Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 ro... - Interpretacja - IBPP1/443-703/08/EA (KAN-4614/05/08/KAN-6386/06/08/KAN-6574/06/08)

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.07.2008, sygn. IBPP1/443-703/08/EA (KAN-4614/05/08/KAN-6386/06/08/KAN-6574/06/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu N., przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008r. (data wpływu 5 maja 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 17 czerwca 2008r. (data wpływu 25 i 30 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Kompleksowe Wyposażenie Bloku Operacyjnego w SP ZOZ w N." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 17 czerwca 2008r. (data wpływu 25 i 30 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Kompleksowe Wyposażenie Bloku Operacyjnego w SP ZOZ w N.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca, w dniu 14 marca 2008r., złożył wniosek projektowy do Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 na zakup sprzętu dla bloku operacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w N. Projekt, którego realizacja rozpocznie się 1 stycznia 2009r., a zakończy się 31 marca 2009r., pn. "Kompleksowe Wyposażenie Bloku Operacyjnego w SP ZOZ w N." będzie finansowany w 84% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków (16%) to wkład własny JST.Projekt zakłada zakup sprzętu medycznego dla bloku operacyjnego SP ZOZ w N.: sala operacyjna chirurgiczna, sala operacyjna ginekologiczno-urologiczna oraz sala wybudzeń, na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów własnych (84%-dofinansowanie z EFRR, 16%-środki JST).

Najważniejsze elementy projektu oraz główne zasady jego realizacji:

  1. 1 października 2008r. - rozpoczęcie procedury przetargowej na zakup sprzętu medycznego w ramach projektu,
  2. Od 1 stycznia 2009r. do 31 marca 2009r.2009r. - zakup (wraz z montażem) sprzętu medycznego dla bloku operacyjnego w SP ZOZ w N.:
    - sala operacyjna chirurgiczna: stół operacyjny uniwersalny, lampa bezcieniowa, podgrzewacz płynów infuzyjnych, kolumna laparoskopowa, kolumna chirurgiczna, negatoskop 2-klatkowy, zestaw do znieczulania ogólnego, kolumna anestezjologiczna sufitowa, osprzęt chirurgiczny, defibrylator, ssak operacyjny, ssak anestezjologiczny;
    - sala operacyjna ginekologiczno-urologiczna: stół operacyjny ginekologiczno-urologiczny, lampa bezcieniowa, podgrzewacz płynów infuzyjnych, kolumna laparoskopowa, kolumna chirurgiczna, endoskop operacyjny, procesor video, monitor do zestawu, wózek do zestawu, ssak operacyjny, ssak anestezjologiczny, negatoskop 2-klatkowy, zestaw do znieczulania ogólnego, kolumna anestezjologiczna sufitowa, osprzęt chirurgii laparoskopowej, respirator;
    - sala wybudzeń: łóżko intensywnej opieki medycznej, panel elektryczno-gazowy ścienny, zestaw monitorujący,
  3. Nad prawidłową realizacją projektu czuwać będą pracownicy Starostwa Powiatowego w N.: Wydziału Promocji i Rozwoju, Wydziału Inwestycji, Zamówień Publicznych i Zarządzania Nieruchomościami oraz Wydziału Finansowego. Nadzór nad całością projektu sprawował będzie Starosta N. oraz Dyrektor SP ZOZ w N.
  4. Z zakupionego sprzętu medycznego dla bloku operacyjnego w SP ZOZ w N. będą bezpłatnie korzystali mieszkańcy Powiatu N. i okolic.

Sprzęt zakupiony w ramach ww. projektu zostanie nieodpłatnie przekazany do szpitala na podstawie protokołu odbioru. Używanie nowo zakupionego sprzętu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Starostwo Powiatowe w N.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu.Starostwo Powiatowe w N. wykonuje zadania Powiatu N. na mocy Ustawy o samorządzie powiatowym. Starostwo Powiatowe w N. jest czynnym płatnikiem podatku VAT, lecz nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej, która umożliwiłaby odzyskanie podatku VAT w tym przypadku. Wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą w całości bezpłatne dla beneficjentów ostatecznych - pacjentów SP ZOZ w N.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest prawem warunkowym. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy). W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe, powiatu i starostwa powiatowego również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań w zakresie promocji i ochrony zdrowia w dniu 14 marca 2008r., złożył wniosek projektowy do Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 na zakup sprzętu dla bloku operacyjnego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w N. Projekt, którego realizacja rozpocznie się 1 stycznia 2009r., a zakończy się 31 marca 2009r., pn. "Kompleksowe Wyposażenie Bloku Operacyjnego w SP ZOZ w N." będzie finansowany w 84% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków (16%) to wkład własny JST.Jak wynika z wniosku projekt zakłada zakup sprzętu medycznego dla bloku operacyjnego SP ZOZ w N.: sala operacyjna chirurgiczna, sala operacyjna ginekologiczno-urologiczna oraz sala wybudzeń, na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów własnych.Ponadto z treści wniosku wynika, iż sprzęt zakupiony w ramach ww. projektu zostanie nieodpłatnie przekazany do szpitala na podstawie protokołu odbioru i będą z niego bezpłatnie korzystali mieszkańcy Powiatu N. i okolic. Używanie nowo zakupionego sprzętu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Starostwo Powiatowe w N.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie mienia szpitalowi) odbyło się w związku z prowadzoną przez powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego realizacja przedmiotowego projektu związana jest z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych powiat jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast nieodpłatne przekazanie sprzętu zakupionego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Reasumując należy stwierdzić, iż w myśl powyższych przepisów realizowany przez Wnioskodawcę projekt, o którym mowa w pytaniu nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za pięć lat oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym np. w okresie tym majątek powstały w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie zostanie wykorzystany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach