Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania, ponieważ - jak wynika z wniosku - efekt... - Interpretacja - IPTPP2/443-914/12-5/IR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2012, sygn. IPTPP2/443-914/12-5/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania, ponieważ - jak wynika z wniosku - efekty inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2012 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową podległą Marszałkowi Województwa, zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zgodnie ze statutem, wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, wynikające z przepisów art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z dnia 09 lutego 2012 r., poz. 145) w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą.

Do zadań własnych należą m.in. zadania z zakresu wydatków bieżących i majątkowych związanych z utrzymaniem bieżącym jednostki budżetowej oraz zadania związane z utrzymaniem i wyposażeniem Wojewódzkiego Magazynu Przeciwpowodziowego i Kryzysowego.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a czynności opodatkowane występują głównie w umowach cywilnoprawnych np. umowy najmu, dzierżawy składników majątkowych oraz użytkowania gruntów. W 2012 roku zamierza zrealizować zadanie pn. . Budynek mieszkalno-biurowy, którego dotyczy termoizolacja, wykorzystywany jest do celów administracyjno-biurowych związanych z działalnością statutową. Ponadto w budynku świadczona jest usługa najmu, która zwolniona jest z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ww. zadanie ma być zrealizowane w ramach środków własnych Marszałka Województwa oraz w ramach dofinansowania w formie dotacji i pożyczki, o które wystąpił Wnioskodawca z wnioskiem do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Realizacja zadania w postaci wykonania termoizolacji wpłynie pozytywnie na utrzymanie budynku oraz obniżenie kosztów związanych z jego eksploatacją tj. będzie mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, a zatem obniżą się koszty ogrzewania budynku zimą, ściany zostaną ochronione przed zawilgoceniem i przemarznięciem, zwiększy się trwałość budynku i jego konstrukcji, wnętrze budynku zostanie wyciszone, zostanie wykonana nowa elewacja budynku.

Podsumowując, budynek wykorzystywany jest do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej, a także do realizacji zadań własnych Marszałka, zgodnie z rozdz. II § 4 ust. 1 Statutu z dnia 1 marca 2006 r., które są czynnościami nieopodatkowanymi. Równocześnie Wnioskodawca ww. budynku świadczy usługę z zakresu najmu lokalu mieszkalnego osobie fizycznej, która jest zwolniona z podatku VAT.

W piśmie z dnia 23 listopada 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Nieruchomość stanowi własność Województwa. Decyzją Urzędu Wojewódzkiego Nr pisma z dnia 31 stycznia 2002 r. ustanowiono trwały zarząd na rzecz Wnioskodawcy do nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 116/1 o pow. 0,2053 ha, na której znajduje się budynek mieszkalno-biurowy, którego dotyczy termoizolacja.
  2. Efekty inwestycji powstałe w związku z realizacją zadania pn. nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT albowiem efekt inwestycji powstały w związku z realizacją ww. zadania to tylko efekt ekologiczny - poprawa środowiska naturalnego, ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska. Ponadto dodatkowym efektem jest poprawa estetyki budynku. Wykonanie termoizolacji to docieplenie budynku, które nie zmienia roli ani funkcji budynku, służącego do wykonywania zadań statutowych z zakresu administracji rządowej, a także do realizacji zadań własnych Marszałka tak przed, jak i po wykonaniu termoizolacji.
  3. Z uwagi na powyższą odpowiedź w punkcie 2, Zainteresowany dodał, iż pytanie w zakresie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, zwolnionymi z podatku od towarów i usług i niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT nie dotyczy omawianej kwestii.
  4. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu wykonania zadania pn. , nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony powyżej przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, ponieważ w budynku, w którym będzie wykonana termoizolacja Zainteresowany wykonuje zadania statutowe, które są zwolnione z podatku VAT oraz świadczy usługi w zakresie najmu lokalu mieszkalnego osobie fizycznej, co jest czynnością zwolnioną z podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wykonaniem termoizolacji opisanej we wniosku, a zatem będzie rozliczał ww. zadanie w kwocie brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową podległą Marszałkowi Województwa oraz zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem, wykonuje zadania własne Marszałka oraz realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, wynikające z przepisów art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z dnia 09 lutego 2012 r., poz. 145) w zakresie własności wód, gospodarki wodnej i melioracji wodnych oraz ochrony przed powodzią i suszą. W 2012 roku Zainteresowany zamierza zrealizować zadanie pn. . Budynek mieszkalno-biurowy, którego dotyczy termoizolacja, wykorzystywany jest do wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej, a także do realizacji zadań własnych Marszałka, które są czynnościami nieopodatkowanymi. Równocześnie Wnioskodawca ww. budynku świadczy usługę z zakresu najmu lokalu mieszkalnego osobie fizycznej, która zwolniona jest z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nadto Zainteresowany wskazał, iż nieruchomość stanowi własność Województwa. Decyzją Urzędu Wojewódzkiego ustanowiono trwały zarząd na rzecz Wnioskodawcy do nieruchomości gruntowej zabudowanej ww. budynkiem. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawione na Wnioskodawcę. Efekty inwestycji powstałe w związku z realizacją zadania pn. nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z podatku od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT albowiem efekt inwestycji powstały w związku z realizacją ww. zadania to tylko efekt ekologiczny - poprawa środowiska naturalnego, ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska. Ponadto dodatkowym efektem jest poprawa estetyki budynku. Wykonanie termoizolacji to docieplenie budynku, które nie zmienia roli ani funkcji budynku, służącego do wykonywania zadań statutowych z zakresu administracji rządowej, a także do realizacji zadań własnych Marszałka tak przed, jak i po wykonaniu termoizolacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, gdyż efekty przedmiotowego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją zadania pn. , ponieważ - jak wynika z wniosku - efekty inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając zatem przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (stanu faktycznego), z którego wynika, iż wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 498 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi