Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 u... - Interpretacja - US-PP/443/19/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2006, sygn. US-PP/443/19/06, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1, art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek z dnia 23.11.2006 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż obliczając wartość współczynnika na 2005 r. i 2006 r. należy uwzględnić dotacje podmiotowe na działalność statutową oraz dopłaty do działalności, uważa je za mające bezpośredni wpływ na wartość obrotu, gdyż dotacja jest głównym przychodem i od niej uzależniona jest działalność ośrodka kultury oraz przychody ze sprzedaży usług kulturalnych postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Ośrodek kultury zwrócił się w dniu 23.11.2006 r. z wnioskiem, uzupełnionym w dniu 5.12.2006 r. i 8.12.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż będąc samorządową instytucją kultury, która otrzymuje dotacje podmiotowe na działalność statutową z Urzędu Miasta i Gminy, jako organizatora oraz inne dopłaty do działalności kulturalnej od osób fizycznych i prawnych. Osiągane przychody są zarówno opodatkowane jak i zwolnione. Aby obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony konieczne jest ustalenie współczynnika. Obliczając wartość tego współczynnika otrzymane dotacje i dopłaty zostały wliczone do obrotu ogółem. W uzupełnieniu do wniosku podatnik wyjaśnia, iż otrzymywane z Urzędu Miasta i Gminy dotacje oraz dopłaty do działalności kulturalnej otrzymywane od osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych w 2005 oraz 2006 r. są dotacjami i dopłatami podmiotowymi na pokrycie kosztów działalności kulturalnej i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

Czy dotacja podmiotowa, którą otrzymuje oraz inne dofinansowania działalności kulturalnej od podmiotów gospodarczych i osób fizycznych powinna być uwzględniona w obrocie ogółem podczas wyliczania współczynnika do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od 1.06.2005r.?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawca podał, iż obliczając wartość współczynnika na 2005 i 2006 rok, uwzględnił w obrocie ogółem dotację podmiotową na działalność statutową oraz dopłaty do działalności, jako mające bezpośredni wpływ na wartość obrotu, gdyż zdaniem Ośrodka dotacja jest głównym przychodem i od niej uzależniona jest działalność Ośrodka Kultury oraz przychody ze sprzedaży usług kulturalnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi np. jako pokrycie części ceny to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu świadczonych usług. Natomiast dofinansowania dotacje czy dopłaty, które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów działalności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest bezpośredniego związku z konkretnym świadczeniem usług.

W sytuacji podatnika, jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego otrzymywana dotacja jest dotacją podmiotową nie dotyczącą świadczenia konkretnych usług i nie jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania w rozumieniu cyt. art. 29 ust. 1. Przepis art. 90 ust. 1 stanowi, iż podatnicy wykonujący równocześnie czynności w stosunku do których przysługuje im prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług oraz czynności w związku z którymi takie prawo przysługuje, mają obowiązek określenia kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami umożliwiającymi obniżenie podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego.

Z dniem 1.06.2005 r. ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756) uchylony został przepis art. 90 ust. 7 cyt. ustawy o VAT stanowiący, że do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1. Zatem począwszy od 1.06.2005 r. do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie wlicza się kwot otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Stąd też należy uznać, iż stanowisko podatnika nie jest prawidłowe, gdyż prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak też zwolnioną przysługuje w kwocie ustalonej zgodnie ze wskaźnikiem struktury obliczonym na podstawie art. 90 ust. 1-6 ustawy o VAT i począwszy od 1.06.2005r. po skreśleniu art. 90 ust. 7, do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia nie wlicza się kwot otrzymanych dotacji innych niż określone w art. 29 ust. 1 i dotacje otrzymywane od 1.06.2005 r. nie będą miały wpływu na powyższą proporcję.

Urząd Skarbowy w Sanoku