Temat interpretacji
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje szeregu przedsięwzięć mających na celu zwiększenie sprzedaży zarówno produkowanych jak i nabywanych przez siebie piw. Katalog tych czynności, w związku z wyzwaniami rynku, Spółka zamierza poszerzyć i zintensyfikować. Podejmowanie nowych aktywności wiąże się z trudnościami w odpowiednim ich kwalifikowaniu dla celów podatku VAT. Wątpliwości Spółki dotyczą opodatkowania czynności premiowania zakupu danej ilości produktów będących w ofercie Spółki różnorodnymi nagrodami, wydawanymi po dokonaniu premiowanego zakupu, np.:
- piwem w opakowaniu jednostkowym lub paku,
- gadżetami firmowymi (plecaki, czapki, parasole przeciwdeszczowe itp.) bądź innymi towarami np. płyty CD, węgiel drzewny itd.
Akcje takie są zawsze wspomagane przez rozpowszechnianie informacji o nich za pomocą plakatów, ulotek, transparentów, banerów, itp.
Zdaniem Spółki, przekazanie towaru w ramach organizowanej promocji, gdy Spółka nie prowadzi ewidencji osób, które otrzymują prezenty o małej wartości, którego jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł, nie będzie powodowało obowiązku naliczenia podatku należnego VAT stosownie do przepisów art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku VAT. Natomiast, gdy wartość przekazywanych nagród przekroczy 5 zł, powstanie obowiązek naliczenia VAT należnego i wystawienia faktury wewnętrznej.
Jednocześnie Spółka uważa, że przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami przekazywanych towarów, z uwagi na bezpośredni związek zakupów z opodatkowaną działalnością Spółki.
Dokonując oceny prawnej stanowiska pytającego tutejszy organ stwierdza co następuje:
Sprzedaż premiowa jest jednym ze środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzającym do zachęcenia do nabycia określonego towaru. Celem zastosowania premii jest zatem uatrakcyjnienie sprzedaży, prowadzące w konsekwencji do pozyskania nowych klientów bądź zwiększenia wartości dokonanych przez nich zakupów, co w istocie wypełnia treść reklamy. Reklama bowiem to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Istotną cechą sprzedaży premiowej jest fakt, iż wydanie upominku (towaru) nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego, jaką jest przyrzeczenie publiczne, do wydania upominku każdemu, kto dokona określonej czynności, w omawianym przypadku dokonania zakupu towarów (piwa) o wartości przekraczającej, jednorazowo bądź w oznaczonym przedziale czasu, określoną kwotę.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Zgodnie z unormowaniem art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT, cytowanego powyżej przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Przez prezenty o małej wartości, o której mowa w ust. 3, rozumie się przekazywanie przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
W świetle przedstawionych uregulowań prawnych, czynność nieodpłatnego przekazania w ramach sprzedaży premiowej nagród, nabytych w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w sytuacji gdy Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tej czynności, jest traktowana jako odpłatna dostawa towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie jeżeli przekazywane nagrody spełniają definicję prezentu o małej wartości to czynność ta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z cytowanym art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.
Zatem, gdy Spółka przekazuje nagrody w postaci piwa, gadżetów firmowych lub innych towarów jak płyty CD, węgiel drzewny itp., których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł to czynność ta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.
Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż nie podlegają również opodatkowaniu przekazane jednej osobie prezenty o wartości nieprzekraczjącej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym prezenty przekazano.
W przypadku jednak, gdy przekazywane są nagrody, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 5 zł, a Podatnik nie prowadzi ewidencji o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 i jednocześnie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych nagród w całości lub w części, to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
W myśl art. 106 ust. 7 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, właściwym dowodem dla udokumentowania czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.
Ponadto tut. Organ informuje, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX cytowanej na wstępie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z unormowaniem zawartym w postanowieniach ust. 1 art. 86 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynno#339;ci opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 14, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanego powyżej artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jednocześnie należy podkreślić, iż realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona ograniczeniami zawartymi w dziale IX cytowanej ustawy o VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń wskazano w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika, towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwo#339;ci zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy, cytowanego powyżej art. 88 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie stosuje do wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli te czynności zostały opodatkowane.
Zatem Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie zakupionych, a następnie przekazanych towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, jednakże z uwzględnieniem ograniczeń przewidzianych w art. 88 powołanej ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uważa stanowisko Spółki zawarte we wniosku za prawidłowe.
Ponadto tut. Organ informuje, że interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.