Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP1/443-711/08-2/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2008, sygn. ILPP1/443-711/08-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług, finansowanych dotacją samorządu terytorialnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług, finansowanych dotacją samorządu terytorialnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie zakładu budżetowego. Przedmiotem jego działania jest:

  • zarządzanie cmentarzami,
  • spopielanie zwłok,
  • wynajem lokali użytkowych,
  • wydzierżawienie mienia znajdującego się na terenie cmentarzy komunalnych.


W oparciu o szczególne zasady rachunkowości przez środki trwałe rozumie się środki, o których mowa w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oraz środki trwałe stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego gminy, w stosunku do których jednostka wykonuje uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania. Wnioskodawca dokonuje wydatków na następujące inwestycje: zakup usług obcych dotyczących wykonania dróg i alei na cmentarzach, wykonania ogrodzenia na cmentarzach, wykonania kolumbarium (zbiorowy grobowiec z niszami na urny z prochami zmarłych) oraz zakup programu komputerowego do ewidencji grobów i zmarłych i zakup samochodu osobowego.

Zainteresowany zleca wykonanie robót wymienionych we wniosku obcym firmom wyłonionym w drodze przetargu. W ten sposób dokonuje zakupów inwestycyjnych. Po wykonaniu robót, dokonanym odbiorze i dokonanych zakupach inwestycyjnych Wnioskodawca zwraca się do Urzędu Miejskiego o przekazanie dotacji na inwestycje (środki trwałe w budowie) do wysokości określonej w fakturze. Po otrzymaniu dotacji Zainteresowany dokonuje zapłaty przelewem za wykonane roboty i dokonane zakupy inwestycyjne (środki trwałe w budowie). Wnioskodawca wskazuje ponadto, że środki finansowe na realizację środków trwałych w budowie (dotacja) zabezpieczone są w planie wydatków miasta jako zadania własne gminy. Otrzymane dotacje na pokrycie kosztów związanych z zakupem inwestycji środków trwałych w budowie są wolne od podatku dochodowego, a w ślad za tym odpisy z tytułu zużycia środków trwałych (amortyzacja) nie są kosztem uzyskania przychodu. Udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem jakiej dokonuje Zainteresowany kształtuje się na poziomie około 99%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, może zmniejszyć podatek należny o podatek naliczony, o którym mowa w ww. pytaniu, ponieważ nisze na urny w wykonanym kolumbarium będą podlegały sprzedaży, natomiast w pozostałych przypadkach wytworzone środki trwałe będą miały pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, chociaż nie będą podlegały sprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak stanowi art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, ust. 12, ust. 16 i ust. 18 tego przepisu. W myśl natomiast ust. 11 powołanej normy prawnej, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Uzupełnienie powyższych regulacji stanowi ust. 13 tegoż przepisu, zgodnie z którym, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa wyżej, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl natomiast art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.


Jak stanowi natomiast art. 88 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 cyt. ustawy, powołany przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

  • wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,
  • wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji (zgodnie z przepisami o podatku dochodowym), jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.


Ponadto w myśl art. 90 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jak stanowi natomiast ust. 2 powołanego wyżej przepisu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy działającą w formie zakładu budżetowego. Zainteresowany zleca wykonanie robót budowlanych podmiotom wyłonionym w drodze przetargu. W ten sposób Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów inwestycyjnych i usług. Po wykonaniu robót, dokonanym odbiorze i wykonanych zakupach inwestycyjnych, zwraca się do Urzędu Miejskiego o przekazanie dotacji na zakup usług obcych dotyczących wykonania dróg i alei na cmentarzach, wykonania ogrodzenia na cmentarzach, wykonania kolumbarium (zbiorowy grobowiec z niszami na urny z prochami zmarłych) oraz zakup programu komputerowego do ewidencji grobów i zmarłych i samochodu osobowego. Po otrzymaniu dotacji Wnioskodawca dokonuje zapłaty przelewem za wykonane roboty i dokonane zakupy inwestycyjne.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług, finansowanych z dotacji organów samorządu terytorialnego, jeżeli Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary lub usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych z uwzględnieniem ograniczenia dotyczącego samochodu osobowego (art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o VAT). Dodatkową przesłanką skutkującą prawem do odliczenia podatku VAT jaka musi wystąpić by podatnik mógł skorzystać z powyższego prawa jest brak ograniczeń, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


Nadmienia się, że jeżeli przedmiotowe zakupu dotyczą sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej to wówczas odliczenie podatku naliczonego nastąpi na zasadach określonych w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu