Temat interpretacji
Usługi montażowo-spawalnicze na statkach, wykonywane na terenie Niemiec na rzecz podatnika (zleceniodawcy) mającego siedzibę w Polsce.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług montersko-spawalniczych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia i opodatkowania usług montersko-spawalniczych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą polegające na świadczeniu usług montersko-spawalniczych, wykonywanych na statkach w portach morskich. Siedziba prowadzonej firmy znajduje się na terenie kraju. Zlecenia na usługi w Niemczech pochodzą od kontrahenta z Polski, natomiast miejscem ich świadczenia są zawsze porty w Niemczech. Polski kontrahent ma podpisaną umowę z kontrahentem z Niemiec, tym samym Wnioskodawca występuje w roli podwykonawcy. Zarówno Wnioskodawca, jak również kontrahent z Polski nie są podatnikami unijnymi. Po wykonaniu usługi montersko-spawalniczej Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, na której widnieje rodzaj wykonanej usługi z adnotacją w kolumnie VAT NP. (niepodlegające VAT), ze względu na miejsce świadczenia usługi. Na fakturze widnieje adnotacja, że do rozliczenia podatku zobowiązany jest nabywca usługi. Strony nie spełniają warunku określonego w art. 28 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy usługi montersko-spawalnicze na ruchomym majątku rzeczowym, świadczone w portach morskich na terenie Niemiec przez polskiego kontrahenta, dla kontrahenta mającego siedzibę w Polsce, w przypadku gdy nie posiadają oni NIP unijnego, a remontowany majątek ruchomy nie opuści tego państwa członkowskiego, w którym był remontowany, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ze względu na miejsce świadczenia...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Z uwagi na powyższe dla prawidłowego rozliczenia podatku konieczne jest określenie miejsca świadczenia danej usług. Wnioskodawca uważa, iż świadczone przez niego usługi na ruchomym majątku rzeczowym w portach morskich na terenie Niemiec, dla polskiego kontrahenta, nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, stanowi każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
Jednym z rodzajów usług są usługi na ruchomym majątku rzeczowym, w przypadku świadczenia których ustawodawca określił w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, w powiązaniu z art. 28 ust. 7 i 8, inne miejsce świadczenia niż wynikające z ogólnej zasady zawartej w art. 28 ust. 1 powołanej ustawy.
Ustawa nie definiuje pojęcia usługi na ruchomym majątku rzeczowym. W związku z tym należy termin ten interpretować w oparciu o wykładnię językową jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadczy Pan usługi montersko-spawalnicze na statkach w portach morskich. Usługi te dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług należy traktować jako świadczenia związane z pracami na majątku ruchomym.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Jednocześnie zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
W treści złożonego wniosku wskazano, że zarówno Pan, jak i polski kontrahent, dla którego świadczone są usługi, nie posiadacie unijnych numerów identyfikacji podatkowej. Ponadto podano, że po wykonaniu usługi towar nie zostanie wywieziony z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w świetle powołanych przepisów, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług na ruchomym majątku rzeczowym jest terytorium kraju, gdzie są one faktycznie wykonywane, tj. terytorium Niemiec, wg przepisów i zasad obowiązujących w tym kraju. Zgodnie z zakresem przedmiotowym wskazanym w art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, usługi świadczone przez Pana nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy