Temat interpretacji
Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi w rzeczywistości na rzecz Gminy będącej jako jednostka samorządu terytorialnego podmiotem praw i obowiązków, a nie Urzędu Miasta i Gminy, który jest jedynie aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań Gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy. Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, z zastosowaniem właściwych dla nich stawek VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. organu 9 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2010r. (data wpływu 8 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 grudnia 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług świadczonych przez Wnioskodawcę.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2010r. (wpływ z dnia 8 lutego 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 stycznia 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):
Wnioskodawca jest zakładem budżetowym. Zakład na podstawie zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy wykonuje następujące usługi: transport i niwelacja kruszywa oraz naprawa dróg gminnych Gminy, remont przystanków autobusowych, budowa i spięcie sieci wodociągowej, prace remontowe w budynkach OSP, Ośrodku Zdrowia na zlecenie UMiG, remont zbiorników wody oraz przekładka kanalizacji burzowej, dowóz dzieci do szkół, obsługa kotłowni. Faktury za usługi te wystawiane są na Urząd Miasta i Gminy. Usługi świadczone są na rzecz Urzędu Miasta i Gminy.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest odrębnym, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Urząd Miasta i Gminy jest jednostką budżetową. Gmina jest podatnikiem VAT, posiada NIP i składa deklaracje VAT-7. Zarejestrowanym podatnikiem VAT-u jest też Urząd Miasta i Gminy, który składa deklaracje VAT-7 zerowe.
Wnioskodawca świadczy następujące usługi:
- Dostarczanie wody PKWiU 41.00.20
- Odprowadzanie ścieków PKWiU 90.00.11
- Utylizacja nieczystości płynnych PKWiU 90.00.12
- Zimowe utrzymanie dróg PKWiU 90.00.30
- Utrzymanie terenów zielonych PKWiU 01.41.12
- Dowóz dzieci do szkół PKWiU 60.23.11
- Usługi budowlane PKWiU 45:
- Transport i niwelacja kruszywa,
- Naprawa dróg Gminnych,
- Remont przystanków,
- Budowa i spięcie sieci wodociągowej,
- Prace remontowe w budynkach gminnych,
- Remont zbiorników wody,
- Przekładka kanalizacji burzowej,
- Obsługa kotłowni.
Za usługi dowozu dzieci do szkół i usługi budowlane Wnioskodawca wystawia na Urząd Miasta i Gminy faktury VAT stosując stawkę zwolnioną na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). W pozostałych przypadkach stosuje stawkę VAT podstawową lub obniżoną zgodnie z ustawą o podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym wymienione usługi podlegają przedmiotowemu zwolnieniu ze względu na to, że Urząd Miasta i Gminy jako jednostka budżetowa podlega pod zwolnienie § 13 ust. 1 pkt 12 Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
- aterialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., przepisem § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Powyższy przepis jest powtórzeniem zapisu wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).
W poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), natomiast w poz. 153 ww. załącznika zawarto usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).
Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem budżetowym a także odrębnym, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakład na podstawie zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy wykonuje następujące usługi: transport i niwelacja kruszywa oraz naprawa dróg gminnych Gminy, remont przystanków autobusowych, budowa i spięcie sieci wodociągowej, prace remontowe w budynkach OSP, Ośrodku Zdrowia na zlecenie UMiG, remont zbiorników wody oraz przekładka kanalizacji burzowej, dowóz dzieci do szkół, obsługa kotłowni. Faktury za usługi te wystawiane są przez Wnioskodawcę na Urząd Miasta i Gminy. Usługi świadczone są na rzecz Urzędu Miasta i Gminy.
Wnioskodawca świadczy następujące usługi:
- Dostarczanie wody PKWiU 41.00.20
- Odprowadzanie ścieków PKWiU 90.00.11
- Utylizacja nieczystości płynnych PKWiU 90.00.12
- Zimowe utrzymanie dróg PKWiU 90.00.30
- Utrzymanie terenów zielonych PKWiU 01.41.12
- Dowóz dzieci do szkół PKWiU 60.23.11
- Usługi budowlane PKWiU 45:
- Transport i niwelacja kruszywa,
- Naprawa dróg Gminnych,
- Remont przystanków,
- Budowa i spięcie sieci wodociągowej,
- Prace remontowe w budynkach gminnych,
- Remont zbiorników wody,
- Przekładka kanalizacji burzowej,
- Obsługa kotłowni.
Za usługi dowozu dzieci do szkół i usługi budowlane Wnioskodawca wystawia na Urząd Miasta i Gminy faktury VAT stosując stawkę zwolnioną na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). W pozostałych przypadkach stosuje stawkę VAT podstawową lub obniżoną zgodnie z ustawą o podatku VAT.
Ponadto z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina jest podatnikiem VAT, posiada NIP i składa deklaracje VAT-7. Zarejestrowanym podatnikiem VAT-u jest też Urząd Miasta i Gminy, który składa deklaracje VAT-7 zerowe.
Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240) sektor finansów publicznych tworzą:
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
- jednostki budżetowe;
- samorządowe zakłady budżetowe;
- agencje wykonawcze;
- instytucje gospodarki budżetowej;
- państwowe fundusze celowe;
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
- Narodowy Fundusz Zdrowia;
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
- uczelnie publiczne;
- Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
- państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
- inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.
Gmina zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1. Należy zauważyć, iż jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy przepis jest powtórzeniem zapisu wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Jak już wskazano w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno- organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy (miasta) podmiotowość urzędu gminy (miejskiego). Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy (miasta) realizuje zadania własne Gminy.
W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi w rzeczywistości na rzecz Gminy będącej jako jednostka samorządu terytorialnego podmiotem praw i obowiązków, a nie Urzędu Miasta i Gminy, który jest jedynie aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań Gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy.
Zatem na mocy cytowanej wyżej ustawy o finansach publicznych stwierdzić należy, że Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, a zatem do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., który jest powtórzeniem zapisu wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).
Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, z zastosowaniem właściwych dla nich stawek VAT.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej pytania w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji).
Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.
W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach