w zakresie opodatkowania przekazywanych przez Wnioskodawcę nadwyżek finansowych na rachunek docelowy oraz otrzymywania środków finansowych z rachunku ... - Interpretacja - IBPP3/443-1127/11/KO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2011, sygn. IBPP3/443-1127/11/KO, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania przekazywanych przez Wnioskodawcę nadwyżek finansowych na rachunek docelowy oraz otrzymywania środków finansowych z rachunku docelowego na rachunek źródłowy Wnioskodawcy

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekazywanych przez Wnioskodawcę nadwyżek finansowych na rachunek docelowy oraz otrzymywania środków finansowych z rachunku docelowego na rachunek źródłowy Wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekazywanych przez Wnioskodawcę nadwyżek finansowych na rachunek docelowy oraz otrzymywania środków finansowych z rachunku docelowego na rachunek źródłowy Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

F spółka z o.o. rozważa przystąpienie do wielostronnej Umowy Cash Poolingu (Umowa"), w której jako lider uczestniczy G z siedzibą w Luksemburgu. G nie ma siedziby, ani miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

Umowa obejmuje cash pooling, w którym G pełni funkcję regionalnego centrum pieniężnego, to znaczy G jest podmiotem, który konsoliduje salda rachunków bieżących wszystkich uczestników w celu zarządzania płynnością finansową uczestników oraz ewentualnym czasowym finansowaniem ich potrzeb pieniężnych. Platforma bankowa, którą posługuje się Grupa na użytek Cash Poolingu jest obsługiwana przez Bank z siedzibą w Niemczech, na podstawie odrębnej umowy, tj. Umowy CashSweep (Umowa CashSweep"). Faktyczne działanie systemu Cash poolingu będzie polegało na zautomatyzowanych transferach sald dodatnich istniejących na rachunkach uczestników Cash poolingu na koniec dnia rozliczeniowego na rachunek nadrzędny lidera (G). W przypadku zaś wystąpienia na koniec dnia rozliczeniowego salda ujemnego na rachunkach podstawowych uczestników Cash poolingu nastąpi automatyczne przekazanie środków pieniężnych z rachunku nadrzędnego lidera Cash poolingu (G) na rachunki uczestników w kwotach niezbędnych dla ustalenia zerowego bilansu na rachunkach tych uczestników (w tym F). W przypadku uczestnictwa w Umowie dla celów bieżących operacji gospodarczych F będzie również posługiwać się rachunkami bankowymi prowadzonymi poza grupą D. D wykonujący czynności w zakresie przekazów pieniężnych na podstawie Umowy CashSweep będzie pobierał opłaty od uczestników Cash poolingu.

Umowa ma za zadanie umożliwienie spółkom wchodzącym w skład G udziału w mechanizmie, w ramach którego podmioty posiadające nadwyżki gotówki mogą przekazywać nadmiar środków do G, a podmioty wykazujące niedobór środków mogą otrzymać środki pieniężne od G. Przekazywanie środków pieniężnych na podstawie Umowy jest procesem zautomatyzowanym i wykonywanym bez odrębnych decyzji uczestników (w tym F) w zakresie transferu środków z rachunków podstawowych lub na rachunki podstawowe. Przesunięcie środków pieniężnych F z rachunku podstawowego następuje wyłącznie na podstawie Umowy bez konieczności zawierania odrębnych umów z liderem Umowy lub innymi uczestnikami systemu Cash poolingu.

Umowa wykorzystuje następujący mechanizm:

(i) Jeżeli na koniec dnia roboczego dany rachunek bieżący F (Rachunek Źródłowy"), który może być prowadzony w polskim oddziale D lub w innym banku, wykazuje saldo dodatnie, kwota ta zostaje przelana za granicę na rachunek bieżący F prowadzony przez D w Belgii lub innym kraju EU a następnie przelana na rachunek G (Rachunek Docelowy") prowadzony przez D w Belgii lub innym kraju EU (krajowy przelew między podmiotami); w efekcie Rachunek Źródłowy na koniec dnia będzie wykazywał saldo zerowe, podczas gdy środki F znajdą się w dyspozycji G; opcjonalnie na Rachunku Źródłowym należącym do F może pozostać ustalone saldo docelowe, podczas gdy nadwyżka ponad saldo docelowe zostanie przekazana do dyspozycji G na Rachunek Docelowy.

(ii) Jeżeli na koniec dnia roboczego Rachunek Źródłowy F wykazuje saldo ujemne (tzn. F przekroczyła stan konta) lub saldo to pozostaje na poziomie niższym od docelowego (w przypadku opcji uwzględniającej saldo docelowe), wtedy przepływy opisane w punkcie (i) powyżej odbywają się w odwrotnym kierunku, tak że w wyniku przeprowadzonych operacji Rachunek Źródłowy F zostanie wyzerowany lub osiągnie saldo docelowe (tzn. brakująca kwota zostanie przekazana na Rachunek Źródłowy F z Rachunku Docelowego G).

(iii) G będzie prowadzić dla F oddzielny rachunek w księgach rachunkowych

(Rachunek Pomocniczy Cash Pool") odzwierciedlający na bieżąco saldo przepływów pieniężnych wykonanych na podstawie Umowy; G będzie codziennie informować F o saldzie na jej rachunku dzięki czemu F będzie mogła w dowolnej chwili obliczyć odsetki przypadające do zapłaty na mocy Umowy przez F na rzecz G lub przez G na rzecz F w zależności od stanu sald na Rachunku Pomocniczym Cash Pool.

(iv) Odsetki należne uiszczane będą przez F w odniesieniu do środków udostępnionych F przez G (saldo ujemne na Rachunku Źródłowym F) lub przez G w odniesieniu do środków udostępnionych G przez F (saldo dodatnie na Rachunku Źródłowym F) pierwszego dnia roboczego miesiąca następującego po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego.

(v) Stopa oprocentowania środków pieniężnych w kwocie salda dodatniego wykazanego na Rachunku Źródłowym F i przekazanego na Rachunek Docelowy G (prowadzącego w efekcie do uznania Rachunku Pomocniczego Cash Pool) oparta będzie na stopie rynkowej WIBID +marża.

(vi) Stopa oprocentowania środków pieniężnych równych kwocie salda ujemnego wykazanego na Rachunku Źródłowym F i przekazanych na ten Rachunek Źródłowy z Rachunku Docelowego G (prowadzącego w efekcie do obciążenia Rachunku Pomocniczego Cash Pool) oparta będzie na stopie rynkowej WIBOR + marża.

(vii) Jeżeli G lub F będzie zobowiązane do potrącenia lub pobrania podatku od odsetek przypadających do zapłaty na mocy Umowy drugiej stronie w związku z udostępnieniem środków finansowych, strona wypłacająca odsetki wypełni i niezwłocznie przekaże drugiej stronie urzędowy formularz, zaświadczenie lub dokument potwierdzający fakt pobrania i odprowadzenia stosownego podatku u źródła.

Celem uczestnictwa w systemie Cash poolingu wprowadzanym Umową jest z perspektywy F uzyskanie przez F korzystniejszego oprocentowania nadwyżek finansowych zgromadzonych na Rachunku Źródłowym i przekazywanych na Rachunek Docelowy G, w porównaniu do warunków oferowanych przez banki, w wyniku wykorzystania efektu skali skumulowanych środków pieniężnych na rachunku nadrzędnym. Równorzędnym celem jest ograniczenie kosztów odsetkowych związanych z ewentualnym ujemnym saldem na Rachunku Źródłowym F.

Wynagrodzeniem G z tytułu świadczenia usług Cash poolingu będzie nadwyżka odsetek z tytułu finansowania udzielonego uczestnikom ponad odsetki wypłacane w tytułu środków przekazywanych przez uczestników na Rachunek Docelowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazywanie przez F nadwyżek finansowych na Rachunek Docelowy orazotrzymywanie środków finansowych z Rachunku Docelowego G na RachunekŹródłowy F będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przekazanie przez F kwot nadwyżek z Rachunku Źródłowego na Rachunek Docelowy G oraz otrzymanie przez F kwot finansowania na Rachunek Źródłowy celem pokrycia salda ujemnego. Jednocześnie, jeżeli udostępnienie własnych nadwyżek finansowych na rzecz G uznane zostałoby za usługę wykonywaną przez F, taka usługa jako sporadyczna nie będzie brana pod uwagę przy ustalaniu proporcji znajdującej zastosowanie dla ustalenia zakresu obliczalności VAT naliczonego F w rozumieniu art. 90 ustawy VAT.

  1. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemąjącej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
  2. W przypadku czynności wykonywanych w ramach cash poolingu, usługa świadczona jest przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych (G), zaś pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych za pośrednictwem podmiotu organizującego przepływy, są jedynie odbiorcami (nabywcami) usługi. Zarządzanie środkami pieniężnymi stanowi kompleksową usługę świadczoną przez G na rzecz poszczególnych uczestników w tym F. Żaden z pozostałych podmiotów uczestniczących w cash poolingu, w tym również F, nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności, które można byłoby uznać za świadczenie usług. Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. operacje związane z przelewami środków pieniężnych, a także rozliczeniami związanymi z tymi przelewami, będą dokonywane tylko i wyłącznie przez G. Czynności wykonywane przez odbiorców przedmiotowych usług, umożliwiające Agentowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu, nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Kwalifikacji tej nie zmienia fakt iż w ramach korzystania z cash poolingu dokonywane będą z Rachunku Źródłowego G przelewy kwot nadwyżek finansowych na Rachunek Docelowy G oraz z Rachunku Docelowego G przelewy środków finansowych niezbędne dla pokrycia ujemnego salda na Rachunku Źródłowym F. Dokonywanie takich przelewów jest warunkiem koniecznym do funkcjonowania cash poolingu opartego na przelewach rzeczywistych, nie oznacza ono jednak, iż uczestnicy w tym FSC stają się usługodawcami. Pozostają oni nadal odbiorcami usługi cash poolingu świadczonej przez G.
  3. Wobec powyższego, przekazanie przez F kwot nadwyżek pieniężnych na rachunek Docelowy G oraz otrzymanie przez F kwot finansowania na Rachunek Źródłowy celem pokrycia salda ujemnego nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT, wymienionych w art. 5 ustawy o VAT. Czynności te zatem nie podlegają opodatkowaniu VAT. Stanowisko to potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, w tym Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

  4. nr IPPP1-443-158/11-2/JL z 4 kwietnia 2011r..
    nr IPPP1-443-154/11-2/MP z 29 marca 2011r.,
    nr IPPP3/443-141/10-2/LK z 26 marca 2010r.,
    czy też nr IPPP1/443-1214/09-2/IG z 11 lutego 2010r.
  5. Jednocześnie, w przypadku uznania, że udostępnienie własnych nadwyżek finansowych na rzecz G stanowi usługę finansową (w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT) wykonywaną przez F, wówczas usługa taka jako wykonywana sporadycznie nie będzie brana pod uwagę przy ustalaniu proporcji znajdującej zastosowanie dla ustalenia zakresu obliczalności VAT naliczonego F w rozumieniu art. 90 ustawy VAT. Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy VAT, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. Sporadyczność wykonywania czynności nie została zdefiniowana w ustawie VAT. Stąd dla jej ustalenia niezbędne jest odwołanie się do przepisów Dyrektywy oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W świetle orzeczenia w sprawie C-306/94 pomiędzy Regie Dauphinoise Cabinet A. Forest SARL a Ministre du Budget jedynie jeśli usługi finansowe zwolnione z VAT, świadczone przez podatnika stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne uzupełnienie jego zasadniczej działalności, wówczas nie mogą być uznane za usługi świadczone sporadycznie, a w konsekwencji wyłączone z proporcjonalnego rozliczenia podatku.
  6. Przedmiotem działalności F jest dystrybucja ogumienia a nie działalność finansowa. Wyrażenie przez F zgody na czasowe przekazywanie nadwyżek finansowych na Rachunek Docelowy G nie są bezpośrednim, stałym i koniecznym uzupełnieniem jej zasadniczej działalności - prowadzenia działalności dystrybucyjnej. Przedmiotowe transfery finansowe z F do G byłyby wyłącznie sposobem na zagospodarowanie pojawiających się okresowo nadwyżek finansowych F. Model biznesowy, według którego funkcjonuje F nie zakłada świadczenia usług finansowych. Działalność podstawowa F nie jest uzależniona od tego, czy Spółka będzie udzielać pożyczek czy też nie. W efekcie, udostępnienie nadwyżek finansowych w ramach Umowy Cash pool stanowiłoby jedynie działalność pomocniczą względem podstawowej działalności F.

    Dodatkowo F wskazuje, że Dyrektywa wskazuje w art. 174, że przy obliczaniu proporcji nie uwzględnia się "pomocniczych transakcji finansowych". Termin "pomocniczy" oznacza odnoszący się do określonej okazji, okoliczności, sytuacji, wywołany przez nią, dostosowany do niej, okolicznościowy. Użyte w Dyrektywie określenie jest zatem szersze niż użyte w ustawie VAT. Transakcje zawierane pomocniczo oznaczają bowiem zdarzenia występujące nie tyle rzadko, ile ubocznie do działalności podstawowej, nawet gdyby występowały one w sposób powtarzalny. Sporadyczność należy w kontekście Dyrektywy definiować zatem jako pomocniczość a nie częstotliwość zdarzeń. Tak więc obrót z tytułu działalności pomocniczej realizowanej przez F, nie stanowiącej koniecznego, bezpośredniego i stałego uzupełnienia działalności podstawowej, F nie powinien być wliczany do proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

    Wreszcie zgodnie z wyrokiem w sprawie C-77/01 Empresa de Desenvolvimento Mineiro SGPS S.A. za jedną z przesłanek uznania usług finansowych jako świadczonych sporadycznie jest okoliczność, że podatnik wykorzystuje do ich świadczenia w bardzo małym stopniu towary i usługi opodatkowane VAT. Przesłanka ta jest spełniona w przypadku F. Wszystkie aktywa majątkowe posiadane przez F służą realizacji podstawowej działalności spółki, tj. działalności dystrybucyjnej. F nie posiada i nie będzie posiadać wydzielonych składników majątku, jak również dedykowanych pracowników, którzy zajmowaliby się udostępnienie nadwyżek finansowych w ramach umowy Cash pool, także z uwagi na automatyczność tego procesu.
  7. W konsekwencji, w przypadku uznania, że udostępnienie własnych nadwyżek finansowych na rzecz G stanowi usługę finansową (w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT) wykonywaną przez F, wówczas usługa taka jako wykonywana sporadycznie nie będzie brana pod uwagę przy ustalaniu proporcji znajdującej zastosowanie dla ustalenia zakresu obliczalności VAT naliczonego F w rozumieniu art. 90 ustawy VAT. Stanowisko takie jest zgodne z interpretacjami wydanymi przez organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych, przykładowo, z indywidualną interpretacją przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w z dnia 5 marca 2009r. (sygn. IPPP1-443-67/09-2/MP), postanowieniem Naczelnika Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu w postanowieniu z dnia 22 czerwca 2007r. (nr DWUS DP-443-25/07) czy też wreszcie wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 marca 2010r. nr III SA/Wa 1811/09.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (F) rozważa przystąpienie do wielostronnej umowy Cash Poolingu, w której jako lider uczestniczy G z siedzibą w Luksemburgu. Umowa obejmuje cash pooling, w którym G pełni funkcję regionalnego centrum pieniężnego, to znaczy G jest podmiotem, który konsoliduje salda rachunków bieżących wszystkich uczestników w celu zarządzania płynnością finansową uczestników oraz ewentualnym czasowym finansowaniem ich potrzeb pieniężnych. Platforma bankowa, którą posługuje się Grupa na użytek Cash Poolingu jest obsługiwana przez Bank z siedzibą w Niemczech, na podstawie odrębnej umowy. Faktyczne działanie systemu Cash poolingu będzie polegało na zautomatyzowanych transferach sald dodatnich istniejących na rachunkach uczestników Cash poolingu na koniec dnia rozliczeniowego na rachunek nadrzędny lidera (G). W przypadku zaś wystąpienia na koniec dnia rozliczeniowego salda ujemnego na rachunkach podstawowych uczestników Cash poolingu nastąpi automatyczne przekazanie środków pieniężnych z rachunku nadrzędnego lidera Cash poolingu (G) na rachunki uczestników w kwotach niezbędnych dla ustalenia zerowego bilansu na rachunkach tych uczestników (w tym F). W przypadku uczestnictwa w umowie dla celów bieżących operacji gospodarczych F będzie również posługiwać się rachunkami bankowymi prowadzonymi poza grupą D.

Umowa ma za zadanie umożliwienie spółkom wchodzącym w skład Grupy G udziału w mechanizmie, w ramach którego podmioty posiadające nadwyżki gotówki mogą przekazywać nadmiar środków do G, a podmioty wykazujące niedobór środków mogą otrzymać środki pieniężne od G. Przekazywanie środków pieniężnych na podstawie umowy jest procesem zautomatyzowanym i wykonywanym bez odrębnych decyzji uczestników (w tym F) w zakresie transferu środków z rachunków podstawowych lub na rachunki podstawowe. Przesunięcie środków pieniężnych F z rachunku podstawowego następuje wyłącznie na podstawie umowy bez konieczności zawierania odrębnych umów z liderem Umowy lub innymi uczestnikami systemu Cash poolingu.

W tym miejscu wskazać należy, iż polskie przepisy podatkowe nie regulują zasad opodatkowania umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana, umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik tego typu nie wie, czy środki jego zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tym samym, nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników cash poolingu. Jedyną zidentyfikowaną stroną jest tzw. pool leader (tutaj jeden z Uczestników grupy kapitałowej), który świadczyć będzie usługi zarządzania płynnością finansową i z tego tytułu pobierać będzie wynagrodzenie.

Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash-poolingu oraz to, iż - jak wskazała Spółka - jako uczestnik korzysta z usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową świadczoną przez lidera Cash poolingu stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę będzie występował lider Cash poolingu, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi, jaką jest cash-pooling. Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie stosownej umowy, umożliwiające liderowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash poolingu tj. przekazywanie przez Wnioskodawcę nadwyżek finansowych na rachunek docelowy lidera Cash poolingu oraz otrzymywanie środków finansowych z rachunku docelowego lidera Cash poolingu na rachunek źródłowy Wnioskodawcy, nie stanowią odrębnego świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez lidera usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W związku z powyższym czynności (tj. przekazywanie przez Wnioskodawcę nadwyżek finansowych na rachunek docelowy lidera Cash poolingu oraz otrzymywanie środków finansowych z rachunku docelowego lidera Cash poolingu na rachunek źródłowy Wnioskodawcy) dokonywane przez Spółkę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym dywagacje Wnioskodawcy ewentualnego zastosowania zwolnienia pozostają w niniejszej sprawie bezprzedmiotowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

  • opodatkowania udziału w Cash poolingu
  • zwolnienia od podatku usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez Cash Pool Lidera na rzecz Wnioskodawcy
  • uwzględnienia importu usług przy obliczaniu proporcji
  • czynności cywilnoprawnych

zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach