Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownicy Nadleśnictwa wykonują, na podstawie porozumienia zawartego ze starostą, usługi n... - Interpretacja - PPI/443-47/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2005, sygn. PPI/443-47/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownicy Nadleśnictwa wykonują, na podstawie porozumienia zawartego ze starostą, usługi nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własność Skarbu Państwa.

Zdaniem Wnioskodawcy jako, że czynności nadzoru nad lasami prywatnymi przypisane zostały staroście na mocy ustawy z dnia 28.09.1991r. o lasach (Dz. U. z 2000r. Nr 56 poz. 679 ze zm.) zatem stanowią zadania z zakresu administracji publicznej i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) za podatnika podatku od towarów i usług nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawują: starosta oraz w zakresie określonym w ustawie wojewoda. Mając na uwadze powyższe, starostę, wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, uznać należy za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone na niego przepisami prawa, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.Jednocześnie przepisy ww. ustawy o lasach dopuszczają, aby określone czynności z zakresu nadzoru nad lasami innych własności wykonywane były przez wyznaczonych przez starostę w ramach porozumienia nadleśniczych. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 3 ww. ustawy starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych. Porozumienie, o którym mowa w ww. przepisie, stanowi porozumienie administracyjne, z którego wynika między innymi przekazanie określonych kompetencji (w tym kompetencji do wydawania decyzji administracyjnych). Zatem stwierdzić należy, iż nadleśniczy działając z upoważnienia i w imieniu starosty wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej. Tym samym, wskazane wyżej czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa wykonywane przez starostę lub przez nadleśniczych na zlecenie starosty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach