Czynności świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz członków (PKWiU 91) mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, lecz tylko w tej części, która pokryta... - Interpretacja - ITPP2/443-170a/09/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2009, sygn. ITPP2/443-170a/09/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czynności świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz członków (PKWiU 91) mogą korzystać ze zwolnienia od podatku, lecz tylko w tej części, która pokryta została ze składek członkowskich.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz członków jako niepodlegających opodatkowaniu lub uznania tych czynności za zwolnione od podatku w części odpowiadającej wpłatom dokonanym przez członków wspierających jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz członków jako niepodlegających opodatkowaniu lub uznania tych czynności za zwolnione od podatku w części odpowiadającej wpłatom dokonanym przez członków wspierających.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało założone przez osoby fizyczne, desygnowane przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą w zakresie produkcji i/lub handlu bielizną w województwie. Osoby te jako założyciele są członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia. Członkami wspierającymi są przedsiębiorcy prowadzący na terenie województwa działalność gospodarczą w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną.

Zgodnie z treścią § 6 statutu, celem Stowarzyszenia jest wspieranie przedsiębiorstw działających w obszarze produkcji i/lub handlu bielizną poprzez tworzenie trwałych związków sprzyjających wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i marketingowych oraz właściwe wykorzystanie szans rozwojowych, a także:

  1. unowocześnianie potencjału produkcyjnego przedsiębiorstw,
  2. wdrażanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych,
  3. tworzenie nowych kanałów dystrybucji w tym sieci sprzedaży,
  4. gromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności firm z branży bieliźniarskiej, ich ofert, promocja marek w kraju i za granicą,
  5. organizacja zagranicznej wymiany handlowej,
  6. organizowanie badań rynku bielizny,
  7. organizacja branżowego portalu internetowego,
  8. promocja nowego wzornictwa bielizny,
  9. wspieranie rozwoju programów w zakresie innowacyjności produkcji,
  10. pomoc w rozwoju kontaktów handlowych i gospodarczych między osobami i instytucjami działającymi w zakresie przemysłu lekkiego.

Stosownie do brzmienia § 7 statutu, Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. tworzenie warunków współdziałania osób i instytucji zrzeszonych w Stowarzyszeniu,
  2. wymianę wiedzy i informacji niezbędnych do rozwoju członków Stowarzyszenia,
  3. współpracę z innymi organizacjami o podobnych celach, działającymi w kraju i za granicą, poprzez realizację wspólnych projektów, programów, wymianę informacji,
  4. współdziałanie z organizacjami rządowymi i pozarządowymi,
  5. wspieranie współdziałania członków Stowarzyszenia z jednostkami zajmującymi się obrotem gospodarczym,
  6. pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych Stowarzyszenia poprzez dotacje lub inne wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym środków z UE,
  7. organizowanie targów, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych z inicjatywy zainteresowanych osób i instytucji,
  8. działalność wydawniczą,
  9. inne działania zbieżne z podstawowymi celami Stowarzyszenia.

Realizując cele statutowe zawarte w § 6, w szczególności określone w pkt 3), 4), 5), 10), Stowarzyszenie, zgodnie z § 7 pkt 7 statutu, podjęło się organizacji wyjazdu członków wspierających na Międzynarodowe Targi Bielizny oraz Tkanin i Akcesoriów Bieliźniarskich Salon w Paryżu. Działania obejmowały organizację przejazdu uczestników targów z B. do Paryża, zlecenie druku materiałów informacyjnych i reklamowych (folderów reklamowych), zlecenie produkcji filmów reklamowych (prezentacji multimedialnych).

Z uwagi na fakt, iż działania mające na celu promocję producentów bielizny z obszaru województwa spełniają warunki określone w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa, Stowarzyszenie wystąpiło z wnioskiem do Marszałka Województwa o dofinansowanie projektu w ramach Działania 1.2.2 Promocja gospodarcza regionu. W związku z wysokimi kosztami udziału w targach, przekraczającymi możliwości Wnioskodawcy, na mocy decyzji Zarządu (zgodnie z uregulowaniami przewidzianymi w statucie), zawarto z członkami wspierającymi porozumienia dotyczące wspólnej realizacji projektu Wzrost konkurencyjności K poprzez udział w Międzynarodowych Targach Bielizny w Paryżu. Członkowie wspierający zostali obciążeni notami księgowymi, proporcjonalnie do poziomu korzystania z usług związanych z organizacją udziału w targach. Wpłaty dokonane przez członków na rzecz organizacji przez Stowarzyszenie wyjazdu na targi należy traktować jako zwrot kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie na rzecz członków.

Wnioskodawca zaznaczył, iż dla skorzystania z dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa konieczny jest udział własny, który nie był możliwy do poniesienia samodzielnie przez Stowarzyszenie. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek naliczony z tytułu zakupów związanych z organizacją udziału w targach nie był odliczany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym występuje przypadek świadczenia usług przez Stowarzyszenie na rzecz członków...
  2. Czy w przypadku świadczenia usług przez Stowarzyszenie na rzecz członków, określone w statucie usługi, jako usługi wymienione w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług. Stowarzyszenie świadcząc usługi związane z organizacją wyjazdu na targi nie otrzymuje za te usługi żadnej odpłatności. Koszty organizacji wyjazdu zostały pokryte w części z majątku Stowarzyszenia (pochodzącego ze składek członkowskich) oraz w części z wpłat dokonanych przez członków wspierających, będących zwrotem kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie.

Strona wskazała, że ustawa o podatku od towarów i usług nie rozróżnia w sposób wyraźny wynagrodzenia od zwrotu kosztów. Takie rozróżnienie wynika jednak wprost z art. 79 Dyrektywy 112/2006/WE, zgodnie z którym do podstawy opodatkowania nie wlicza się zwrotu wydatków ponoszonych w imieniu i na rzecz zlecającego, w sytuacji, gdy dokonujący tych wydatków nie odliczył podatku naliczonego. Podkreśliła, iż przepis ten nie znalazł odzwierciedlenia w ustawie o podatku od towarów i usług, lecz jak najbardziej zasadne wydaje się odniesienie do zasady skutku bezpośredniego. W myśl tej zasady, jednostka może powołać się wprost na przepisy dyrektywy w przypadku, gdy państwo członkowskie nie dokona implementacji jej postanowień lub dokona jej wadliwie. Z uwagi na powyższe wykładni art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy dokonywać tak, by pod pojęciem świadczenia należnego do nabywcy nie rozumieć zwrotu wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego nabywcy. Na potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska powołano wyrok Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 czerwca 2008 r. sygn. akt I SA/Łd 291/08. Uwzględniając powyższe Wnioskodawca stwierdził, że w przypadku świadczenia przez Stowarzyszenie na rzecz członków usług związanych z organizacją udziału w targach nie powstanie zobowiązanie w podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Wnioskodawca podnosi, że gdyby uznać, iż Stowarzyszenie świadczyło usługi na rzecz członków wspierających związane z organizacją wyjazdu na targi - to usługi te, jako wymienione w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Wskazano, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, przy określeniu zwolnienia zawartego w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy, odnoszą się do klasyfikacji o symbolu PKWiU 91 - Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Przedmiotowe usługi świadczone przez Stowarzyszenie na rzecz członków, związane z organizacją wyjazdu na targi i mające na celu m. in. tworzenie nowych kanałów dystrybucji, gromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności firm z branży bieliźniarskiej, ich ofert, promocję marek w kraju i za granicą, organizację zagranicznej wymiany handlowej, pomoc w rozwoju kontaktów handlowych i gospodarczych między osobami i instytucjami działającym, w zakresie przemysłu lekkiego, mieszczą się w ocenie Wnioskodawcy - w dziale 91.11.10 PKWiU - Usługi świadczone przez organizacje komercyjne i organizacje pracodawców. Dział ten obejmuje usługi w zakresie rozpowszechniania informacji, reprezentacji przed agencjami rządowymi, usługi w zakresie stosunków międzyludzkich, negocjacji z pracownikami i inne usługi świadczone przez organizacje, których członkowie zainteresowani są rozwojem i dobrem przedsiębiorstw, albo instytucji w ogóle, lub wybranej gałęzi przemysłu, albo innej działalności komercyjnej. W związku z powyższym, zdaniem Strony, usługi świadczone przez Stowarzyszenie, jako usługi statutowe, sklasyfikowane w dziale 91 PKWiU korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Strona wskazała, że podobne stanowisko zaprezentowano w ww. wyroku WSA w Łodzi z dnia 24 czerwca 2008 r., jak również w orzeczeniach WSA w Krakowie z dnia 18 listopada 2008 r. sygn. akt I SA/Kr 1274/08 oraz NSA z dnia 27 czerwca 2008 r. sygn. akt I FSK 968/07.

Powołując się na utrwaloną linię orzeczniczą sądów administracyjnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż usługi świadczone przez organizacje członkowskie w ramach statutu są zwolnione z podatku od towarów i usług, nawet wówczas, gdy są odpłatne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

W ust. 2 powołanego przepisu wskazano, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z kolei ust. 3 tego artykułu stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Co do zasady stawka podatku na mocy art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 212c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, przy czym zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku. I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 10 tego załącznika, stanowiącego wykaz usług zwolnionych od podatku, wymienione zostały zaliczone do grupowania PKWiU 91 Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Stowarzyszenie - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), jako dobrowolne, samorządne oraz trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych, może prowadzić także działalność gospodarczą, którą opiera na pracy społecznej członków bądź zatrudnionych pracowników.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że w określonych warunkach nawet nieodpłatne świadczenie usług na rzecz członków stowarzyszenia skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego, co podmiot świadczący te usługi czyni podatnikiem. Jednocześnie czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej, oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych do grupowania PKWiU 91. Natomiast usługi, świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnym grupowaniu PKWiU, nie są objęte powyższym zwolnieniem przedmiotowym.

Podkreślenia wymaga okoliczność, iż wpłaty składek członkowskich wynikają z faktu przystąpienia osoby lub podmiotu do Stowarzyszenia i są związane jedynie z pozostawaniem jego członkiem. Nie mogą natomiast być kwalifikowane jako składki członkowskie opłaty za przyszłe korzystanie z konkretnej rzeczy, czy usługi. Zatem w przypadku, gdy składki członkowskie są odpłatnością za dostawę towarów lub usługi świadczone przez stowarzyszenie na rzecz jego członków podlegają one opodatkowaniu, jeżeli natomiast taki bezpośredni związek nie istnieje, a składki członkowskie przeznaczone są na potrzeby związane z utrzymaniem samego stowarzyszenia, z jego bieżącą działalnością i realizowaniem jego celów statutowych wówczas nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego przedstawionym we wniosku, koszty udziału członków w targach zostały pokryte ze składek członkowskich oraz wpłat dokonanych przez członków na podstawie zawartych porozumień. Obciążenie członków kosztami nastąpiło proporcjonalnie do poziomu korzystania z usług związanych z organizacją udziału w targach. Skoro zatem składki oraz wpłaty członków przeznaczone zostały na pokrycie kosztów wyjazdu na targi, to w ocenie tutejszego organu - zostaje spełniona przesłanka odpłatności. Zatem usługa taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy powołanego wyżej art. 5 ust.1 ustawy.

W uzasadnieniu własnego stanowiska Stowarzyszenie podniosło, że stosownie do treści art. 79 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347/1 ze zm.), podstawa opodatkowania z tytułu świadczenia przedmiotowych usług nie powinna obejmować zwrotu kosztów organizacji wyjazdu.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z brzmieniem powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 79 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE , podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym. Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c), i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Powyższe wskazuje, że przepis ten ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy podatnik ponosi wydatki w imieniu i na rachunek swego zleceniodawcy, a zwrócone kwoty zostaną zaksięgowane przez podatnika na koncie przejściowym. Warunkiem jest, aby faktury wystawione zostały na drugi podmiot w imieniu i na rzecz którego działa podatnik. Zatem w sytuacji, gdy faktury zakupu będą wystawione na Stowarzyszenie, brak jest możliwości zastosowania powyższej procedury zwrotu wydatków, wobec czego występuje świadczenie usługi opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie bowiem poniosło wydatki związane z organizacją udziału w targach we własnym imieniu, lecz na rachunek zleceniodawców (członków). Ponadto we wniosku brak jest informacji o zaewidencjonowaniu na koncie przejściowym kwot przekazanych przez członków jako zwrot wydatków poniesionych przez Stowarzyszenie.

Wskazać należy, iż zgodnie z przepisem art. 132 ust. 1 lit. f) Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie - bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć - zwalniają usługi świadczone przez niezależne grupy osób, których działalność jest zwolniona z VAT lub w związku z którą nie są one uznawane za podatników, w celach świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności, gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków całkowitego zwrotu przypadającej im części we wspólnie poniesionych wydatkach, pod warunkiem że zwolnienie to nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

Zwolnieniu podlega także świadczenie usług, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji (art. 132 ust. 1 lit. l) Dyrektywy).

Stowarzyszenie wskazało, że świadczone na rzecz członków usługi związane z organizacją wyjazdu na targi, mające na celu m. in. tworzenie nowych kanałów dystrybucji, gromadzenie i upowszechnianie informacji o działalności firm z branży bieliźniarskiej, ich ofert, promocję marek w kraju i za granicą, organizację zagranicznej wymiany handlowej, pomoc w rozwoju kontaktów handlowych i gospodarczych między osobami i instytucjami działającym, w zakresie przemysłu lekkiego, mieszczą się w dziale PKWiU 91.11.10.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa krajowego i wspólnotowego stwierdzić należy, iż zarówno składki członkowskie w części przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z organizacją wyjazdu na targi, jak i opłaty uiszczone przez członków wspierających na mocy zwartych porozumień, traktować należy jako zapłatę za określone świadczenie (usługę) wykonane przez Stowarzyszenie na ich rzecz. Istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dokonanymi wpłatami, a otrzymywanym świadczeniem (organizacją wyjazdu na targi).

Wykonane przez Stowarzyszenie czynności, jako mieszczące się w zakresie usług statutowych oraz zaliczone do grupowania PKWiU 91, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, lecz tylko w tej części, która pokryta została ze składek wnoszonych przez członków. Natomiast w części odpowiadającej wpłatom uiszczonym z tego tytułu przez członków wspierających jako nie świadczonych w zamian za składki członkowskie ustalone zgodnie ze statutem powyższe zwolnienie nie będzie mieć zastosowania. W tym przypadku usługi te nie będą wykonywane w ramach działalności statutowej, lecz działalności gospodarczej i tym samym podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg stawki podatku w wysokości 22%, określonej w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej nie przewidują stosowania w odniesieniu do tych usług zwolnienia od podatku lub obniżonej stawki podatku. Nie może bowiem zaistnieć sytuacja, w której świadczenie tych samych usług przez podmiot nie będący stowarzyszeniem podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%, a świadczonych przez stowarzyszenie w ramach działalności statutowej, będzie zwolnione od podatku, gdyż zakłóciłoby to równość i powszechność opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a także zasady konkurencji.

Ustosunkowując się do powołanych we wniosku wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzić należy - uznając rolę i znaczenie orzecznictwa sądowego w zakresie wskazywania kierunków wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego - iż każdorazowo orzeczenie sądu jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są - zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) - Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Organ wydający interpretację jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa, będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Wnioskodawcy wskazana we wniosku są tożsame.

Podkreślenia wymaga, że organem uprawnionym do klasyfikowania wg PKWiU danych usług lub towarów jest Urząd Statystyczny w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów, w związku z tym niniejszą interpretacje wydano wyłącznie w oparciu o grupowanie usług wskazane przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie wskazuje się, że kwestię dotyczącą sposobu dokumentowania usług świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz członków oraz zwrotu poniesionych przez członków kosztów udziału w targach rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-170b/09/AW.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy