
Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.), uzupełnionym w dniach 9 i 13 listopada 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2012 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniach 9 i 13 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. XXX.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich, minister właściwy do spraw rozwoju wsi określa w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty lub zwracania pomocy w ramach poszczególnych działań programu. Wydatki ponoszone przez LGD w ramach Wdrażanie projektów współpracy nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. LGD nie prowadzi działalności gospodarczej, nie została zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że nie występowała do właściwego urzędu skarbowego. W ramach ww. projektu zakłada się zebranie bazy agroturystycznej na terenie działania LGD i wydania w formie katalogu turystyki wiejskiej. Katalogi te rozdysponowane zostały bezpłatnie wśród zainteresowanych osób. Pomoc finansowa, o której mowa we wniosku o płatność, nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:
Czy LGD w ramach realizowanego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2007-2013, na realizację działania 4.2.1 Wdrażanie projektów współpracy może odzyskać podatek od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług LGD stwierdziła, że z wyżej cytowanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku przysługuje wyłącznie podatnikom tego podatku w takim zakresie, w jakim ponoszone przez nich wydatki są wykorzystywane dla potrzeb czynności opodatkowanych. Wskazała ponadto, że w niniejszej sprawie warunki powyższe nie są spełnione z uwagi na fakt, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie wykonuje czynności opodatkowanych nie prowadzi odpłatnej sprzedaży, a wszystkie działania świadczone dla interesantów są nieodpłatnie. Następnie ponownie stwierdziła, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację ww. zadania. Końcowo LGD wskazała, że pomoc finansowa, o której mowa we wniosku o płatność nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
