Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej A, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2008r. (data wpływu 26 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2008r. (data wpływu 5 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wanien z hydromasażem, basenów domowych, saun oraz komór klimatyzacyjnych, będących
przedmiotem dostawy osobom fizycznym do zamieszkiwanych przez nich obiektów budownictwa mieszkaniowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wanien z hydromasażem, basenów domowych, saun oraz komór klimatyzacyjnych, będących przedmiotem dostawy osobom fizycznym do zamieszkiwanych przez nich obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2008r. (data wpływu 5 czerwca 2008r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 maja 2008r. znak: IBPP2/443-295/08/WN, IBPP2/443-315/08/WN.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z kontrahentem czeskim będzie sprowadzał na teren Polski produkowane przez kontrahenta czeskiego wanny z hydromasażem oraz dokonywał ich sprzedaży na rzecz polskich odbiorców.
Odbiorcami wanien z hydromasażem będą również osoby fizyczne, które nabędą je do własnych budynków (lokali) mieszkalnych. Montażu w zależności od konkretnego przypadku dokonywać będzie Wnioskodawca bądź na własne ryzyko jego odbiorcy.
Wnioskodawca podobne działania (sprowadzanie i sprzedaż) będzie wykonywał także w przypadku basenów domowych i komór klimatycznych, saun, itp.
Część sprzedawanych urządzeń będzie trwale połączona z obiektami mieszkalnymi, część natomiast można będzie zdemontować w sposób nie związany z substancją lokalową. Inaczej mówiąc, w niektórych przypadkach dostarczane urządzenia będą częściami składowymi obiektów mieszkalnych, a w niektórych takich części składowych nie będą stanowić.
Wnioskodawca jest podatnikiem
podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. art. 1 ust. 12a ustawy VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym (korzystające na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT ze stawki 7%) rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 12 ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, co oznacza, że również dla stosowania przepisów VAT decydujące znaczenie mają regulacje w zakresie PKOB.
Zgodnie z pkt 2 objaśnień zawartych w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne, przy czym mieszkalnymi są te, których co najmniej połowa jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Wynika z tego, że do budynków mieszkalnych zaliczają się także wbudowane instalacje i urządzenia techniczne. PKOB nie zawiera definicji instalacji i urządzeń technicznych, natomiast zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. z 2006r. Dz. U. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane
z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu, zgodnie z jego przeznaczeniem jak przyłącza i urządzenia instalacyjne. Z powyższego wynika, że zarówno PKOB, jak i przepisy Prawa Budowlanego nie wykluczają zaliczenia wbudowanych wanien z hydromasażem, basenów, komór klimatyzacyjnych do obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowanych 7% stawką podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Zatem zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c (...).
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 (...).
Zgodnie z art. 41 ust. 12 stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Art. 41 ust. 12a określa, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Należy także zauważyć, że w myśl obecnie obowiązującego art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Dział 11 PKOB obejmuje m. in.:
- budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111),
- budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112).
W myśl art. 41 ust. 12b ww. ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2;
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.
Art. 41 ust. 12c wskazuje, iż w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
Od 1 stycznia 2008r. zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
- w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 12c ustawy.
Analiza powołanych przepisów ustawowych oraz § 5 ust. 1a ww. rozporządzenia w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić, że kompleksowa usługa budowlano-montażowa w obiektach mieszkalnych oznaczonych symbolem PKOB 111 (Budynki mieszkalne jednorodzinne) oraz PKOB 112 (Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) podlega opodatkowaniu wg stawki 7% oczywiście pod warunkiem, że wykonywana jest wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, a nie w lokalach użytkowych. Preferencyjna stawka opodatkowania znajduje zastosowanie niezależnie od powierzchni użytkowej budynków mieszkaniowych jednorodzinnych lub powierzchni lokali mieszkalnych wchodzących w skład budynków o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie sprzedaż sprowadzanych na teren Polski wanien z hydromasażem, basenów domowych, saun oraz komór klimatycznych. Odbiorcami towarów będą również osoby fizyczne, które nabędą je do własnych budynków (lokali) mieszkalnych. Montażu w zależności od konkretnego przypadku dokonywać będzie Wnioskodawca bądź nabywcy towarów na własne ryzyko.
Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stoi na stanowisku, że przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem dostawy, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę.
Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług, oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W związku z tym dla określenia prawidłowej stawki podatku VAT niezbędne jest ustalenie, do jakiego grupowania obowiązującej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczone są wyroby czy usługi. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwoli na wyjaśnienie prawidłowej stawki podatku VAT.
Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby lub usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowalne wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Podkreślenia wymaga, że zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych.
Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towaru, czyli wanien z hydromasażem, basenów domowych, saun oraz komór klimatycznych, a nabywca sam we własnym zakresie i na własne ryzyko dokonuje ich montażu, artykuł ten sprzedawany jest ze stawką podatku właściwą do określonego symbolu PKWiU towaru.
Natomiast w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest wanna z hydromasażem, basen domowy, sauna
lub komora klimatyczna wraz z montażem w ramach wykonania robót budowlanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego i czynność ta z godnie z klasyfikacjami statystycznymi może być zaliczona do usług, wówczas zastosowanie ma stawka podatku VAT w wys. 7%.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.