Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem Spółki z dnia 15.11.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.11.2005 r.) uzupełnionym w dniu 18.01.2006 roku - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.)
uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada status Zakładu Pracy Chronionej zatrudniając znaczną liczbę osób niepełnosprawnych. Dodatkowo z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka zakupiła ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON) sprzęt medyczny, który wykorzystywany jest do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w dokonanych przez Spółkę zakupach sprzętu medycznego. Zdaniem Spółki podmiot jest uprawniony do odliczenia podatku zawartego w cenie zakupionego sprzętu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jednocześnie stosownie do art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) pracodawca uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli m.in. osiągnie określony wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz jest zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne. W myśl art. 33 ust. 1 i 2 ustawy prowadzący zakład pracy chronionej tworzy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Fundusz rehabilitacji tworzy się w szczególności:
1) ze środków, o których mowa w art. 26a ust. 5 pkt 2 oraz w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. b) i pkt 2,
2) z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) z wpływów z zapisów i darowizn,
4) z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji,
5) ze środków pochodzących ze zbycia środków trwałych zakupionych ze środków funduszu, w części niezamortyzowanej.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
W sytuacji, gdy środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych pochodzą ze zwolnień podatkowych, pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zapisów, darowizn, wówczas stanowią one środki własne Spółki. Zaś w przypadku, gdy środki tego funduszu pochodzą z dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wówczas nie stanowią środków własnych Podatnika. Dlatego też amortyzacja naliczana od części wartości środka trwałego, w jakiej nakłady na jego nabycie zostały sfinansowane ze środków zakładowego funduszu pochodzących z dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, nie stanowi dla Podatnika kosztu uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 15.11.2005 roku, z którego wynika, iż nabyty sprzęt medyczny wykorzystywany jest do wykonywania sprzedaży opodatkowanej należy uznać, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w dokonanych przez Spółkę zakupach sprzętu medycznego. Należy jednak zastrzec, iż powyższe nie znajduje zastosowania w przypadku gdy nabycie opisanego sprzetu medycznego zostało sfinansowane ze środków zakładowego funduszu pochodzących z dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.