Temat interpretacji
opodatkowanie czynności przeniesienia własności nieruchomości;
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.08.2011 r. (data wpływu 30.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności nieruchomości - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia własności nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca, będący spółką jawną, jest podatnikiem podatku VAT. Spółka jest właścicielem kilku nieruchomości, które są wykorzystywane w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Obecnie w związku z planami wspólnika, polegającymi na zaangażowaniu dwóch nieruchomości należących do Spółki w inne biznesowe przedsięwzięcie rozważa on wycofanie ich ze Spółki. Obydwie nieruchomości są zabudowane.
Nieruchomość,, A została wniesiona do Spółki w 2006 roku jako wkład niepieniężny (aport) na pokrycie wkładów wspólników. W związku z jej nabyciem Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu i go nie odliczyła.
Od dnia 01.04.2006 roku część nieruchomości jest wynajmowana za odpłatnością innej firmie, pozostała jest wykorzystywana przez Spółkę. Usługi najmu są opodatkowane podatkiem VAT.
We wniesionej aportem nieruchomości Spółka nie dokonywała ulepszeń. W tym roku wspólnicy zamierzają zmienić umowę spółki i zmniejszyć wysokość wkładu jednego wspólnika poprzez wycofanie ze Spółki na jego rzecz nieruchomości do niej wniesionej.
Nieruchomość B została nabyta przez spółkę w toku jej działalności w roku 2002.
W związku z jej nabyciem od osób fizycznych nie będących podatnikami VAT Spółka nie miała prawa i nie odliczyła podatku VAT przy jej nabyciu. Wydatki na ulepszenie nieruchomości przekroczyły 30% jej wartości początkowej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VA T od poczynionych nakładów, podatek VA T był odliczony.
Pierwsze ulepszenie miało miejsce 31.05.2004 roku. Ostatnie zwiększenie wartości miało miejsce 15.01.2007 roku.
Od 10.01.2006 roku nieruchomość jest wynajmowana innemu podmiotowi który prowadzi w niej działalność gospodarczą, z czego Spółka uzyskuje stałe opodatkowane podatkiem VAT dochody.
W tym roku jeden ze wspólników za zgodą pozostałych ma zamiar pobrać wypracowany przez Spółkę zysk, przypadający na niego w postaci przeniesienia prawa własności tej nieruchomości (wypłata zysku w formie rzeczowej).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Pytanie dotyczące nieruchomości oznaczonej jako A
- Czy w przypadku zwrotu nieruchomości wspólnikowi tytułem zwrotu wkładu czynność ta będzie zwolniona z podatku VAT...
Pytanie dotyczące nieruchomości oznaczonej jako B
- Czy w przypadku przeniesienia własności nieruchomości tytułem wypłaty zysku zbycie takie budynku i gruntu będzie zwolnione z podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy
Ad. 1)
Przeniesienie własności nieruchomości opisanej jako A będzie zwolnione z podatku VAT ponieważ od pierwszego zasiedlenia minęły więcej niż 2 lata. Podatnik przy nabyciu lub wytworzeniu budynku lub ich części nie miał prawa do odliczenia podatku VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 10a. podlega zwolnieniu.
Ad. 2)
Przeniesienie własności nieruchomości opisanej jako B zdaniem Wnioskodawcy jest opodatkowane VAT, ponieważ wydatki na ulepszenie środka trwałego przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu i nie minęło 5 lat od ostatniego ulepszenia. Zgodnie z art. 43. ust 1 pkt b oraz 43 ust. 7a zwolnienie byłoby możliwe gdyby budynki lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Zastosowanie zwolnienia dla dostawy budynku będzie możliwe po upływie 5-ciu lat użytkowania w stanie ulepszonym tj. od 16 stycznia 2012 roku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie terminu dostawa towarów, odwołując się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.
Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Sformułowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu należy rozumieć jako czynności wymienione w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy i dokonywanych w okresie jej obowiązywania, jak również dokonanych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Pierwsze zasiedlenie będzie zatem miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).
Ponadto, jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Na podstawie tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.
Z powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca Spółka jawna jest właścicielem kilku nieruchomości, które są wykorzystywane w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Obecnie w związku z planami wspólnika, polegającymi na zaangażowania dwóch nieruchomości należących do Spółki w inne biznesowe przedsięwzięcie rozważa on wycofanie ich ze Spółki. Obydwie nieruchomości są zabudowane.
Ad. 1)
Nieruchomość,, A została wniesiona do Spółki w 2006 roku jako wkład niepieniężny (aport) na pokrycie wkładów wspólników. W związku z jej nabyciem Spółka nie miała prawa do odliczenia podatku VAT przy jej nabyciu i go nie odliczyła.
Od dnia 01.04.2006 roku część nieruchomości jest wynajmowana za odpłatnością innej firmie, pozostała jest wykorzystywana przez Spółkę. Usługi najmu są opodatkowane podatkiem VAT
We wniesionej aportem nieruchomości Spółka nie dokonywała ulepszeń. W tym roku wspólnicy zamierzają zmienić umowę spółki i zmniejszyć wysokość wkładu jednego wspólnika poprzez wycofanie ze Spółki na jego rzecz nieruchomości do niej wniesionej.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy przeniesienie własności nieruchomości opisanej jako A będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż opisana we wniosku nieruchomość A została zasiedlona w myśl cyt. powyżej definicji w 2006 r., tj. w momencie nabycia jako wkład niepieniężny (aport) na pokrycie wkładów wspólników, z uwagi na fakt, iż czynności te stanowią czynności podlegające opodatkowaniu (chociaż zwolnione z podatku VAT).
W związku z powyższym dostawa tej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Nie będzie ona bowiem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a od momentu pierwszego zasiedlenia minął okres dłuższy niż 2 lata.
Spełnione zostały zatem warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z powołanym powyżej art. 29 ust. 5 ustawy do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1, z uwagi na fakt, iż przedmiotowa nieruchomość będzie zwolniona od podatku na mocy innego artykułu, niż wskazany przez Stronę uznać należało za nieprawidłowe.
Ad. 2)
Nieruchomość B została nabyta przez spółkę w toku jej działalności w roku 2002. W związku z jej nabyciem od osób fizycznych nie będących podatnikami VAT Spółka nie miała prawa i nie odliczyła podatku VAT przy jej nabyciu. Wydatki na ulepszenie nieruchomości przekroczyły 30% jej wartości początkowej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od poczynionych nakładów, podatek VAT był odliczony.
Pierwsze ulepszenie miało miejsce 31.05.2004 roku. Ostanie zwiększenie wartości miało miejsce 15.01.2007 roku.
Od 10.01.2006 roku nieruchomość jest wynajmowana innemu podmiotowi który prowadzi w niej działalność gospodarczą, z czego Spółka uzyskuje stałe opodatkowane podatkiem VAT dochody.
W tym roku jeden ze wspólników za zgodą pozostałych ma zamiar pobrać wypracowany przez Spółkę zysk, przypadający na niego w postaci przeniesienia prawa własności tej nieruchomości (wypłata zysku w formie rzeczowej).
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy przeniesienie własności nieruchomości opisanej jako B będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT.
Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dostawa Nieruchomości B nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem nieruchomość w stanie ulepszonym jest wynajmowana, a wynajem jak wskazano powyżej spełnia definicję pierwszego zasiedlenia.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika zatem wyraźnie, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowana dostawą nieruchomości B upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
W związku z powyższym dostawa tej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zgodnie z powołanym powyżej art. 29 ust. 5 ustawy do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2, uznać należało za nieprawidłowe.
Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
- złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie zaś z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
- imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
- planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
- adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc, ustawodawca daje podatnikom po spełnieniu określonych warunków możliwość zrezygnowania ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie