Temat interpretacji
Pismem z dnia 27 kwietnia 2006r. (data wpływu do tutejszego Urzędu: 04.05.2006r.) Urząd Miasta X zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup pomocy dydaktycznych i rehabilitacyjnych oraz samochodu do przewozu dzieci niepełnosprawnych w związku z realizacją programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych".
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wskazał, że realizuje w imieniu i na rzecz Miasta X zadanie współfinansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Pomiędzy Miastem X a PFRON zawarta została umowa o dofinansowanie projektów w ramach programu "Edukacja- program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych". Zakupione w trakcie realizacji programu pomoce dydaktyczne i rehabilitacyjne oraz samochód do przewozu dzieci niepełnosprawnych nie służyły i nie będą służyły wykonywanym przez Urząd czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące zakup ww. pomocy dydaktycznych i rehabilitacyjnych oraz samochodu wystawione zostały dla Urzędu Miasta X.
Zdaniem Podatnika Urząd Miasta X nie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w podatku od towarów i usług wynikający z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy, gdyż nie są one związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem.
Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art 119 ust. 4, art 120 ust 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.- art. 15 ust. 2 cyt. ustawy.
W myśl art. 15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie jest bezwarunkowe. Oznacza to, że prawo to przysługuje tylko podatnikowi i jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.
Urząd Miasta X jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonywane w imieniu i na rzecz Miasta X, w ramach realizacji ww. programu, zakupy nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Urząd czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w trybie art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy z faktur otrzymanych w trakcie realizacji przedmiotowego zadania.
W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że wskazane powyżej czynności Urząd Miasta X wykonuje w imieniu i na rzecz Miasta X, który to zawarł umowę z PFRON o dofinansowanie zadania. Miasto X na Prawach Powiatu jest gminą mającą zadania powiatu, które wykonywane są przez Prezydenta Miasta X przy pomocy Urzędu Miasta X. Zatem, jeżeli Urząd dokonuje określonych czynności w imieniu i na rzecz Miasta X na Prawach Powiatu (posiadającego odrębny NIP i status podatnika VAT), to niedopuszczalne jest by faktury mające dokumentować te czynności wystawiane były przez sprzedawców na rzecz Urzędu Miasta X.
Mając powyższe na uwadze stwierdzam, że stanowisko zajęte przez wnioskodawcę, dotyczące braku prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dokumentujących zakup pomocy dydaktycznych i rehabilitacyjnych oraz samochodu do przewozu dzieci niepełnosprawnych w związku z realizacją programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych" nie związanych ze sprzedażą opodatkowaną jest prawidłowe.
Powyższej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi. Przy udzielaniu interpretacji nie poddano ocenie dołączonych do wniosku załączników.