Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-423/13/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2013, sygn. ITPP3/443-423/13/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja Lokalna Grupa Działania . (dalej Fundacja) jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Fundacja jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Od dnia 16 października 2009 r. Fundacja ma status organizacji pożytku publicznego.

W dniu 10 stycznia 2013 r. Fundacja podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę przyznania pomocy w ramach działania Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013. Finansowanie tego działania pochodzi w 20% z budżetu państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej. Środki wydatkowane przez Fundację w ramach tego działania będą refundowane. W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzona jest operacja pt. o akronimie: , której celem jest rozwój turystyki na obszarze partnerów poprzez usytuowanie nowej infrastruktury turystycznej (oznakowanie dorzecza rzeki ). Koszty związane z realizacją tych działań to: wykonanie i montaż tablic informacyjnych na obszarze działania Fundacji, opracowanie graficzne tablic informacyjnych na obszarze działania Fundacji, opracowanie i druk ulotki informacyjnej promującej projekt, zaprojektowanie i druk zaproszeń na konferencję podsumowującą projekt, opłaty pocztowe związane z wysyłką zaproszeń na konferencję podsumowującą projekt, koszt wyżywienia uczestników konferencji podsumowującej projekt. Powyższy projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej, a ostateczny jego odbiorca uczestniczy w nim nieodpłatnie. W związku z jego realizacją Fundacja nie uzyskuje żadnych przychodów, i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpiła także sprzedaż opodatkowana. Fundacja nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Prowadzi i będzie prowadzić także działalność gospodarczą: w zakresie pozostałych form kształcenia oraz w zakresie wydawania mapy obszaru LGD .. W związku z powyższym Fundacja na mocy art. 86 ust. 1 nie dokonuje i nie będzie dokonywała odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie powyższych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami ponoszonymi na realizację projektu w ramach bezpłatnej działalności statutowej (działanie Wdrażanie projektów współpracy)...

Zdaniem Fundacji, nie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektu realizowanego w ramach działalności statutowej nieodpłatnej (działanie Wdrażanie projektów współpracy), ze względu na wykonywanie wyłącznie czynności nieodpłatnych zgodnie z art. 8. ust. 2 ustawy. Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 jedynie w zakresie w jakim towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych. podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę przyznania pomocy w ramach działania Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzona jest operacja pt. , której celem jest rozwój turystyki na obszarze partnerów poprzez usytuowanie nowej infrastruktury turystycznej. Powyższy projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej, a ostateczny jego odbiorca uczestniczy w nim nieodpłatnie (nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana). W związku z jego realizacją Fundacja nie uzyskuje żadnych przychodów. Fundacja nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro działania realizowane w ramach ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, o którym mowa we wniosku.

Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 833 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy