Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozp... - Interpretacja - IBPP1/443-1034/08/MS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2008, sygn. IBPP1/443-1034/08/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008r. (data wpływu 18 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedawane dodatki paszowe zaklasyfikowane do PKWiU 15.71 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedawane dodatki paszowe zaklasyfikowane do PKWiU 15.71.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest obrót środkami żywienia zwierząt. Decyzją z dnia 7 lutego 2007r. nr PIW-KM-47-oc1607005p-1/2007 wydaną przez Powiatowego Lekarza Weterynarii w N., Wnioskodawca nabył uprawnienia do prowadzenia działalności na rynku pasz w zakresie konfekcjonowania dodatków paszowych w zakładzie w S. Zakres przedmiotowy dodatków paszowych, których dotyczy powyższa decyzja zawarty jest w załączniku nr 1. Na podstawie powyższej decyzji Wnioskodawca wytwarza dodatki paszowe wymienione w załączniku nr 1 do powołanej decyzji. Wytwarzanie to polega na konfekcjonowaniu dużych opakowań w opakowania jednostkowe. Dodatki wymienione w załączniku nr 1 do decyzji mieszczą się w wykazie dodatków paszowych wymienionych w Obwieszczeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 stycznia 2004r. w sprawie wykazów dodatków paszowych i materiałów paszowych. (M.P Nr 9, poz. 132). Pod następującymi pozycjami obwieszczenia wymienione są dodatki paszowe będące przedmiotem obrotu przez podatnika:

Wykaz dodatków - Numer rejestracyjny UE

  • Formalina (Formaldehyd) E 240,
  • Glikol Propylenowy (1,2 - Propandiol) E 490,
  • Gliceryna (Glicerol) E 422,
  • Witamina C E 300,
  • Kwas mlekowy E 270,
  • Kwaśny węglan sodu (Wodorowęglan sodu) E 500,
  • Propionian sodu E 281,
  • Propionian wapnia E 282,
  • Siarczan miedzi E4,
  • Wodorotlenek sodu E 6,

Wnioskodawca wprowadza do obrotu powyższe dodatki paszowe konfekcjonowane w powyżej opisany sposób, których skład, wzór chemiczny i opis dodatku paszowego odpowiada opisowi zawartemu w pozycji 5 powołanego obwieszczenia odnoszącemu się do poszczególnych pozycji dodatków paszowych. Wnioskodawca sprzedaż powyższych dodatków paszowych traktuje jako sprzedaż pasz dla zwierząt, kwalifikując je do PKWiU 15.71 i stosując 3% podatek VAT na podstawie przepisu art. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 30 kwietnia 2008r.) załącznik - wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 3% poz. 43.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż dodatków paszowych mieszczących się w wykazie dodatków paszowych ogłoszonym przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi należy traktować jako sprzedaż pasz dla zwierząt, do których ma zastosowanie 3% stawka podatku od towarów i usług. Dodatki te zwiększają przyswajalność pasz, służą również do ulepszenia i konserwacji pasz dla zwierząt hodowlanych, ich brak powoduje zaburzenia w przemianie materii. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 23 sierpnia 2001r. o środkach żywienia zwierząt (Dz. U. Nr 123 poz. 1350 ze zm.), środki żywienia zwierząt obejmują pasze, dodatki paszowe i premiksy (art. 2 cyt. ustawy). Podobne uregulowanie dotyczące pasz zawarte jest w przepisach w ustawie z dnia 22 lipca 2006r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045) - art. 4 pkt 1 i 5 cyt. ustawy. Dodatki paszowe będące przedmiotem sprzedaży przez podatnika, przeznaczone są do żywienia zwierząt, co zdaniem podatnika uzasadnia stosowanie obniżonej stawki podatku VAT dla tego produktu obowiązującej dla produktów stosowanych w żywieniu zwierząt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

Na mocy art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosowało się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem były towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) stanowi, iż w okresie do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W poz. 43 załącznika ww. ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%, ustawodawca umieścił grupowanie PKWiU 15.7 Pasza dla zwierząt z wyłączeniem: przetworów z ryb i z ssaków morskich (PKWiU 15.71.10 -00.95), karmy dla psów i kotów (PKWiU 15.72.10-00.10 i -00.20).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej Spółka dokonuje dostawy dodatków paszowych, które klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 15.71 Pasza dla zwierząt hodowlanych. Dodatkowo Wnioskodawca zaznaczył, że dokonuje sprzedaży dodatków paszowych mieszczących się w wykazie dodatków paszowych ogłoszonym przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Należy podkreślić, że w § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) zostało zawarte zastrzeżenie, iż do dnia 31 grudnia 2008 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wyrób sklasyfikowany przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 15.71 Pasza dla zwierząt hodowlanych, mieści się w grupowaniu PKWiU 15.7 Pasza dla zwierząt, wymienionym w poz. 43 załącznika do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy przedmiotowy wyrób nie jest przetworem z ryb i z ssaków morskich (PKWiU 15.71.10-00.95) lub karmą dla psów i kotów (PKWiU 15.72.10 - 00.10 i -00.20), jego dostawa będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%, zgodnie z poz. 43 załącznika do ww. ustawy.

Tym samym należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na zakończenie zaznaczyć należy, że Minister Finansów nie jest upoważniony do klasyfikacji statystycznej wyrobów, a niniejszą interpretację oparto na wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji sprzedawanych towarów, tj. PKWiU 15.71 pasza dla zwierząt hodowlanych (PKWiU 15.7 pasza dla zwierząt).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.
W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach