Prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT związku z realizacją projektu budowa świetlicy, budynku - Interpretacja - IBPP3/443-845/12/LŻ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2012, sygn. IBPP3/443-845/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT związku z realizacją projektu budowa świetlicy, budynku

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu "".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna (Wnioskodawca) uzyskała dofinansowanie na budowę i wyposażenie budynku w ramach Programu Rozwoju Obszaru Wiejskich, oś 4 LEADER Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju w ramach działania 313,322,323 "Odnowa i rozwój wsi".

Wysokość przyznanej pomocy zgodnie z umową o dofinansowanie z dnia 20 lipca 2011r. wynosi 264 053,00 zł. Tytuł operacji na które zostało przyznane dofinansowanie to - " ".

Przyznana pomoc obejmuje podatek VAT, który stanowi koszt kwalifikowany operacji. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W ramach projektu zostały poniesione koszty związane z budową centrum i wyposażeniem 3 świetlic dla lokalnej społeczności w następującej kolejności:

  • roboty budowlanej parter, dach, stolarka, instalacja wodociągowa, kanalizacja zewnętrzna, instalacja wodociągowa, instalacja kanalizacyjna, urządzenia kanalizacyjne, instalacja elektryczna), zamontowano 3 klimatyzatory w świetlicach wiejskich oraz wyposażono świetlice wiejskie (krzesła tapicerowane - szt. 50, biurka pod komputery - szt. 3, regały - szt. 3; stoły - szt. 5; zakup zestawu komputerowego - kpl. 3; zakup urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka, skaner, ksero) szt. 1; zakup telewizora - szt. 1).

Świetlice to trzy osobne pomieszczenia znajdujące się na parterze w budynku należącym do Wnioskodawcy.

Wszystkie roboty i zamówienia związane z realizacją projektu zostały udokumentowane za pomocą faktur wystawionych na Wnioskodawcę.

Efekty projektu powstałe w wyniku zrealizowania operacji pn. " " - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Korzystanie z budynku i świetlic w będzie ogólnodostępne i bezpłatne dla całej społeczności lokalnej. Nie będzie prowadzona działalność gospodarcza w pomieszczeniach budynku, na które zostało przyznane dofinansowanie. Operacja zostanie zrealizowana w okresie od 20 lipca 2011r. do 31 sierpnia 2012r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji...

Stanowisko wnioskodawcy :

Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na budowę i wyposażenie budynku 3 świetlic.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wszystkie roboty i zamówienia związane z realizacją projektu zostały udokumentowane za pomocą faktur wystawionych na Wnioskodawcę.

Efekty projektu powstałe w wyniku zrealizowania operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Korzystanie z budynku i świetlic będzie ogólnodostępne i bezpłatne dla całej społeczności lokalnej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu " ".

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma prawa otrzymania zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach