Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa możliwe będzie odzyskanie podatku naliczonego przez Beneficjenta? - Interpretacja - ITPP2/443-190/09/AF

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.05.2009, sygn. ITPP2/443-190/09/AF, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa możliwe będzie odzyskanie podatku naliczonego przez Beneficjenta?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu utworzenia i rozwoju Parku Technologicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu utworzenia i rozwoju Parku Technologicznego.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie realizował projekt dotyczący podstawowych inwestycji infrastrukturalnych zlokalizowanych w obszarze przeznaczonym na utworzenie i rozwój Parku Technologicznego (PT).

Realizowany projekt stanowi pierwszy etap tworzenia Parku Technologicznego i polega na budowie Centrum L. w centralnej części obszaru P. Ponadto przewiduje się budowę dróg dojazdowych do nowo powstającego Parku Technologicznego i połączenie infrastruktury drogowej z istniejącą Specjalną Strefą Ekonomiczną.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

Zadanie I Budowa infrastruktury PT:

  1. budowa wielofunkcyjnego, czterokondygnacyjnego obiektu kubaturowego Centrum L. w powierzchni ok. 5 831,5 m2;
  2. kompleksowe uzbrojenie (zagospodarowanie) terenu o powierzchni ok. 0,9 ha zapewniające zagospodarowanie PT w:
    • drogi wewnętrzne na obszarze ww. Centrum z ciągami pieszymi;
  • drogi wewnętrzne na obszarze ww. Centrum z ciągami pieszymi;
  • miejsca parkingowe;
  • oświetlenie uliczne i parkingowe;
  • odwodnienie układu drogowego i parkingów;
  • organizację terenów zielonych;
  • sieci wodociągowe wraz z przyłączami;
  • sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami;
  • sieci ciepłownicze;
  • sieci kanalizacji teletechnicznej wraz z przyłączami, w tym sieć światłowodowa.

Zadanie II Budowa systemu dróg klasy Z1/2, Z2/2 oraz L1/2 dla PT w kierunku ul. M. o łącznej długości dróg ok. 3,2 km wraz z infrastrukturą techniczną:

  1. budowa ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, oświetlenia ulicznego, odwodnienia kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, wodnej oraz sieci teletechnicznej;
  2. nasadzenie zieleni, trawników.

W Centrum L. będzie ulokowanych 18 firm oraz maksymalnie 5 firm do prowadzenia: kiosku, kwiaciarni, banku, gabinetu odnowy biologicznej, restauracji. Ponadto usytuowane będą: 3 laboratoria, warsztat laboratoryjny, 2 sale konferencyjne, sala multimedialna, biblioteka przedsiębiorczości.

Na terenie PT funkcjonować będą również:

  1. Instytut T. nawiązujący ścisłą współpracę z klastrem meblowym i Instytutem T. z P.;
  2. Instytut M. związany ze specjalizacją w dziedzinie melioracji i odnawialnych źródeł energii;
  3. Instytut M. działający w zakresie odlewnictwa;
  4. Instytut T. działający w zakresie e-administracji.

Zarządzaniem PT zajmować się będzie powołany do tego celu zakład budżetowy. Zakład będzie jednostką organizacyjną podległą Radzie. Przekazanie Centrum L. nastąpi nieodpłatnie. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, zakład budżetowy jest jedną z form organizacyjno-prawnych, który odpłatnie wykonuje zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Specyfika projektu powoduje, że przychody pojawią się dopiero po zakończeniu inwestycji, głownie z tytułu wynajmu powierzchni biurowej i technicznej oraz sal konferencyjnych. Powyższe przychody będą przychodami powstałego zakładu budżetowego.

Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa możliwe będzie odzyskanie podatku naliczonego przez Beneficjenta...

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania przez beneficjenta w całości podatku naliczonego wynikającego z realizacji opisanego projektu.

Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, co do zasady realizowany projekt musi zachować trwałość przez okres 5. lat od daty zakończenia realizacji inwestycji określonej w umowie dofinansowanie projektu. Nie może też zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca po zrealizowaniu projektu przekaże nieodpłatnie Park Technologiczny nowo powstałemu zakładowi budżetowemu. Specyfika projektu powoduje, że przychody pojawią się dopiero po zakończeniu inwestycji, głownie z tytułu wynajmu powierzchni biurowej i technicznej oraz sal konferencyjnych. Powyższe przychody będą przychodami zakładu budżetowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji opisanego projektu. Nie będzie miał również prawa do uzyskania zwrotu podatku naliczonego, bowiem uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty należy stwierdzić, że Wnioskodawca, jako beneficjent dofinansowania projektu utworzenia i rozwoju Parku Technologicznego nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z jego realizacją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy