Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2008 roku (data wpływu 22.08.2008r.) uzupełniony pismami z dnia 19 września 2008 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina w okresie jesiennym planuje organizację kampanii promocyjnej ryb i produktów rybnych w formie imprezy plenerowej pod nazwą Fish festyn rodzinny. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat od uczestników imprezy. Projekt przewiduje realizację następujących działań: przygotowanie logistyczne imprezy (koszty zużycia energii, obsługa parkingu, ubezpieczenie, sanitariaty, zabezpieczenie medyczne, wynajem miejsc do spożywania potraw), wynajem nagłośnienia oraz osób prowadzących kampanię (konferansjera, osób prowadzących konkursy oraz profesjonalnego kucharza), promocję imprezy (plakaty, ulotki oraz banery), przeprowadzenie kilkunastu konkursów sprawnościowych oraz sprawdzających wiedzę dzieci i dorosłych promujących rybołówstwo oraz spożywanie ryb wraz z zakupem nagród, degustację różnych produktów rybnych, przygotowanie dokumentacji dla potrzeb rozliczenia projektu.
Projekt finansowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb 2004-2006 działalnie 4.3 znajdowanie oraz promowanie nowych rynków zbytu na produkty rybne. Wartość planowanej do przyznania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pomocy wynosi 104 410 złotych i obejmuje wartość brutto planowanych do wykonania usług. Środki finansowe planowane do uzyskania nie są środkami z bezzwrotnej pomocy zagranicznej zdefiniowanej w § 6 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.).
Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu będzie Urząd Gminy działający w imieniu i na rzecz Gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie .
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ubieganiem się o przyznanie pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb 2004-2006 na kampanię promocyjną produktów rybnych, Gmina nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. Impreza pod nazwą Fish festyn rodzinny będzie całkowicie bezpłatna dla uczestników.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 86 ust. 1 tej ustawy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki, a więc odliczenia dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.
Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy uznać, iż Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 z uwagi na fakt, iż dokonana inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.
Ponadto Gminie nie będzie przysługiwać zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując stwierdzić należy, że w opisanej sprawie Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od realizowanej inwestycji, gdyż projekt polegać będzie wyłącznie na bezpłatnym świadczeniu usług, które nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym brak jest związku dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.