Temat interpretacji
opodatkowanie nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z organizowaną akcją promocyjną towarów
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2009r. (data wpływu 23 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2009r. (data wpływu 15 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z organizowaną akcją promocyjną towarów - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z organizowaną akcją promocyjną towarów.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2009r. (data wpływu 15 maja 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2009r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca - operator sieci sprzedaży elektronicznej, jest największym specjalistycznym dystrybutorem kart pre-paid oraz elektronicznych kodów doładowujących do uzupełniania telefonów komórkowych.
Wnioskodawca posiada w swojej ofercie tradycyjne karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne jednostki doładowania oferowane przez głównych operatorów telefonii komórkowej w Polsce. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się również karty w technologii VolP.
W ramach swojej działalności, Wnioskodawca podejmuje działania motywujące do efektywniejszej sprzedaży swoich towarów.
Wnioskodawca zorganizował konkurs Super nagrody. W ramach konkursu Wnioskodawca prowadzi sprzedaż premiową swoich towarów - kupon doładowania pre-paid, polegającą na uatrakcyjnieniu zakupu tych towarów, poprzez wydanie nagród rzeczowych. Akcja jest prowadzona na podstawie regulaminu, którego zasady zamieszczone są na stronie internetowej Wnioskodawcy. Konkurs będzie trwał od 17 listopada do 31 grudnia 2008 roku.
Uczestnikiem konkursu może być każda osoba fizyczna, która jest uprawniona do użytkowania telefonu na kartę (pre-paid), w sieci komórkowej lub komórkowej sieci X. Aby wziąć udział w konkursie należy wysłać SMS o treści: SUPERNAGRODY na numer xxx.
Informacje o numerze i treści SMS-a do wysłania w celu wzięcia udziału w konkursie będą umieszczone na kuponie doładowania pre-paid zakupionego przez Uczestnika. Wydanie nagród zwycięzcom nastąpi za pokwitowaniem po zakończeniu konkursu.
W ramach konkursu, o którym mowa we wniosku, przekazywane są nagrody, tj. aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo, karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące do uzupełnienia telefonów.
Przekazanie nagród związane jest wyłącznie z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli sprzedażą towarów - kart pre-paid oraz elektronicznych kodów doładowujących.
Przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami nieodpłatnego przekazania nagród Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie przekazywanych nagród i Jednostka skorzystała z tego prawa.
Nieodpłatnie przekazane nagrody w ramach przedmiotowego konkursu nie stanowią prezentów o małej wartości, ani próbek, o których mowa w przepisie art. 7 ust. 3-4 ustawy o podatku od towarów i usług.
W organizowanym konkursie nie mogli brać udziału pracownicy Wnioskodawcy i nagrody te nie mogły zostać przekazane nieodpłatnie pracownikom Spółki.
Wnioskodawca wskazał, iż przekazane nagrody rzeczowe w ramach konkursu mają następujące PKWiU:
- sprzęt radiowy, telewizyjny i telekomunikacyjny (aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo) - PKWiU 32.
Natomiast dla pozostałych nagród - kart pre-paid, elektronicznych kodów doładowujących do uzupełnienia telefonów - Wnioskodawca nie wskazał symbolu PKWiU pomimo wezwania do uzupełnienia wniosku w tym zakresie. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, iż wystąpił do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi celem ustalenia PKWiU (termin uzyskania stosownej informacji - około 30 dni).
W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje obowiązek naliczania podatku VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych związanych z organizowaną akcją promocyjną towarów, w sytuacji, gdy akcja ta organizowana jest w celu zwiększenia sprzedaży towarów Spółki, przy uwzględnieniu faktu, że przekazanie nagród następuje na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem...
Zdaniem Wnioskodawcy, czynność nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę zwycięzcom konkursu nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Nieodpłatne przekazanie nabywcom nagród ma na celu zintensyfikowanie przychodu, co oznacza, że są to niewątpliwie działania zwiększające przychody Wnioskodawcy, a czynność ta jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Z brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że czynność nieodpłatnego przekazania towaru, podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy jej dokonanie nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Nie podlegają zatem opodatkowaniu czynności nieodpłatego przekazania nagród, jeżeli są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, niezależnie od tego, że został odliczony przy ich nabyciu podatek naliczony. (tak orzekł m.in. WSA we Wrocławiu - wyrok z 3 kwietnia 2007r., sygn. akt I SA/Wr 152/2007, czy WSA w Warszawie - wyrok z 5 października 2007r., sygn. akt III SA/Wa 1255/07).
W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko wyrażone we wniosku, że czynność nieodpłatnego przekazania nagród przez Podatnika zwycięzcom konkursu nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Nieodpłatne przekazanie nabywcom nagród ma na celu zintensyfikowanie przychodu, co oznacza, że są to niewątpliwie działania zwiększające przychody Wnioskodawcy, a czynność ta jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. Z brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że czynność nieodpłatnego przekazania towaru podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy jej dokonanie nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.
Przekazywane w ramach konkursu karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące są traktowane jako dostawa towarów, nie jak świadczenie usług telekomunikacyjnych. Operatorzy sprzedają towary w określonych ilościach - karty pre-paid i elektroniczne kody doładowujące, które przechowywane (magazynowane) są do czasu ich sprzedaży:
- fizycznie w magazynie Wnioskodawcy - karty pre-paid (zdrapki),
- na serwerach - elektroniczne kody doładowujące.
Wnioskodawca sprzedaje do firm prowadzących działalność gospodarczą ww. kody na doładowania, dopiero ostateczny nabywca kupujący od tych firm, po wprowadzeniu kodów, uzyskuje dostęp od operatora telefonii komórkowej do usługi telekomunikacyjnej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z art. 7 ust 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przy czym zarówno towary, jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i turystyki) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy.
Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- 1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika
lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).
Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3 - nie można bowiem przepisu art. 7 ust. 2 interpretować wyłącznie literalnie w oderwaniu od ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.
Jak już wskazano nie można przepisu art. 7 ust. 2 interpretować w oderwaniu od ust. 3 tegoż artykułu, to bowiem przeczyłoby racjonalności ustawodawcy w zakresie tworzonych przepisów. Zbędne byłoby wyłączenie z opodatkowania czynności (art. 7 ust. 3), które i tak niepodlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto powstałaby sytuacja, w której nikt nie zostałby obciążony podatkiem, co byłoby sprzeczne z podstawowymi zasadami podatku od towarów i usług.
Dokonując wykładni przedmiotowych przepisów ustawy, tj. art. 7 ust. 2 w powiązaniu z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT należy stwierdzić, że przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego w przypadku nieobjęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Z powyższego wynika więc, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.
Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż zakres omawianego przepisu art. 7 ustawy o VAT obejmuje przypadki, gdy czynności podjęte przez Podatnika prowadzącego opodatkowaną działalność gospodarczą mają charakter zadysponowania towarami wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa zarówno w celach związanych, jak i niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności podejmuje działania motywujące do efektywniejszej sprzedaży swoich towarów. Wnioskodawca w ramach konkursu Super nagrody prowadzi sprzedaż premiową swoich towarów - kupon doładowania pre-paid, polegającą na uatrakcyjnieniu zakupu tych towarów, poprzez wydanie nagród rzeczowych.
W ramach zorganizowanego przez Wnioskodawcę konkursu przekazywane są nagrody, tj. aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo, karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące do uzupełnienia telefonów.
Nieodpłatnie przekazane nagrody w ramach przedmiotowego konkursu nie stanowią prezentów o małej wartości, ani próbek, o których mowa w przepisie art. 7 ust. 3-4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przekazanie nagród związane jest wyłącznie z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, czyli sprzedażą towarów - kart pre-paid oraz elektronicznych kodów doładowujących.
Przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami nieodpłatnego przekazania nagród Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie przekazywanych nagród i Jednostka skorzystała z tego prawa.
Ponadto Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż przekazywane w ramach konkursu karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące są traktowane jako dostawa towarów, nie jak świadczenie usług telekomunikacyjnych.
Wobec powyższego dla celów niniejszej interpretacji zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy przyjęto, iż w ramach konkursu następuje nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych wymienionych we wniosku (aparaty telefoniczne, odtwarzacze MP, kompaktowe odtwarzacze wideo, karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące do uzupełnienia telefonów).
Należy bowiem podkreślić, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania towarów lub usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Z powyższego wynika zatem, iż tut. organ nie jest uprawniony do oceny, czy w sytuacji przedstawionej do wniosku dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów (nagród rzeczowych), czy też do nieodpłatnego świadczenia usług.
W świetle powyższego tut. organ dokonał interpretacji w oparciu o wskazanie Wnioskodawcy, iż przekazywane w ramach konkursu nagrody (również karty pre-paid (zdrapki) oraz elektroniczne kody doładowujące) stanowią wyłącznie nagrody rzeczowe, zatem dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów (a nie nieodpłatnego świadczenia usług).
Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę nagród rzeczowych związanych z organizowaną akcją promocyjną towarów ma jak najbardziej związek z prowadzoną działalnością gospodarczą prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem poprzez organizację konkursu Spółka podejmuje działania motywujące do efektywniejszej sprzedaży swoich towarów.
Jednocześnie przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami nieodpłatnego przekazania nagród Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie przekazywanych nagród i Spółka skorzystała z tego prawa.
Zatem mając powyższe na uwadze należy uznać, że nieodpłatne przekazanie towarów (nagród rzeczowych objętych zapytaniem) w ramach konkursu, które nie stanowią prezentów o małej wartości i próbek, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stanowiąc odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawca ma obowiązek naliczania podatku VAT od nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych według stawki właściwej dla dostawy danego towaru na terytorium kraju.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania towarów (nagród rzeczowych) należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnego zakwalifikowania przekazywanych nieodpłatnie kart pre-paid (zdrapek) oraz elektronicznych kodów doładowujących do towarów) lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.
Zatem z powołanych wyżej przepisów art. 14b § 3 oraz art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Nadmienia się, iż w zakresie dotyczącym obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych przy pomocy kasy fiskalnej oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach