- Interpretacja - US.PPM/443-54/DJ/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. US.PPM/443-54/DJ/05, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Warmińsko?Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zasad opodatkowania zakupów drobnych towarów, nabywanych przez kierowców Spółki podczas delegacji zagranicznych do krajów Unii Europejskiej,

postanawia

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Pismem z dnia... Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że kierowcy dokonujący wywozu towarów na terytorium krajów Unii Europejskiej, podczas delegacji zagranicznych dokonują zakupów drobnych towarów na paragon. Przy rozliczeniu delegacji przedkładane są paragony na zakup np. map, żarówek do samochodów, płynu do spryskiwaczy, rękawic, kart do tachografów, baterii i innych towarów, które są potrzebne kierowcy podczas pobytu w delegacji. Na otrzymanych paragonach naliczony jest podatek VAT obowiązujący w danym kraju. Kierowcy twierdzą, że nie ma możliwości uzyskania faktury na tak drobne zakupy.

Spółka zgłasza wątpliwości, czy dokonywane zakupy należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, który należy wykazać w wystawionej fakturze wewnętrznej.

Zdaniem Spółki, na ww. zakupy należy wystawić faktury wewnętrzne i naliczyć podatek należny od wewnątrzwsólnotowego nabycia towarów. Za podstawę naliczenia podatku należy przyjąć kwotę brutto zakupu, wynikającą z paragonu. Według Spółki, całość dokonanych w okresie zakupów, należy wykazać w deklaracji podsumowującej w jednej pozycji bez podania numeru NIP kontrahenta, z adnotacją, że są to zakupy od podatnika niezarejestrowanego na potrzeby VAT UE.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. W myśl art. 9 ust 1 ww. ustawy ? przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, rozumie się nabycie prawa rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kupowane przez kierowców, w krajach UE drobne towary, służą głównie zużyciu bezpośrednio potrzebom związanym z wyjazdami. Zatem zakupy te nie odpowiadają ustawowej definicji wewnątrzwspónotowego nabycia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 cyt. wyżej ustawy. Dokonana dostawa została opodatkowana przez sprzedawcę w kraju sprzedawcy i nabywca nie ma obowiązku opodatkować dokonanego nabycia.

Brak obowiązku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powoduje również brak obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, a także wykazywania tych nabyć w składanych informacjach podsumowujących.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Spółki dotyczące zasad opodatkowania drobnych zakupów dokonywanych na potrzeby wykonywanych delegacji zagranicznych, nie jest prawidłowe.

Wobec powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14 § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko ? Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa. Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532, z późn. zm.)

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy