Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia usług wydawania odpłatnych posiłków uczniom i pracownikom innych jednostek budżetowych (szkoły podstawowe, liceum ogólnokształcące) oraz podopiecznym opieki społecznej?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 3 marca 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 29 kwietnia 2009r.) oraz z dnia 18 maja 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia usług wydawania odpłatnych posiłków uczniom i pracownikom innych jednostek budżetowych (szkoły podstawowe, liceum ogólnokształcące) oraz podopiecznym opieki społecznej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 marca 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 16 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konieczności naliczania i odprowadzania podatku VAT w sytuacji świadczenia usług wydawania odpłatnych posiłków uczniom i pracownikom innych jednostek budżetowych (szkoły podstawowe, liceum ogólnokształcące) oraz podopiecznym opieki społecznej.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 29 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-206/09/AL z dnia 16 kwietnia 2009r. oraz pismem z dnia 18 maja 2009r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gimnazjum zgodnie ze statutem szkolnym, prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są przez personel szkolny oraz wydawane odpłatnie posiłki dla dzieci gimnazjalnych oraz pracowników szkoły.
Od dnia 1 stycznia 2009r. stołówka przygotowuje oraz wydaje odpłatnie posiłki również dla innych jednostek budżetowych: uczniów placówek oświatowych (Szkoły Podstawowe oraz Liceum Ogólnokształcące) oraz dla podopiecznych opieki społecznej. Odpłatnie są wydawane również posiłki dla osób fizycznych z zewnątrz.
Wnioskodawca wskazał, iż Urząd Statystyczny w Łodzi udzielił informacji, iż usługi stołówki szkolnej prowadzonej przez osoby zatrudnione w szkole, jeżeli posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, np: dla dzieci i pracowników z innych placówek oświatowych mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 56.29.20.0 - usługi stołówkowe (do celów podatkowych PKWiU 55.51.10-00.00 - usługi stołówkowe ). Obroty całościowe usług zwolnionych z podatku za miesiąc styczeń-luty 2009r. u Wnioskodawcy wynoszą 20.000,00zł.
Jednocześnie w piśmie z dnia 23 kwietnia 2009r. oraz z dnia 18 maja 2009r. stanowiącymi uzupełnienia do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest samorządową jednostką budżetową.
Stołówka szkolna prowadzona przez Wnioskodawcę nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty art. 67a ust.1 w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym stołówka jest zadaniem statutowym Wnioskodawcy.
Pomiędzy Wnioskodawcą a konkretną szkołą podstawową jest zawarta umowa regulująca kwestię korzystania z odpłatnych posiłków przygotowywanych przez stołówkę szkolną.
Ponadto sformułowanie dotyczące opieki społecznej zawarte w opisie stanu faktycznego dotyczy konkretnej instytucji, a mianowicie Ośrodka Pomocy Społecznej. Pomiędzy Wnioskodawcą a Ośrodkiem Pomocy Społecznej jest zawarta umowa regulująca kwestię korzystania podopiecznych - uczniów Gimnazjum oraz Szkół Pod tawowych - z odpłatnych posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej.
Pomiędzy Wnioskodawcą a Liceum Ogólnokształcącym nie ma umowy, a uczniowie tej placówki korzystają ze stołówki na zasadzie wolnego wyboru. Publiczne Szkoły Podstawowe, Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Liceum Ogólnokształcące są samorządowymi jednostkami budżetowymi. Odpłatne wydawanie posiłków na rzecz Publicznych Szkół Podstawowych oraz OPS nie jest dokumentowane fakturami VAT. Płatności są regulowane przez wyżej wymienione placówki zgodnie z umową.
Gimnazjum udzieliło następującej informacji dotyczącej grupowania:
- posiłki na rzecz uczniów innych placówek oświatowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe,
- posiłki wydawane dla podopiecznych (uczniów Szkół Podstawowych oraz Gimnazjum) OPS-u mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe.
W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:
Czy innym jednostkom budżetowym: uczniom oraz pracownikom innych placówek oświatowych (Szkoły Podstawowe oraz Liceum Ogólnokształcące) oraz podopiecznym opieki społecznej, korzystających z odpłatnych posiłków w Gimnazjum, należy naliczyć oraz odprowadzić podatek VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone na rzecz uczniów oraz pracowników innych jednostek budżetowych podlegają zwolnieniu z tytułu szczegółowych warunków stosowania tych zwolnień: usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy o VAT. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w tym przepisie (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT).
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Na podstawie § 3 pkt 1 i pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polska Klasyfikację Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.)
Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Pod poz. 21 załącznika Nr 1, określającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%, do cyt. rozporządzenia, wymienione zostały usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:
- sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
- sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonych innych towarów opodatkowanych stawką 22%.
Jednocześnie zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
Pod poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody PKWiU 41.00.2, natomiast pod poz. 153 ww. załącznika nr 3 usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne PKWiU 90.00.
A zatem z powyższego przepisu wynika, iż:
- zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
- zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.
W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż jest samorządową jednostką budżetową. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem szkolnym, prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są przez personel szkolny oraz wydawane odpłatnie posiłki dla dzieci gimnazjalnych oraz pracowników szkoły.
Stołówka szkolna prowadzona przez Wnioskodawcę nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty art. 67a ust.1 w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. W związku z powyższym stołówka jest zadaniem statutowym Wnioskodawcy.
Od dnia 1 stycznia 2009r. stołówka przygotowuje oraz wydaje odpłatnie posiłki również dla innych jednostek budżetowych: uczniów placówek oświatowych (Szkoły Podstawowe oraz Liceum Ogólnokształcące) oraz dla podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej. Odpłatnie są wydawane również posiłki dla osób fizycznych z zewnątrz.
Pomiędzy Wnioskodawcą a konkretną Szkołą Podstawową jest zawarta umowa regulująca kwestię korzystania z odpłatnych posiłków przygotowywanych przez stołówkę szkolną.
Pomiędzy Wnioskodawcą a Ośrodkiem Pomocy Społecznej jest zawarta umowa regulująca kwestię korzystania podopiecznych - uczniów Gimnazjum oraz Publicznych Szkół Podstawowych - z odpłatnych posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej.
Pomiędzy Wnioskodawcą a Liceum Ogólnokształcącym nie ma umowy, a uczniowie tej placówki korzystają ze stołówki na zasadzie wolnego wyboru. Publiczne Szkoły Podstawowe, Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Liceum Ogólnokształcące są samorządowymi jednostkami budżetowymi. Odpłatne wydawanie posiłków na rzecz Szkół Podstawowych oraz OPS nie jest dokumentowane fakturami VAT. Płatności są regulowane przez wyżej wymienione placówki zgodnie z umową.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż:
- posiłki na rzecz uczniów innych placówek oświatowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe,
- posiłki wydawane dla podopiecznych (uczniów Szkół Podstawowych oraz Gimnazjum) OPS-u mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe.
Ponadto obroty całościowe usług zwolnionych z podatku za miesiąc styczeń-luty 2009r. u Wnioskodawcy wynoszą 20.000,00zł.
Jak wynika zatem z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, będący jednostką budżetową, w ramach prowadzonej przez siebie stołówki szkolnej wydaje od dnia 1 stycznia 2009r. odpłatnie posiłki dla uczniów Szkół Podstawowych i podopiecznych Ośrodka Pomocy Społecznej. Zarówno Szkoły Podstawowe jak i Ośrodek Pomocy Społecznej są jednostkami budżetowymi.
Pomiędzy Wnioskodawcą a konkretną Szkołą Podstawową jest zawarta umowa regulująca kwestię korzystania z odpłatnych posiłków przygotowywanych przez stołówkę szkolną.
Również pomiędzy Wnioskodawcą a Ośrodkiem Pomocy Społecznej jest zawarta umowa regulująca kwestię korzystania podopiecznych - uczniów Gimnazjum oraz Szkół Podstawowych - z odpłatnych posiłków przygotowywanych w stołówce szkolnej.
Ponieważ, jak wynika z dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji, świadczone przez niego usługi wydawania posiłków na rzecz uczniów Szkół Podstawowych (będących placówkami oświatowymi) oraz podopiecznych OPS-u, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe, zatem nie stanowią one usług wyłączonych z możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku, określonych w § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia.
W związku z powyższym na mocy cyt. przepisu § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia zwolnieniu będą podlegały usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe, świadczone na podstawie konkretnych umów zawartych przez Wnioskodawcę ze Szkołami Podstawowymi czy Ośrodkiem Pomocy Społecznej z uwagi na fakt, iż usługi te są świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.
Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazał w przedstawionym stanie faktycznym, iż będąc jednostką budżetową, w ramach prowadzonej przez siebie stołówki szkolnej od dnia 1 stycznia 2009r. wydaje odpłatnie posiłki dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego. Liceum Ogólnokształcące jest samorządową jednostką budżetową.
Pomiędzy Wnioskodawcą a Liceum Ogólnokształcącym nie ma umowy, a uczniowie tej placówki korzystają ze stołówki szkolnej na zasadzie wolnego wyboru.
Zatem mimo tego, że zarówno Wnioskodawca, jak i Liceum Ogólnokształcące są jednostkami budżetowymi oraz świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe, czyli nie stanowią usług wyłączonych z możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku, określonych w § 13 ust. 1 pkt 12 cyt. rozporządzenia, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. § 13 ust. 1 pkt 12, bowiem pomiędzy Wnioskodawcą a Liceum Ogólnokształcącym nie ma zawartej konkretnej umowy na świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Liceum Ogólnokształcącego usług wydawania odpłatnych posiłków.
Sam fakt, iż zarówno Wnioskodawca jak i Liceum Ogólnokształcące są jednostkami budżetowymi nie jest wystarczający. Jak sam Wnioskodawca wskazał, uczniowie Liceum Ogólnokształcącego korzystają ze stołówki szkolnej Wnioskodawcy na zasadzie wolnego wyboru, a zatem nie może być mowy o świadczeniu przez Wnioskodawcę usług na rzecz Liceum Ogólnokształcącego, ale na rzecz konkretnych uczniów.
W świetle powyższego zastosowanie w tym przypadku znajdzie przepis art. 41 ust. 16 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług w związku z cyt. § 6 ust. 1 oraz poz. 21 załącznika Nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem usługi odpłatnego wydawania przez Wnioskodawcę posiłków na rzecz uczniów Liceum Ogólnokształcącego mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 Usługi stołówkowe będą korzystały z opodatkowania preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług.
Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Ponadto Wnioskodawca we wniosku wskazał, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obroty całościowe usług zwolnionych z podatku za miesiąc styczeń-luty 2009r. u Wnioskodawcy wynoszą 20.000,00zł.
W związku z powyższym należy nadmienić, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W myśl art. 113 ust. 5 ww. ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.().
Z powyższych przepisów wynika, iż dopóki wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy nie przekroczy kwoty 50.000 zł do tego momentu korzysta on ze zwolnienia podmiotowego. W momencie przekroczenia tej kwoty zwolnienie traci moc a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.
Zatem od momentu powstania nadwyżki, o której mowa powyżej, Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać już ze zwolnienia podmiotowego. Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o dokonaną przez Wnioskodawcę klasyfikację świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU.
Należy bowiem zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.
W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, uznać należało je za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach