Temat interpretacji
możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010r. (data wpływu 15 października 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2010r. (data wpływu 19 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia17 listopada 2010r. (data wpływu 19 listopada 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1515/10 AZ z dnia 12 listopada 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie dotychczas nie było czynnym podatnikiem podatku VAT, stowarzyszenie nie zrezygnowało ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie dokonało dotychczas zgłoszenia rejestracyjnego VAT- R. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie działalności sportowej, organizacji imprez sportowych, hodowli koni. W roku 2009 obroty w rozumieniu ustawy o VAT wyniosły 10 200,20 zł. Do chwili obecnej w roku 2010 obroty wynoszą 71 165,36. Stowarzyszenie nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust 13.
Wnioskodawca zrealizował projekt dofinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dotacją bezzwrotną na zakup towarów i usług podlegających podatkowi od towarów i usług.
W związku z faktem, że zamawiający żąda od beneficjentów, którzy nie są podatnikami podatku VAT indywidualnej interpretacji wydanej przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Interpretacja ta jest niezbędna do zakwalifikowania jako koszty kwalifikowane projektu kosztów podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z
dnia 17 listopada 2010r.):
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 17 listopada 2010r.), stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1, gdyż spełnia warunki określone w tym przepisie, a więc w roku 2009 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła progu 50 000 zł określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Na mocy ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2010r. obowiązują nowe limity obrotów uprawniających do zwolnienia podmiotowego z VAT. W art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. dodano przepis przejściowy, na mocy którego kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 (czyli dotychczasową kwotę 50.000 zł) dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.
W roku 2010 do chwili obecnej stowarzyszenie nie przekroczyło limitu 100 000 zł oraz nie wykonywało czynności określonych w art. 113 ust. 13 więc nadal może korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Podatnikami podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
W świetle powyższego, niewątpliwie Klub w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT w szczególności osiągając obroty z działalności sportowej, organizacji imprez sportowych, hodowli koni, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Z kolei ust. 3 powołanego wyżej przepisu stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.
Natomiast zgodnie, z art. 96 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni do aktualizacji tego zgłoszenia, przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.
W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Stosownie do art. 113 ust. 9, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Natomiast, zgodnie z art. 113 ust. 10, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości.
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw wyrobów i towarów wymienionych w pkt 1 lit. a-d, usług wymienionych w pkt 2 oraz niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju (art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 215, poz. 1666) z dniem 1 stycznia 2011r. wchodzi w życie przepis art. 1 pkt 2 tej ustawy, zgodnie z którym art. 113 ust. 1 ustawy o VAT otrzymuje brzmienie zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Natomiast, dla 2010r. kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT przyjmuje się w wysokości 100 000 zł (art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług).
Wnioskodawca wskazał, iż dotychczas nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, nie zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie dokonał dotychczas zgłoszenia rejestracyjnego VAT- R. W roku 2009 obroty w rozumieniu ustawy o VAT wyniosły 10 200,20 zł. Do chwili obecnej w roku 2010 obroty wynoszą 71 165,36. Wnioskodawca nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust 13.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny w 2010r., bowiem wartość sprzedaży w poprzednim roku nie przekroczyła kwoty 50.000 zł (w 2009r. wyniosła 10 200,20 zł).
W związku z powyższym od 1 stycznia 2010 roku Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie mógł korzystać w 2010r. ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 100 000 zł.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach