Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku, który wpłynął do BKIP w Płocku w dniu 21 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu międzynarodowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 listopada. 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu międzynarodowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (P.) jest państwową osobą prawną. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego P. realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania przedsiębiorców, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą, eksportu, rozwoju regionalnego, działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, tworzenia miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich oraz rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.
P jest płatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 9 stycznia 2001 r. W okresie od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 sierpnia 2012 r. P. w konsorcjum z partnerami z 6 europejskich organizacji, którymi są agencje publiczne na poziomie krajowym i regionalnym, realizuje projekt międzynarodowy pt. T.. Projekt jest finansowany przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) oraz z budżetu krajowego (dotacja podmiotowa Ministra Gospodarki). Kwota dofinansowania z KE wynosi .. natomiast kwota wkładu własnego P. wynosi .. . Środki z Komisji Europejskiej są przekazywane P. za pośrednictwem koordynatora projektu, którym jest O.
Celem głównym projektu T. jest wykorzystanie międzynarodowej współpracy renomowanych instytucji wdrażających programy i instrumenty dla klastrów, do wspierania europejskich klastrów o znaczeniu światowym, poprzez przygotowanie rekomendacji dla Komisji Europejskiej w zakresie polityki klastrowej. Projekt opiera się na wykorzystaniu odnowionego i rozszerzonego European Cluster Alliance (ECA) jako instrumentu dla celów opracowania, testowania i promowania nowej polityki klastrowej. Cele szczegółowe obejmują poszerzenie ECA, przekształcenie go w organizację koordynującą działania krajowych i regionalnych agencji i zwiększenie jego znaczenia jako partnera w procesie planowania i wdrażania nowych instrumentów wspierania klastrów na poziomie UE. Jednym z celów jest także włączenie kwestii klastrowych do inicjatyw flagowych strategii Europa 2020 (szczególnie Innovation Union) oraz do przyszłych strategii realizacji polityki innowacyjnej na poziomie UE i krajów członkowskich (w tym również strategii inteligentnych specjalizacji smart specialization strategies). Celem jest także wykorzystanie wypracowanych rekomendacji w procesie tworzenia przyszłego programu ramowego wspierającego badania i innowacje (.H.) oraz rozwijanie nowych mechanizmów operacyjnych wspierających współpracę transnarodową i międzynarodową klastrów, jak również wzmocnienie promocji europejskich klastrów m.in. w celu przyciągania inwestorów zagranicznych.
Realizacja przez P. zadań w ramach projektu polega m.in. na organizacji spotkań, takich jak np. specjalistyczne warsztaty, konferencje, spotkania partnerów. Udział we wszystkich spotkaniach i imprezach organizowanych w ramach projektu jest bezpłatny. Ponadto zgodnie z zawartą umową dofinansowania P. jest zobowiązana przedstawiać certyfikaty audytora za każdy okres rozliczeniowy.
Do realizacji projektu P. zatrudnia personel merytoryczny na podstawie umów o pracę. Aby wykonać zadania w ramach projektu, P. jako jednostka nie dysponująca własnym potencjałem ani zapleczem technicznym, jest zmuszona do zakupu towarów i usług w ramach postępowań o zmówienie publiczne.
W ramach realizacji projektu w latach 2010 i 2011 P. zakupiła szereg usług, takich jak: najem powierzchni konferencyjnej wraz z niezbędnym wyposażeniem technicznym, usługi cateringowe i restauracyjne. Ponadto zakupiona została usługa wykonania obowiązkowych audytów dwóch okresów rozliczeniowych projektu. Za wszystkie zakupione usługi P. otrzymała faktury VAT. W związku z realizacją projektu P. nie prowadziła żadnej sprzedaży ani nie wystawiła faktur. W roku bieżącym i przyszłym w związku z realizacją projektu przewidywane są kolejne zakupy towarów i usług ta kich jak np.: zapewnienie powierzchni konferencyjnej wraz z niezbędnym wyposażeniem technicznym, catering i usługi restauracyjne, wsparcie eksperckie, organizacja zwiedzania Warszawy, transport osób, druk materiałów, tłumaczenia, rezerwacja hoteli, zakup biletów dla ekspertów, wykonanie obowiązkowego audytu ostatniego okresu rozliczeniowego projektu, etc.
Od wykonawców usług P. otrzyma faktury VAT. P. nie będzie prowadziła żadnej sprzedaży ani nie wystawi faktur w związku z realizacją projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanej sytuacji P. ma prawo do odzyskania podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu międzynarodowego T....
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że P. nie ma możliwości odliczenia lub odzyskania w jakikolwiek sposób podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu. Wynika to z generalnej zasady odliczalności sformułowanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.
Ponieważ P. nie wykonywała, nie wykonuje i nie będzie wykonywała żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT w związku z realizacją projektu, nie można wykazać związku dokonanych zakupów z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z przytoczonym artykułem ustawy o podatku od towarów i usług, podatek zawarty w zakupach nie podlega odliczeniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług ().
Przepisy ustawy stanowią o prawie do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, a mianowicie wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w okresie od dnia 1.09.2009 r. do dnia 31.08.2012 w konsorcjum z partnerami z 6 europejskich organizacji realizuje projekt międzynarodowy T.. Projekt jest finansowany przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji oraz z budżetu krajowego dotacja podmiotowa Ministra Gospodarki. Celem głównym projektu jest wykorzystanie międzynarodowej współpracy renomowanych instytucji wdrażających i instrumenty dla klastrów, do wspierania europejskich klastrów o znaczeniu światowym, poprzez przygotowanie rekomendacji dla Komisji Europejskiej w zakresie polityki klastrowej. W ramach realizacji projektu w latach 2010 i 2011 Wnioskodawca zakupił szereg usług, min. najem powierzchni konferencyjnej wraz z niezbędnym wyposażeniem technicznym, usługi cateringowe i restauracyjne, usługę wykonywania obowiązkowych audytów dwóch okresów rozliczeniowych projektu.Za wszystkie zakupione usługi Zainteresowany otrzymał faktury VAT. w roku bieżącym Wnioskodawca w związku z realizacją projektu dokona kolejnych zakupów towarów i usług. W związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie wykonywał i nie będzie wykonywał żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu międzynarodowego T.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie