brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu pn. Podwyższenie kwalifikacji (kurs księ... - Interpretacja - IBPP4/443-552/09/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2009, sygn. IBPP4/443-552/09/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dla potrzeb realizacji projektu pn. Podwyższenie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009r. (data wpływu 30 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy realizacji projektu pn. Podwyższenie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części przy realizacji projektu pn. Podwyższenie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dnia 8 października 1993r. został wpisany do Rejestru Handlowego. Podstawowym przedmiotem działalności są według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 8559B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, 8042B kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia gdzie indziej niesklasyfikowane. Działalność szkoleniowa prowadzona jest w zakresie: marketingu, ekonomii, prawa gospodarczego, podatków, rachunkowości, doskonalenia zawodowego o profilu ekonomiczno-informatycznym, BHP, prowadzenia działalności handlowej, biurowej, języków obcych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiadającym numer nadany Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego. Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług proporcja określona ust. 2-8 ustawy nie przekracza 2% w związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na mocy zapisów Umowy nr .../70/06 z dnia 30 czerwca 2006r. zawartej pomiędzy Urzędem Pracy reprezentowanym przez Dyrektora Urzędu Pracy będącym Instytucją Wdrażającą a Wnioskodawcą w okresie od dnia 1 lipca 2006r. do dnia 29 sierpnia 2007r. był realizowany projekt szkoleniowy nr .../64/6 pt. Podwyższenie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia w ramach Priorytetu 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie. Projekt szkoleniowy współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Celem projektu było pobudzenie rozwoju zasobów ludzkich na obszarze powiatu. Cel ten był zrealizowany poprzez umożliwienie pracującym osobom dorosłym udziału w kursie księgowości i finansów przedsiębiorstwa obejmującym m. in. aktualne regulacje prawne oraz procedury pozyskiwania funduszy europejskich i rachunkowości. W ramach projektu zrealizowano kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych dla dwóch grup szkoleniowych liczących po 28 osób. Na realizację projektu poniesiono wydatki na zakup: wyżywienia dla uczestników kursów, materiały biurowe, wynajem sal, rachunki telefoniczne, promocje projektu (audycje radiowe, przygotowanie strony internetowej, ogłoszenia prasie, druk plakatów), wyposażenie biurowe (drukarka laserowa, komputer stacjonarny wraz z oprogramowaniem, bindownica, tablica flipchart). Pismem z dnia 4 listopada 2008r. Dyrektor Urzędu Pracy zwrócił się o przedstawienie interpretacji indywidualnej z właściwej Izby Skarbowej określającej czy Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. W związku z tym, że usługi szkoleniowe, które były realizowane w ramach projektu były i są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek VAT wynikający z zakupów związanych z realizacją projektu szkoleniowego nie podlega odliczeniu. Wnioskodawca oświadcza, że realizując usługi szkoleniowe w ramach projektu Podwyższenie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia wyżej wymienione zakupy były przeznaczone tylko do realizacji tego projektu i były wykorzystywane tylko do czynności nieopodatkowanych. Zakupione wyposażenie (drukarka laserowa, komputer stacjonarny wraz z oprogramowaniem, bindownica, tablica flipchart) w ramach projektu zostały przyjęte na stan, są i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych tj. wyłącznie do realizacji usług szkoleniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy realizacji projektu Podwyższanie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia nie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 należy stwierdzić, że zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane w całości ani w części do wykonywania czynności opodatkowanych. Szkole nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Szkoła nie ma i nie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu, podatek VAT stanowi w całości koszt kwalifikowany projektu Podwyższanie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia. Ponadto, proporcja określona w art. 90 ust. 2-8 ustawy nie przekracza 2% w związku z powyższym Szkoła nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Zastosowanie proporcji, wynikającej z art. 90 ustawy o VAT, ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności oraz obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług w zakresie pośrednictwa finansowego jeżeli czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy jednakże podkreślić, iż formuła rozliczenia proporcjonalnego określona w cytowanym powyżej ust. 2 art. 90 może być zastosowana tylko wówczas, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, tj. gdy podatnik nie jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania podatku naliczonego czynnościom, w związku z wykonywaniem których odliczenie podatku naliczonego jest możliwe i czynnościom, w związku z wykonywaniem których podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. Podwyższanie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia. Wnioskodawca wskazał, że usługi szkoleniowe, które były realizowane w ramach projektu były i są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, iż zakupy były przeznaczone tylko do tego projektu i były wykorzystywane tylko do czynności nieopodatkowanych. Zakupione w ramach projektu wyposażenie (drukarka laserowa, komputer stacjonarny wraz z oprogramowaniem, bindownica, tablica flipchart) są i będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych tj. wyłącznie do realizacji usług szkoleniowych.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przyporządkować poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu do jednego typu działalności, a mianowicie do czynności nieopodatkowanych tj. wyłącznie usług szkoleniowych. Zatem w takiej sytuacji brak jest podstaw do stosowania regulacji prawnych zawartych w art. 90 ustawy o VAT. Tym samym w omawianym przypadku Wnioskodawca zobowiązany jest wziąć pod uwagę unormowanie zawarte przez ustawodawcę w cytowanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy jednakże stwierdzić, iż w omawianym przypadku nie znajdzie zastosowania wynikające z niego uprawnienie, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą Podwyższenie kwalifikacji (kurs księgowości i finansów podmiotów gospodarczych) dla dorosłych osób pracujących jako czynnik zwiększenia szans na kontynuowanie zatrudnienia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach