POSTANOWIENIE - Interpretacja - pp-443-3/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2006, sygn. pp-443-3/06, Urząd Skarbowy w Mogilnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 maja 2006r. (wpł. 16 maja 2006 r.), uzupełnionego następnie pismem z dnia 24 maja 2006 r. (wpł. 25 maja 2006 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących po dniu 1 września 2006 r. przy świadczeniu usług naprawy wyrobów ze złota, a także wykonywania wyrobów ze złota z materiału powierzonego przez klienta

postanawiam

że stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku, iż wykonywanie usług naprawy wyrobów ze złota oraz wykonywanie wyrobów ze złota z powierzonego materiału od dnia 1 września 2006 r. nadal nie będzie podlegać obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących jest nieprawidłowe i nie znajduje odzwierciedlenia w aktualnym stanie prawnym.

UZASADNIENIE

Z treści Pani pisma z dnia 11 maja 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 24 maja 2006r. wynika, iż prowadzi Pani działalność polegającą na świadczeniu usług tj. naprawy wyrobów ze złota (zmniejszanie lub powiększanie obrączek, pierścionków, sygnetów, lutowanie obrączek, pierścionków, łańcuszków, bransoletek i in., polerowanie wyrobów), a także, jak to Pani określiła, usług wykonania wyrobów ze złota z powierzonego materiału (wykonywanie obrączek, pierścionków, łańcuszków, bransoletek, kolczyków itp.). Dla realizacji usług wykorzystuje Pani, przy naprawach wyrobów, przekazywany przez klienta uszkodzony wyrób oraz w razie potrzeby i braku materiału zakupione uprzednio przez Panią i wliczone w cenę wg cen zakupu złoto i kamienie, przy wykonaniu wyrobów natomiast - przekazywany przez klienta złom złota.

Zajęła Pani stanowisko, iż przy wykonywaniu opisanych wyżej czynności nie będzie Pani miała, także po dniu 1 września 2006 r., obowiązku ewidencjonowania obrotu kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podała Pani także, iż wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 28.51.Z - obróbka metali i nakładanie powłok na metale.

Zgodnie z ust. 3 artykułu 8 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej klasyfikowane są za pomocą tych klasyfikacji. W rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz. U. Nr 89, poz. 844) obowiązującej od 1 maja 2004 r. pojęcie "usługi" obejmuje:

  1. czynności o charakterze naprawczym, remontowym i konserwacyjnym, z wyłączeniem napraw gwarancyjnych wykonywanych przez producenta siłami własnymi;
  2. czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, w tym zwłaszcza:
    - roboty instalacyjne i montażowe na miejscu przeznaczenia wyrobu,
    - współdziałanie w procesie produkcji, na zlecenie producenta,
    - niektóre szczególne czynności usługowe, bezpośrednio lub pośrednio związane ze sferą produkcji, jak: przerób odpadów promieniotwórczych, złomowanie statków, dystrybucja energii elektrycznej itp.;
  3. czynności z zakresu budownictwa, handlu, transportu i łączności;
  4. czynności zaspokajające potrzeby fizyczne i psychiczne człowieka w zakresie oświaty, ochrony zdrowia i opieki społecznej, kultury, wypoczynku i sportu;
  5. czynności zaspokajające potrzeby porządkowo-organizacyjne społeczeństwa, zwłaszcza w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej i wymiaru sprawiedliwości;
  6. pozostałe czynności usługowe związane z różnego rodzaju przedsiębiorczością.

Zgodnie z pkt 6) artykułu 2 w/w ustawy, towarami są m.in. rzeczy ruchome, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W rozumieniu PKWiU pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przedmiotem Pani działalności jest z jednej strony świadczenie usług naprawy wyrobów jubilerskich, które mieszczą się pod lit. a) wyżej przedstawionej listy (sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 36.22.20-00.00 usługi związane z przeróbką kamieni szlachetnych i wyrobów jubilerskich), z drugiej strony przedmiotem Pani działalności jest sprzedaż (dostawa) wyrobów jubilerskich (sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 36.22.13).

Wykonanie na zlecenie klienta wyrobu jubilerskiego (biżuterii), także z powierzonego materiału, w świetle powyższych przepisów jest dostawą towarów. Uznanie tej czynności za świadczenie usług jest sprzeczne z zasadami metodycznymi PKWiU jak również z przepisami:

  • art. 2 pkt 6) w/w ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty,
  • art. 8 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 4 pkt 6 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 z 2006 r. poz. 375 z późn. zm.), który wchodzi w życie od dnia 1 września 2006 r., zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Wykonując zatem opisane w Pani wniosku czynności, począwszy od dnia 1 września 2006 r. nie będzie Pani zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa wyżej.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Informuje się, że w/w interpretacja obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego. Organ podatkowy nie ma obowiązku informować o zmianie stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Mogilnie