizatorem ww. wydarzeń będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT poniesionego w kosztach zakupu usług niezbędnych do zorganizowania wydarzeń, należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania świadczonych bezpłatnie usług organizacji wydarzeń kulturalno - rozrywkowych na rzecz uczestników imprez oraz prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych usług niezbędnych do zorganizowania wydarzenia kulturalno rozrywkowego, w związku z realizacją projektów. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 436 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi