W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę korz... - Interpretacja - IPPP2/4512-58/16-2/AO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.03.2016, sygn. IPPP2/4512-58/16-2/AO, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT;
W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę, która w momencie zaprzestania wykonywania działalności innej niż rolnicza będzie podatnikiem VAT czynnym w zakresie całej prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (zarówno rolniczej jak i innej niż rolnicza).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 25 stycznia 2016 r. (data wpływu 25 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT - jest prawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę, która w momencie zaprzestania wykonywania działalności innej niż rolnicza będzie podatnikiem VAT czynnym w zakresie całej prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (zarówno rolniczej jak i innej niż rolnicza) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej i kontynuowaniem działalności rolniczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie produkcji roślinnej (uprawy polowe). Jednocześnie posiada zarejestrowaną w CEIDG pozarolniczą działalność gospodarczą, która pozostaje zawieszona od sierpnia 2014 r. Aktualnie podatnik rozważa zakończenie pozarolniczej działalności gospodarczej i jej wyrejestrowanie z CEIDG nie rezygnując jednak z wykonywania działalności jako rolnik. Podatnik posiada towary (środki trwałe, elementy wyposażenia itd.), które były wykorzystywane do celów pozarolniczej działalności gospodarczej i których prawdopodobnie nie uda mu się sprzedać przed zakończeniem tejże działalności. Część z tych towarów (środków trwałych) będzie wykorzystywana do celów działalności rolniczej. Podatnik nie zamierza przeznaczać tychże towarów na cele osobiste; towary te są nieprzydatne do ich wykorzystania na cele prywatne.

Aktualnie podatnik jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Jednocześnie podatnik korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do pozostałej innej niż rolnicza - działalności gospodarczej. Podatnik jest zarejestrowany jako podatnik zwolniony w rejestrze VAT; w przeszłości, podatnik był podatnikiem VAT czynnym zarówno w zakresie działalności rolniczej, jak i działalności innej niż rolnicza. Podatnik nie wie jeszcze, czy w momencie zakończenia pozarolniczej działalności gospodarczej nadal będzie podatnikiem VAT zwolnionym, czy też czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy podatnik jako osoba korzystająca ze zwolnienia z VAT podlegać będzie opodatkowaniu z tytułu zaprzestania wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub na podstawie jakiegokolwiek innego przepisu tejże ustawy, w sytuacji gdy nadal będzie kontynuować prowadzenie działalności jako rolnik...
  2. Czy podatnik podlegałby opodatkowaniu na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług lub na podstawie jakiegokolwiek innego przepisu tejże ustawy gdyby - hipotetycznie - w momencie zaprzestania wykonywania działalności innej niż rolnicza był podatnikiem VAT czynnym w zakresie całej prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (zarówno rolniczej, jak i innej niż rolnicza)...

Stanowisko Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem podatnika nie jest on objęty normą art. 14 ust. 1 ustawy o VAT przede wszystkim ze względu na okoliczność, że w myśl art. 14 ust. 2 ustawy o VAT tegoż przepisu nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy. W przypadku podatnika nie dochodzi zresztą w ogóle do zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu ani do zaprzestania działalności w rozumieniu podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zdanie pierwsze ust. 2 tegoż artykułu stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Oznacza to, że mimo zakończenia działalności pozarolniczej i jej wykreślenia z CEIDG podatnik nadal będzie wykonywał działalność gospodarczą w rozumieniu podatku VAT, z racji dalszego wykonywania działalności jako rolnik. Nie istnieje więc obowiązek o jakim mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o VAT - zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. W przypadku podatnika nie dochodzi bowiem do zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, a więc nie ma podstaw do wykreślenia go z rejestru podatników tegoż podatku.

Reasumując, podatnik nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy o VAT ani rozliczenia podatku z tego tytułu. Zdaniem podatnika nie podlega on również opodatkowaniu na podstawie innego przepisu; nie istnieje bowiem inna norma stanowiąca podstawę do opodatkowania towarów pozostałych po zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną. Wskazuje na to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, w którym podkreśla się, że brak tej regulacji (art. 14 ust. 1 i 4) oznaczałby, że poza opodatkowaniem podatkiem VAT pozostawałoby zatrzymanie towarów przez spółki osobowe i osoby fizyczne po zaprzestaniu prowadzenia przez tych podatników działalności gospodarczej (wyrok NSA z dnia 23 lipca 2015 r., I FSK 334/14, wyrok NSA z dnia 3 marca 2015 r., I FSK 640/14, podobnie wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2013 r., I FSK 525/12). Z powyższego wynika, że art. 14 ust. 1 i 4 ustawy o VAT są jedynymi przepisami dotyczącymi ww. materii. W przypadku podatnika w ogóle nie dochodzi zresztą do zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej i zatrzymania towarów podatnik nadal będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu, ale w węższym zakresie. Podatnik nie zamierza też wykorzystywać pozostałych po zakończeniu działalności innej niż rolnicza towarów na potrzeby własne.

Ad. 2.

Zdaniem podatnika jego sytuacja podatkowa nie zmieniłaby się jeżeli hipotetycznie w momencie zakończenia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej byłby podatnikiem VAT czynnym w zakresie całej prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (tak rolniczej, jak i pozarolniczej). W tejże sytuacji, skoro podatnik nadal kontynuowałby jako podatnik VAT czynny - prowadzenie działalności rolniczej, tym bardziej nie byłoby podstaw do zgłoszenia przez niego zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o VAT. Tym samym, nie zostałaby wypełniona norma art. 14 ust. 1 ustawy o VAT i nie powstałby obowiązek podatkowy w zakresie opodatkowania towarów, które po nabyciu i wytworzeniu nie były przedmiotem dostawy.

Pozostaje to w pełnej zgodności z zasadą neutralności podatku VAT, gdyż gdyby w przyszłości podatnik dokonał zbycia tychże towarów to sprzedaż ta podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT jak każda inna sprzedaż; towary te, jako związane z działalnością gospodarczą, nie byłyby bowiem częścią tzw. majątku prywatnego. W rozumieniu przepisów ustawy o VAT w przypadku podatnika, który decyduje się na zakończenie części działalności gospodarczej, ale kontynuuje ją w pozostałym zakresie i nadal wykonuje czynności opodatkowane nie można mówić o tzw. likwidacji działalności gospodarczej. Wynika to z treści przepisów art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w świetle których podatnik jest jednym podatnikiem z tytułu wszelkiej wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej bez względu na jej cel i rezultat. Wyrejestrowanie pozarolniczej działalności gospodarczej z CEIDG nie oznacza zaprzestania działalności gospodarczej w rozumieniu VAT jeżeli podatnik kontynuuje prowadzenie działalności w innym zakresie (jako rolnik).

Zdaniem podatnika nie podlegałby on również opodatkowaniu na podstawie innego przepisu ustawy o VAT. Podatnik nie zamierza też wykorzystywać pozostałych po zakończeniu innej niż rolnicza działalności towarów na potrzeby własne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Nie każda jednak czynność objęta przedmiotowym zakresem opodatkowania stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 cyt. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza mocą art. 15 ust. 2 ww. ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ww. ustawy w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Przy czym, w świetle art. 2 pkt 15 i 16 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  • działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych;
  • gospodarstwie rolnym - rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 2 ww. ustawy w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

W myśl art. 96 ust. 3 ww. ustawy podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na mocy art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

W świetle art. 96 ust. 6 ww. ustawy jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

W przypadku gdy zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu nie zostało zgłoszone zgodnie z ust. 6 i 7, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT (art. 96 ust. 8 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 10 ww. ustawy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

W myśl art. 96 ust. 12 ww. ustawy jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W świetle art. 14 ust. 2 ww. ustawy przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 14 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ww. ustawy przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści art. 14 ust. 5 ww. ustawy wynika, że w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 14 ust. 6 ww. ustawy obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie produkcji roślinnej (uprawy polowe). Jednocześnie posiada zarejestrowaną w CEIDG pozarolniczą działalność gospodarczą, która pozostaje zawieszona od sierpnia 2014 r. Aktualnie podatnik rozważa zakończenie pozarolniczej działalności gospodarczej i jej wyrejestrowanie z CEIDG nie rezygnując jednak z wykonywania działalności jako rolnik. Wnioskodawca posiada towary (środki trwałe, elementy wyposażenia itd.), które były wykorzystywane do celów pozarolniczej działalności gospodarczej i których prawdopodobnie nie uda mu się sprzedać przed zakończeniem tejże działalności. Część z tych towarów (środków trwałych) będzie wykorzystywana do celów działalności rolniczej. Podatnik nie zamierza przeznaczać tychże towarów na cele osobiste; towary te są nieprzydatne do ich wykorzystania na cele prywatne.

Aktualnie Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do pozostałej innej niż rolnicza - działalności gospodarczej. Podatnik jest zarejestrowany jako podatnik zwolniony w rejestrze VAT. W przeszłości podatnik był podatnikiem VAT czynnym zarówno w zakresie działalności rolniczej, jak i działalności innej niż rolnicza. Podatnik nie wie jeszcze, czy w momencie zakończenia pozarolniczej działalności gospodarczej nadal będzie podatnikiem VAT zwolnionym, czy też czynnym podatnikiem VAT.

Ad. 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Podmioty będące podatnikami VAT, które zamierzają zrezygnować z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, muszą w związku z tą likwidacją wypełnić obowiązki wynikające wprost z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Likwidacja działalności wymaga formalnego poinformowania organu podatkowego o tym fakcie, a także wiąże się z obowiązkami prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług. W urzędzie skarbowym podatnik składa wówczas Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w terminie 7 dni, licząc od dnia w którym nastąpiło zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Okoliczność zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej (rozwiązanie, likwidacja, upadłość, przekształcenie, połączenie lub podział podmiotu gospodarczego), co do zasady, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Opodatkowanie z tego tytułu ustawa przewiduje w szczególnych przypadkach. Zgodnie z cyt. art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów w przypadku zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej jest generalnie wyłączone w odniesieniu do podatników objętych zwolnieniem z opodatkowania przewidzianym w art. 113 ustawy o VAT. Zatem likwidacja firmy będącej podatnikiem podatku VAT, której sprzedaż korzysta ze zwolnienia od VAT nie prowadzi do konieczności opodatkowania towarów pozostałych na dzień zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych.

Opodatkowanie wynikające z art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług wiąże się przede wszystkim z faktycznym zaprzestaniem wykonywania działalności gospodarczej. Należy jednak zauważyć, że działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy VAT to wszelka działalność producentów, handlowców lub innych usługodawców, w tym również podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, jak również działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub dóbr niematerialnych w sposób ciągły do celów zarobkowych. Wykonywanie działalności gospodarczej na gruncie podatku od towarów i usług nie jest zależne od prowadzenia tej działalności w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wobec przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie dokona zaprzestania wykonania czynności podlegających opodatkowaniu w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca wprawdzie zaprzestanie wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz nadal wykonywał będzie prowadzenie działalności rolniczej. Dodatkowo Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik zwolniony w rejestrze VAT - w odniesieniu do pozostałej innej niż rolnicza - działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie objęty normą wskazaną w art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nadal będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będzie więc podstaw do wykreślenia Wnioskodawcy z rejestru podatników tegoż podatku. Okoliczność ta wyłącza opodatkowanie podatkiem od towarów i usług z tytułu zaprzestania wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej. Ponadto zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej przez osobę korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług nie wiąże się z obowiązkiem podatkowym w podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku z zaprzestaniem wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osobę, która w momencie zaprzestania wykonywania działalności innej niż rolnicza będzie podatnikiem VAT czynnym w zakresie całej prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (zarówno rolniczej jak i innej niż rolnicza).

W analizowanych okolicznościach Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i jednocześnie posiada zarejestrowaną w CEIDG pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawca rozważa zakończenie pozarolniczej działalności gospodarczej i jej wyrejestrowanie z CEIDG, nie rezygnując jednak z wykonywania działalności jako rolnik. Wnioskodawca w momencie zaprzestania wykonywania działalności innej niż rolnicza będzie podatnikiem VAT czynnym w zakresie całej prowadzonej przez siebie działalności. Jak już wskazano, zaprzestanie w niniejszych okolicznościach wykonywania działalności innej niż rolnicza nie spowoduje całkowitego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca po zakończeniu działalności pozarolniczej, nadal będzie wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca będzie kontynuował jako podatnik VAT czynny prowadzenie działalności rolniczej. Brak więc podstaw do zgłoszenia przez Wnioskodawcę naczelnikowi urzędu skarbowego, na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca w związku z zakończeniem pozarolniczej działalności gospodarczej i prowadzeniem działalności rolniczej będzie wykonywał czynności opodatkowane podatkiem VAT w węższym niż dotychczas zakresie.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zgłoszenia zaprzestania wykonywania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to z tytułu zaprzestania wykonywania działalności pozarolniczej Wnioskodawca nie będzie objęty normą art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wobec Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie