POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-42/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.11.2006, sygn. PP/443-42/06, Urząd Skarbowy w Sopocie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 11.09.2006r (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 15.09.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:

czy w świetle przedstawionych poniżej faktów zakład budżetowy gminy Podatnik jest zobowiązany do: wystawiania faktur, rozliczania w swoich księgach rachunkowych i rejestrach VAT oraz odprowadzania do urzędu skarbowego podatku należnego od najmu, dzierżawy i umów o podobnym charakterze składników majątkowych jednostki samorządu terytorialnego.

stwierdza, że:

stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 11 września 2006r (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 15.09.2006r) Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Zakład X jest jednostką organizacyjną gminy miasta X, majątek ruchomy jak i nieruchomości są majątkiem gminy. Zarząd X dysponuje nieruchomościami na podstawie trwałego zarządu, umów dzierżawy z możliwością dalszego poddzierżawienia lub na mocy ustawy o drogach publicznych.

Zarząd X mając w swojej dyspozycji na w/w warunkach majątek Gminy zawiera umowy cywilnoprawne na najem, dzierżawę oraz na pozostałe usługi towarzyszące najmie lub dzierżawie. Na tak zawarte umowy X wystawia faktury VAT składające się z następujących pozycji:

  1. Najem lub dzierżawa w wysokości odpowiadającej stawkom określonym w uchwale Rady Miasta X- otrzymane z tego tytułu pieniądze po pomniejszeniu o należny podatek VAT Podatnik przekazuje na konto Gminy.
  2. Koszty eksploatacji np. oczyszczenie terenu, wywóz nieczystości, dozór nocny itp. - otrzymane z tego tytułu pieniądze pozostają w firmie.

Zapytanie Podatnika.

Czy w świetle przedstawionych faktów zakład budżetowy gminy Zakład X jest zobowiązany do: wystawiania faktur, rozliczania w swoich księgach rachunkowych i rejestrach VAT oraz odprowadzania do urzędu skarbowego podatku należnego od najmu, dzierżawy i umów o podobnym charakterze składników majątkowych jednostki samorządu terytorialnego?

Stanowisko Podatnika.

Zdaniem Podatnika specyficzne dla zakładu budżetowego zasady rozliczeń finansowych, wynikające z ustawy o finansach publicznych nie mają wpływu na obowiązki wynikające z ustawy o VAT. Faktury VAT za najem i dzierżawę składników majątku Gminy powinien wystawiać Podatnik i z tego tytułu należny podatek VAT ujmować w swoich księgach rachunkowych i rejestrach oraz odprowadzić do Urzędu Skarbowego.

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust.2 ustawy Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności podlegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 24 ust.1 pkt.2 i ust2 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. Z 2005r nr 29 poz. 2104 ze zm.) do przychodów własnych zakładów budżetowych, z których jednostki te pokrywają koszty swojej działalności, nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Podatnik będąc zakładem budżetowym Gminy, utworzonym dla realizacji zadań własnych Gminy, jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która samodzielnie wykonuje powierzone jej zadania. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług posiada zatem odrębny status podatnika. Rozporządzając składnikami majątku powierzonymi przez Gminę świadczy usługi najmu, dzierżawy i jako strona umów cywilnoprawnych wystawia z tego tytułu faktury VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług spoczywa na Wnioskodawcy a nie na Gminie.

Specyficzne dla zakładów budżetowych zasady rozliczeń finansowych, wynikające z ustawy o finansach publicznych, w opinii tutejszego organu podatkowego nie mają wpływu na obowiązki wynikające z ustaw podatkowych.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w wniosku z dnia 11.09.2006r. jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.

Urząd Skarbowy w Sopocie