Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-886/08-2/JL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.07.2008, sygn. IPPP1-443-886/08-2/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko koła X, przedstawione we wniosku z dnia 07.05.2008 r. (data wpływu 09.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami materiałów i usług przy budowie ogrodzenia pól uprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.05.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami materiałów i usług przy budowie ogrodzenia pól uprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Koło X jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się z podatku VAT z tytułu sprzedaży tusz oraz organizacji polowań dewizowych. Koło X jest dzierżawcą obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne. Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 13.10.1995 r. Prawo Łowieckie, dzierżawca obwodu X obowiązany jest do wynagradzania szkód wyrządzanych przez zwierzynę w uprawach, płodach rolnych. W związku z tym, iż w roku gospodarczym 2006/2007 zapłacono wysokie odszkodowania za szkody wyrządzone przez zwierzynę, zarząd podjął decyzję o ogrodzeniu ww. pól.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy, zakupy materiałów i usług w celu ogrodzenia pól pozostają w związku ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym dają prawo do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu.

Działalność koła łowieckiego jako ogniwa organizacyjnego Polskiego Związku X uregulowana jest w ustawie z dnia 13.10.1995 r. Prawo X. Przepisy tej ustawy wskazują, iż głównym celem działania koła łowieckiego jest prowadzenie gospodarki łowieckiej tj. działalności w zakresie ochrony, hodowli i pozyskiwania zwierzyny poprzez odstrzały redukcyjne. Jednocześnie ustawa nakłada na koło X szereg obowiązków, w tym konieczność pokrywania strat w uprawach rolnych, poprzez wypłatę odszkodowań. A zatem, aby koło łowieckie mogło pozyskiwać zwierzynę i następnie ją sprzedawać, musi również dokonywać wydatków, do których zobowiązują go przepisy ustawy Prawo Łowieckie.

Pomimo tego, iż działalność koła X ma charakter instytucji non-profit, powinno się ono kierować zasadami racjonalnego gospodarowania. Ogrodzenie pól uprawnych ma na celu zmniejszenie wydatków na odszkodowania, a tym samym zwiększenie środków finansowych koła X, które z kolei przeznaczone będą na prowadzenie gospodarki X w tym m.in. na ochronę i dokarmianie zwierzyny. Takie działania w rezultacie przyczyniają się do wzrostu populacji zwierzyny łownej, a tym samym w procesie długofalowym do zwiększenia ilości odstrzałów redukcyjnych, a co za tym idzie również sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich tzw. przesłanek pozytywnych, określonych w art. 86 ust. 1 ustawy - m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, koło łowieckie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działalność koła polega na sprzedaży tusz i organizowaniu polowań dewizowych. Z tego tytułu koło rozlicza się z podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy zauważyć, iż wydatki na towary i usługi, poniesione przy budowie ogrodzenia pól uprawnych są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż ogrodzenie to będzie wykorzystywane w działalności koła X. Niewątpliwie ogrodzenie ułatwi tą działalność, poprawi warunki funkcjonowania koła łowieckiego i przyczyni się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej poprzez zwiększenie populacji zwierzyny oraz ilości odstrzałów redukcyjnych i ilości sprzedanych tusz. Istnieje więc w badanej sprawie wyraźny związek przedmiotowego ogrodzenia ze sprzedażą opodatkowaną.

Podsumowując stwierdzić należy, iż w badanej sprawie spełnione zostały przesłanki pozytywne wynikające z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy (odliczenia dokonuje podatnik VAT, a towary i usługi, z którymi związany jest odliczany podatek wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych) i nie wystąpiły przesłanki negatywne z art. 88 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca ma zatem prawo do odliczenia podatku VAT dokonując zakupów materiałów i usług potrzebnych do budowy przedmiotowego ogrodzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie