Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z ... - Interpretacja - IBPP2/4512-273/16/ICz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2016, sygn. IBPP2/4512-273/16/ICz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... (pytanie nr 1).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 kwietnia 2016r. (data wpływu 18 kwietnia 2016r.), uzupełnionym pismem z 21 czerwca 2016r. (data wpływu 24 czerwca 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... (pytanie nr 1) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2016r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ... (pytanie nr 1).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 czerwca 2016r. (data wpływu 24 czerwca 2016r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 czerwca 2016r. znak: IBPP2/4512-273/16/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2016-2017 planuje realizację zadania inwestycyjnego pn.; .... Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w M. na działkach o nr ewidencyjnych: () oraz (...), które są własnością Gminy.

Zakres zadania obejmuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (socjalnego) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, a w szczególności:

  • Budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z instalacjami wewnętrznymi,
  • Budowę drogi dojazdowej wraz z miejscami postojowymi,
  • Utwardzenie terenu pod miejsce gromadzenia odpadów stałych wraz z budową wity śmietnikowej,
  • Utwardzenie terenu pod dojścia do budynku,
  • Budowę wewnętrznej linii zasilającej obiekt,
  • Budowę oświetlenia zewnętrznego,
  • Budowę przyłącza wody i kanalizacji sanitarnej.

Projektowane zagospodarowanie terenu obejmuje również:

  • Rozbiórkę istniejących fundamentów oraz likwidację trzech zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe,
  • Rozbiórkę istniejącej nawierzchni drogi dojazdowej wykonanej z płyt ażurowych,
  • Remont nawierzchni istniejącego zjazdu z drogi gminnej,
  • Tereny zieleni urządzonej.

Budynek mieszkalny wielorodzinny (socjalny) zaprojektowano jako niepodpiwniczony, dwukondygnacyjny, na rzucie w kształcie litery L", o ogólnych gabarytach 30,56 x 25,82 m.

Projektowany budynek socjalny będzie pełnił funkcję budynku mieszkalnego wielorodzinnego pod lokale socjalne. W budynku zlokalizowano ogółem 16 lokali mieszkalnych, po 8 mieszkań na kondygnacji. Budynek zaprojektowano jako galeriowiec. Dostęp do mieszkań na parterze bezpośrednio z zewnątrz obiektu, do mieszkań na piętrze poprzez schody zewnętrzne i ogólnodostępną galerię stanowiącą komunikację zewnętrzną.

Wysokość podatku VAT w poszczególnych robotach związanych z ww. projektem została określona w oparciu o kosztorysy inwestorskie sporządzone przez biuro projektowe. Zgodnie z uchwałą NSA w składzie siedmiu sędziów z dnia 3 czerwca 2013 r., I FPS 7/12 przyjęto następujące stawki:

  • 8 % dla robót budowlanych związanych z budownictwem mieszkaniowym,
  • 23% dla robót budowlanych związanych z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku oraz robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu.

Szczegółowy podział:

1.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące budynku

1.1. Wytyczenie budynku 23%

1.2. Geodezyjny pomiar powykonawczy 23%

1.3. Roboty ziemne 8%

1.4. Fundamenty 8%

1.5. Ocieplenie ścian fundamentowych 8%

1.6. Słupy żelbetowe 8%

1.7. Belka żelbetowa BSCH1 8%

1.8. Schody żelbetowe 8%

1.9 Strop nad parterem i wieniec W1 i W2 8%

1.10. Nadproża NI i N2 8%

1.11. Strop nad piętrem iwieniecW3 8%

1.12. Nadproża prefabrykowane N3.N4.N5 8%

1.13. Ściany zewnętrzne 8%

1.14. Elewacja komórek lokatorskich i kominów 8%

1.15. Ocieplenie ścian zewnętrznych 8%

1.16. Roboty murowe - ściany wewnętrzne 8%

1.17. Stolarka okienna i drzwiowa 8%

1.18. Konstrukcja dachu (więźba dachowa) 8%

1.19. Dach - budynek mieszkalny i komórki lokatorskie (D1 i D2) 8%

1.20. Dach - ocieplenie nad budynkiem mieszkalnym (ciąg dalszy D1) 8%

1.21. Tynki wewnętrzne 8%

1.22. Malowanie ścian farbą akrylową 8%

1.23. malowanie ścian farbą lateksową 8%

1.24. Płytki Ścienne - kuchnie 8%

1.25. Płytki ścienne - łazienki 8%

1.26. Podłoga na gruncie P 0.1 - mieszkania 8%

1.27. Podłoga na gruncie P 0.4 - komórki lokatorskie 8%

1.28. Strop nad parterem P 1.1 8%

1.29. Galeria Komunikacja P 1.2 i okładzina schodów 8%

1.30. Dojście do mieszkań P 0.2 (parter) 8%

1.31. Kominy 8%

1.32. Balustrady 8%

1.33. Wyposażenie 8%

2.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące zagospodarowania i urządzenia terenu 23%

2.1. Elementy małej architektury 23%

2.2. Nawierzchnia dojazdu i miejsc parkingowych z płyt ażurowych 23%

2.3. Nawierzchnia dojazdu, miejsc parkingowych i placu do gromadzenia odpadów stałych z kostki betonowej niefazowanej 23%

2.4. Nawierzchnia chodnika z kostki betonowej niefazowanej 23%

2.5. Remont nawierzchni istniejącego zjazdu 23%

2.6. Krawężniki, obrzeża betonowe odwodnienie liniowe 23%

2.7. Wyrównanie przyległego terenu i zasianie trawy 23%

3.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące infrastruktury technicznej budynku

3.1. Przyłącze kanalizacji sanitarnej 23%

3.2. Przyłącze wodociągowe 23%

3.3. Instalacja wod-kan 8%

3.4. Instalacja ogrzewania 8%

4.Instalacja elektryczna

4.1. Zabezpieczenie istniejących kabli energetycznych i telekomunikacyjnych 23%

4.2. Linia zasilająca budynek 23%

4.3. Oświetlenie drogi dojazdowej 23%

4.4. Dodatki 23%

4.5. Wewnętrzne linie zasilające 8%

4.6. Instalacja oświetlenia wewnętrznego podstawowego 8%

4.7. Instalacja gniazd wtyczkowych oraz wypustów trójfazowych 8%

4.8. Instalacja dzwonkowa 8%

4.9. Instalacja odgromowa 8%

5.Koszty przygotowania terenu 23%

5.1. Usunięcie istniejących fundamentów, likwidacja osadników oraz nawierzchni utwardzonych 23%

5.2. Wycinka drzew 23%

6.Koszty dokumentacji projektowo - kosztorysowej

6.1. Opłata za mapę zasadniczą 23%

6.2. Opłata za mapę zasadniczą 23%

6.3. Opłata za warunki wod.-kan. 23%

6.4. Opłata za wypis i wyrys.

6.5. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego 23%

7.Koszty usługi pełnienia funkcji inspektorów nadzoru 23%

8.Koszty materiałów i robót budowlanych niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, dotyczące przebudowy infrastruktury technicznej zewnętrznej 23%

8.1. Zabezpieczenie i przebudowa kabli w rejonie drogi dojazdowej do budynku 23%

8.2. Dodatki 23%

9.Opłata przyłączeniowa do sieci elektrycznej 23%

W piśmie uzupełniającym z 21 czerwca 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i wyjaśnił, że:

  1. Realizacja projektu pn. ... należy do zadań własnych Gminy wynikających z art. 6 ust. l i art. 7 ust. l pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).
  2. Budynek, którego dotyczy przedmiotowy projekt będzie własnością Gminy.
  3. Po zakończeniu realizacji inwestycji administrowaniem budynku będzie zajmował się Komunalny Zakład Gospodarki Mieszkaniowej tj. jednostka budżetowa Gminy.
  4. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu będą wystawiane na Gminę.
  5. Przedmiotowy budynek przy ul. Kościuszki będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku.
  6. Lokale mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie na cele mieszkaniowe.
  7. Gmina będzie pobierała w związku z udostępnieniem lokali mieszkalnych czynsz.
  8. Gmina nie będzie obciążała korzystających z lokali mieszkalnych opłatami za media dostarczane do lokali.
  9. Umowy z dostawcami mediów" do lokali nie będą zawierane przez Gminę.
  10. Umowy najmu mieszkań będą zawierane przez lokatorów z Gminą i będą obejmowały tylko zapłatę czynszu, natomiast umowy na media" będą zawierane przez lokatorów z dostawcami mediów.
  11. Gmina nie będzie ponosić kosztów mediów" w swoim imieniu, nie będzie też podmiotem pośredniczącym pomiędzy usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą usługi.
  12. W każdym lokalu będą zamontowane liczniki na wodę, energię elektryczną i gaz, najemca będzie sam decydował o wielkości zużycia każdego z ww. mediów".
  13. Zużycie mediów" przez lokatorów obliczane będzie w oparciu o wskazanie liczników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(oznaczone we wniosku nr 1):
Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. ...?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizowanym zadaniem w związku z brakiem bezpośredniego związku pomiędzy dokonanymi zakupami dotyczącymi realizowanego zadania, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Budowa mieszkań socjalnych należą do zadań własnych Gminy określonych w art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015r., poz. 1515).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w kwestii objętej pytaniem nr 1, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Ponadto należy zauważyć, że w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT wskazano, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zatem, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W latach 2016-2017 planuje realizację zadania inwestycyjnego pn.; .... Zakres zadania obejmuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego (socjalnego) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną,

Projektowany budynek socjalny będzie pełnił funkcję budynku mieszkalnego wielorodzinnego pod lokale socjalne. Realizacja projektu pn. ... należy do zadań własnych Gminy wynikających z art. 6 ust. l i art. 7 ust. l pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym. Budynek, którego dotyczy przedmiotowy projekt będzie własnością Gminy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dotyczących realizacji projektu będą wystawiane na Gminę. Przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku. Lokale mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie na cele mieszkaniowe. Gmina będzie pobierała w związku z udostępnieniem lokali mieszkalnych czynsz. Gmina nie będzie obciążała korzystających z lokali mieszkalnych opłatami za media dostarczane do lokali.

Odnosząc się do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, należy zauważyć, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy nabyte towary i usługi w ramach planowanego zadania ... nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem jak wyjaśniła Gmina przedmiotowy budynek przy ul. Kościuszki będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku tzn. lokale mieszkalne będą wynajmowane wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. ...a ponieważ poniesione wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii objętej pytaniem nr 1, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy, w kwestii określenia stawki podatku VAT dla robót związanych z budownictwem mieszkalnym oraz z infrastrukturą techniczną na zewnątrz budynku, robotami związanymi z zagospodarowaniem i urządzeniem terenu (tj. w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 2), będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zauważyć przy tym należy, że interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu o konkretny przedstawiony we wniosku stan faktyczny i wiąże Organ uprawniony do wydawania interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie przedstawionym we wniosku. Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach