Temat interpretacji
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.10.2006 r. złożonego w tut. Urzędzie w dniu 05.10.2006 r. przez Zrzeszenie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w części dotyczącej organizacji
zajęć i imprez sportowych osób niepełnosprawnych i organizacji zgrupowań sportowo-rehabilitacyjnych dla niepełnosprawnych zawodników Sekcji Łuczniczej.
Wnioskiem z dnia 04.10.2006 r. złożonym w tut. Urzędzie w dniu 05.10.2006 r. uzupełnionym w dniu 24.10.2006 r. Zrzeszenie zwróciło się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność sportową na rzecz osób niepełnosprawnych, która stanowi 75% całej działalności. W głównej mierze oparta jest ona na prowadzeniu zajęć w zakresie kultury fizycznej i sportu, organizowaniu zgrupowań sportowych.Ponadto raz w roku organizuje rajd pieszy oraz prowadzi giełdę sprzętu narciarskiego w okresie zimy. Dochód z przeprowadzonej giełdy przeznaczony jest w całości na działalność sportową.
Do złożonego wniosku Strona przedłożyła klasyfikację prowadzonej działalności ustaloną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, z którego wynika, że świadczone przez Zrzeszenie usługi mieszczą się w grupowaniach:
1) rehabilitacja osób niepełnosprawnych mająca charakter leczniczy PKW i U 85.14.13 usługi świadczone przez fizykoterapeutów i personel paramedyczny , włączając usługi homeopatyczne i podobne, z wyłączeniem usług świadczonych przez lekarzy medycyny
2) organizowanie zawodów i imprez sportowych PKW i U 92.62.12-00.00 - usługi związane z organizowaniem imprez sportowych
3) prowadzenie zajęć w zakresie kultury fizycznej i sportu, organizacja zgrupowań sportowych 92.62.13-00.00 - usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
4) organizowanie spływów turystycznych (kajakowych) PKW i U 63.30.11- 00.00 - usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem
5) organizowanie obozów sportowych dla dzieci i młodzieży, obejmujące swoim zakresem opiekę pedagogiczną, zakwaterowanie, wyżywienie, a także zgłoszenie w kuratorium oświaty PKW i U 55.23.11-00.00 usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci,
6) sprzedaż komisowa artykułów używanych (sprzętu sportowego zimowego) PKW i U 55.50.13-00.00 - usługi w zakresie handlu detalicznego pozostałymi artykułami używanymi, prowadzonego przez sklepy.
Jednostka otrzymała z PFRON-u dotacje na następujące cele:
- zajęcia w sekcjach sportowych osób niepełnosprawnych działalność ta polega na organizacji zajęć i imprez sportowych osób niepełnosprawnych,
- na Integracyjny Rajd Pieszy,
- na Zgrupowanie sportowo-rehabilitacyjne dla niepełnosprawnych zawodników Sekcji Łuczniczej.
W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wnosi o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego poprzez potwierdzenie niemożliwości obniżenia (przez nią) kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Zdaniem Wnioskodawcy mimo, iż jest on czynnym podatnikiem podatku VAT nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ prowadzona przez Zrzeszenie działalność sportowa zwolniona jest z opodatkowania tym podatkiem.
Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Wnioskodawcy, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ograniczenie tego prawa przewidziane zostało między innymi w art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy. Z przepisu tego wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Zakupy realizowane z funduszu PFRON nie są jednak objęte tym ograniczeniem.
Odliczenie podatku naliczonego od zakupów finansowanych z tego funduszu jest zatem możliwe na ogólnych warunkach. Ograniczone może być ono jednak w przypadku, gdy zakupy te nie są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Jeżeli bowiem zakup związany jest ze sprzedażą niedającą prawa do odliczenia, wówczas odliczenie nie przysługuje wcale. Jeśli natomiast zakupy te są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnikowi przysługuje odliczenie częściowe. W takim przypadku jednak podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu takie prawo.
Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 90 ust. 1 w/w ustawy w stosunku od towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Ustęp 2 tego artykułu stanowi natomiast, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust.1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Jak wynika z powyższych przepisów podatnik jeżeli jest to możliwe, powinien rozdzielić zakupy i odrębnie zaewidencjonować te, które służą sprzedaży opodatkowanej i te, które służą sprzedaży zwolnionej. Dokonanie takiego podziału powoduje, iż podatnik odlicza całość podatku związanego ze sprzedażą opodatkowaną i nie odlicza wcale podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną.
Jeżeli jednak wyodrębnienie takie nie jest możliwe, podatnik zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT powinien pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo odliczenia.
Sposób określenia proporcji został ściśle określony w art. 90 ust. 3-10 powyższej ustawy. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo art. 90 ust. 3
W myśl postanowień art. 90 ust. 4 proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W omawianym przypadku otrzymane przez Zrzeszenie dotacje na cele : prowadzenia zajęć w sekcjach sportowych osób niepełnosprawnych organizacja zajęć i imprez sportowych osób niepełnosprawnych (PKW i U 92.62.12-00.00) oraz organizacji zgrupowań sportowo-rehabilitacyjnych dla niepełnosprawnych zawodników (PKW i U 92.62.13-00.00) służyć będą czynnościom zwolnionym od podatku VAT. Podatek naliczony związany z zakupami dokonanymi w celu realizacji powyższych zadań nie będzie więc podlegał odliczeniu.
Odnośnie natomiast usług polegających na organizacji integracyjnego rajdu pieszego należy zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu sklasyfikowania powyższych czynności i przyporządkowanie im odpowiedniego symbolu PKW i U. Na tej podstawie bowiem tut. Urząd może określić czy usługi te są opodatkowane podatkiem VAT, a co za tym idzie czy Podatnik będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami służącymi do ich świadczenia.
W myśl postanowień art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy zarówno towary jak i usługi dla potrzeb podatku VAT identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Jeżeli Urząd Statystyczny przyporządkuje powyższym usługom symbol odpowiadający zwolnionej stawce podatku, Zrzeszenie nie będzie miało prawa do odliczenia VAT naliczonego, natomiast w przypadku gdyby świadczone usługi podlegały opodatkowaniu to odliczenie podatku naliczonego będzie przysługiwało Wnioskodawcy tylko od zakupów związanych z tymi czynnościami.
Ponieważ do dnia wydania powyższego postanowienia Naczelnik tut. Urzędu nie otrzymał klasyfikacji Urzędu Statystycznego w tej kwestii, niniejsza interpretacja przepisów podatkowych została wydana wyłącznie na podstawie przedstawionego we wniosku Podatnika stanu faktycznego.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu postanowił jak w sentencji.