jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę... - Interpretacja - IBPP2/4441-3/11/RSz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2010, sygn. IBPP2/4441-3/11/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą

W związku ze skargą z dnia 18 stycznia 2011r. (data nadania w Urzędzie Pocztowym 18 stycznia 2011r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 16 listopada 2010r., znak: IBPP2/443-676/10/RSz dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  1. jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą,
  2. czy powinny to być faktury ze stawką 22% lub 7%, czy też ze stawką zwolnioną

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 16 listopada 2010r. znak: IBPP2/443-676/10/RSz, w ten sposób iż uznaje stanowisko Skarżącej wyrażone we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 19 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2010r. (data wpływu 4 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 16 listopada 2010r. (data wpływu 16 listopada 2010r.) za:

  • prawidłowe - w zakresie ustalenia jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą, czy powinny to być faktury ze stawką 22% lub 7%,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku rozliczania wydatków ponoszonych na część wspólną (część dotyczącą nieruchomości wspólnej).

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2010r. (data wpływu 4 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 16 listopada 2010r. (data wpływu 16 listopada 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  1. jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą,
  2. czy powinny to być faktury ze stawką 22% lub 7%, czy też ze stawką zwolnioną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest nową Wspólnotą (założoną w roku 2010), która składa się tylko z lokali użytkowych. W związku z tym, że właścicielami lokali użytkowych są osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność gospodarczą, Wspólnota chce się zarejestrować do podatku od towarów i usług. Przychody osiągane przez Wspólnotę lokalową pochodzą z opłat właścicieli (członków wspólnoty) zarówno za lokale użytkowe jak i części wspólne. Tak więc, opłaty te obejmują dwa rodzaje obowiązków: jedne związane z kosztami zarządu i utrzymania nieruchomości wspólnej i drugie, związane tylko z odrębną własnością lokalu (tzw. media).

Nabywcą mediów od zewnętrznych dostawców jest Wspólnota, która działa zarówno na rzecz osób trzecich (właścicieli lokali) jak również w imieniu własnym, na rzecz swoją jako Wspólnoty (odnośnie części wspólnych). Ponieważ Wspólnota nie jest jeszcze podatnikiem podatku VAT obecnie wystawiane są tylko noty obciążeniowe (zarówno na pokrycie kosztów eksploatacji jak też i za refakturę mediów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą...

  • Czy powinny to być faktury ze stawką 22% lub 7%, czy też ze stawką zwolnioną...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenia za dostarczane media do poszczególnych lokali (rozliczane według rzeczywistych kosztów) nie mają charakteru rozliczeń wewnątrz Wspólnoty i nie mogą być traktowane jako czynność na rzecz samych siebie, niepodlegająca regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług (art. 5 ust. 1). Wspólnota w imieniu własnym, ale na rachunek właścicieli lokali (czyli na rzecz osoby trzeciej) zawiera umowy w zakresie dostawy energii elektrycznej, ogrzewania, wody, itp., przez co staje się stroną tych umów i kontrahentem dostawców, a w konsekwencji nabywcą towarów i usług - występuje jako pośrednik między dostawcami mediów a ich odbiorcami, tj. właścicielami lokali. Wspólnota uprawniona jest zatem do rozliczenia z właścicielami lokali kosztów zakupu mediów w drodze refakturowania z właściwą stawką 22% lub 7% (art. 106 ust. 1), a właściciele lokali (członkowie Wspólnoty) mogą odliczać podatek naliczony z wystawionych faktur.

    Wspólnota działa w imieniu własnym, na rzecz swoją jako Wspólnoty, jedynie w zakresie wydatków ponoszonych na część wspólną (w części dotyczącej nieruchomości wspólnej) i w tym zakresie nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 - nie wykonuje bowiem usług dla podmiotów spoza Wspólnoty, lecz dla samej siebie. Jest to więc zużycie wewnętrzne członków Wspólnoty i tylko w tym przypadku faktury powinny być wystawione ze stawką zwolnioną (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11). Na ten cel (pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną) właściciele, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali, uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, których wysokość ustalana jest w drodze uchwały Wspólnoty.

    W piśmie z dnia 3 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż prostuje własne stanowisko poprzez wykreślenie następującego fragmentu tekstu: a właściciele lokali (członkowie Wspólnoty) mogą odliczać podatek naliczony z wystawionych faktur.

    W dniu 16 listopada 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał dla Wspólnoty Lokalowej indywidualną interpretację znak: IBPP2/443-676/10/RSz uznając, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione w przedmiotowej sprawie, jest nieprawidłowe.

    Pismem z dnia 29 listopada 2010 r. złożonym na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Wspólnota Lokalowa wezwała tut. organ do usunięcia naruszenia prawa w zakresie udzielonej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 16 listopada 2010 r. znak: IBPP2/443-676/10/RSz.

    W piśmie z dnia 29 listopada 2010 r. Wnioskodawca złożył wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w związku z wyrokami sądowymi:

    1. NSA z dnia 5 sierpnia 2010r. (I FSK 1343/09),
    2. WSA w Białymstoku z dnia 21 lipca 2010r. (I SA/Bk 245/10).

    Wspólnota stoi na stanowisku, iż w świetle powołanych wyroków stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 19 sierpnia 2010r.) jest prawidłowe.

    W odpowiedzi na ww. wezwanie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach pismem z dnia 17 grudnia 2010r. znak: IBPP2/443W-76/10/RSz podtrzymał swoje stanowisko przedstawione w interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2010r. znak: IBPP2/443-676/10/RSz.

    Wspólnota Lokalowa na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 16 listopada 2010r. znak: IBPP2/443-676/10/RSz złożyła skargę z dnia 18 stycznia 2011r. (data wpływu 20 stycznia 2011r.), w której wnosi o jej uchylenie w całości.

    Uwzględniając skargę z dnia 18 stycznia 2011r., stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

    • prawidłowe - w zakresie ustalenia jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą, czy powinny to być faktury ze stawką 22% lub 7%,
    • nieprawidłowe w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku rozliczania wydatków ponoszonych na część wspólną (część dotyczącą nieruchomości wspólnej).

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

    Stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, do dnia 31 grudnia 2010r., wynosiła 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

    Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku, do dnia 31 grudnia 2010r., wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest nową Wspólnotą (założoną w roku 2010), która składa się tylko z lokali użytkowych. W związku z tym, że właścicielami lokali użytkowych są osoby fizyczne i prawne prowadzące działalność gospodarczą, Wspólnota chce się zarejestrować do podatku od towarów i usług. Przychody osiągane przez Wspólnotę lokalową pochodzą z opłat właścicieli (członków wspólnoty) zarówno za lokale użytkowe jak i części wspólne. Tak więc, opłaty te obejmują dwa rodzaje obowiązków: jedne związane z kosztami zarządu i utrzymania nieruchomości wspólnej i drugie, związane tylko z odrębną własnością lokalu (tzw. media).

    Nabywcą mediów od zewnętrznych dostawców jest Wspólnota, która działa zarówno na rzecz osób trzecich (właścicieli lokali) jak również w imieniu własnym, na rzecz swoją, jako Wspólnoty (odnośnie części wspólnych).

    Podstawę prawną funkcjonowania wspólnot stanowi ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Ustawa ta określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres działania zarządu nieruchomością wspólną.

    Zgodnie z art. 6 ww. ustawy o własności lokali, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

    Przepis ten daje wspólnocie mieszkaniowej przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jak wynika z powyższego, wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym od członków wspólnoty podmiotem praw i obowiązków, a tym samym działając w ramach przyznanej zdolności prawnej, może nabywać prawa i obowiązki do własnego majątku.

    Art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali, wskazuje na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej, związane z nieruchomością wspólną oraz związane z odrębną własnością lokalu. Przy czym w zakresie obciążeń finansowych właściciela lokalu będącego członkiem wspólnoty wyróżnia się dwie kategorie wydatków, tj. koszty zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu.

    Składniki pierwszej kategorii wydatków zostały przykładowo wymienione w art. 14 ustawy o własności lokali, jako zasadnicze koszty obciążające właścicieli lokali w ramach wspólnoty.

    Są to przede wszystkim:

    1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
    3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba ze są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

    To wyłącznie na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną właściciele, zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, których wysokość ustalana jest w drodze uchwały wspólnoty (art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy).

    Wspólnota realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.

    W pierwszym z wyżej wymienionych przypadków wspólnota, będąca jednostką odrębną od właścicieli lokali, nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej bowiem sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie nie świadczy ona żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Zatem uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

    Natomiast w drugim przypadku, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi. W konsekwencji w odniesieniu do rozliczania wydatków związanych z utrzymaniem poszczególnych lokali, ponoszonych m.in. z tytułu zakupu przez wspólnotę towarów i usług do tych lokali, zastosowanie znajdą przepisy o podatku od towarów i usług.

    Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

    Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wspólnota dokonując odsprzedaży właścicielom lokali użytkowych, zakupionego uprzednio w tym celu, towaru lub usługi związanej wyłącznie z jego utrzymaniem, działa jako podatnik podatku od towarów i usług i w sytuacji nieskorzystania przez Wspólnotę ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywane przez nią czynności w ww. zakresie winny być dokumentowane fakturami wystawionymi zgodnie z zasadami przewidzianymi w art. 106 ww. ustawy oraz przepisach wykonawczych. Tym samym, Wspólnota uprawniona jest do rozliczenia z właścicielami lokali kosztów zakupu mediów w drodze refakturowania z właściwą stawką 22% lub 7% (art. 106 ust. 1).

    Wspólnota działa w imieniu własnym, na rzecz swoją jako Wspólnoty, jedynie w zakresie wydatków ponoszonych na część wspólną (w części dotyczącej nieruchomości wspólnej) i w tym zakresie nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 - nie wykonuje bowiem usług dla podmiotów spoza Wspólnoty, lecz dla samej siebie.

    Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe, w części ustalenia jak Wspólnota (po zarejestrowaniu się jako podatnik VAT) powinna fakturować i rozliczać tzw. media (energię elektryczną, centralne ogrzewanie, dostawę wody, wywóz nieczystości, itp.) dla właścicieli lokali użytkowych tej nieruchomości - osób fizycznych lub prawnych prowadzących działalność gospodarczą, czy powinny to być faktury ze stawką 22% lub 7%.

    Ponadto Wnioskodawca w swoim stanowisku stwierdził, że tylko w przypadku zużycia wewnętrznego przez członków Wspólnoty faktury powinny być wystawione ze stawką zwolnioną (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11). Na ten cel (pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną) właściciele, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali, uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, których wysokość ustalana jest w drodze uchwały Wspólnoty.

    W myśl art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.).

    Z przywołanego wyżej przepisu wynika, że zwolnienie od podatku VAT, przewidziane w tej regulacji prawnej, odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

    Powyżej wskazane zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem jak wskazano wyżej ww. czynność w ogóle nie stanowi usług w rozumieniu ustawy o VAT.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania zaskarżonej interpretacji indywidualnej, tj. w dniu 16 listopada 2010r.

    Tut. organ pragnie zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

    Ponadto, Minister Finansów wydał w dniu 20 września 2011 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 22 września 2011 r. Nr 198, poz. 1174.

    Zgodnie z § 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia z dnia 20 września 2011 r. wprowadzone zostało zwolnienie od podatku:

    • czynności związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę (§ 13 ust. 1 pkt 16a zmienianego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.) oraz
    • czynności wykonywanych przez wspólnotę mieszkaniową lub właścicieli lokali mieszkalnych tworzących w określonej nieruchomości wspólnotę mieszkaniową, na rzecz osób używających na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własności lokale należące do właścicieli tworzących tę wspólnotę mieszkaniową, za które pobierane są opłaty niezależne od właściciela w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, z późn. zm.) lub opłaty pośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 i z 2011 r. Dz. U. Nr 22, poz. 114 i Nr 185, poz. 1092), jeśli lokale te są wykorzystywane wyłącznie na cele mieszkaniowe (§ 13 ust. 1 pkt 16b zmienianego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.).

    Jednocześnie, na podstawie § 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 16a i 16b rozporządzenia zmienianego w § 1, mogą być stosowane do czynności wykonanych w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach