Temat interpretacji
Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa może wystawić fakturę VAT w dacie aktualnej dla nabycia lokalu mieszkalnego bez konsekwencji powstania powtórnego obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług oraz bez wprowadzania faktury do rejestru sprzedaży?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011r. (data wpływu 8 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Spółdzielnia Mieszkaniowa może wystawić fakturę VAT w dacie aktualnej dla nabycia lokalu mieszkalnego bez konsekwencji powstania powtórnego obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług oraz bez wprowadzania faktury do rejestru sprzedaży jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Spółdzielnia Mieszkaniowa może wystawić fakturę VAT w dacie aktualnej dla nabycia lokalu mieszkalnego bez konsekwencji powstania powtórnego obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług oraz bez wprowadzania faktury do rejestru sprzedaży.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy Spółdzielni Mieszkaniowej jest m.in. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanawiania na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu. Przeniesienie własności następuje na podstawie aktu odrębnej własności lokalu i umowy przeniesienia własności lokalu.
Dnia 3 lutego 2009r. został ustanowiony i podpisany akt notarialny odrębnej własności lokalu i umowa przeniesienia własności lokalu mieszkalnego pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową z jednej strony, a Członkiem Spółdzielni oraz małżonkiem z drugiej. Członek Spółdzielni wraz z małżonkiem posiadają wspólność majątkową.
W latach 2007-2008 na zakup powyższego lokalu mieszkalnego wpływały na konto Spółdzielni Mieszkaniowej zaliczki. Zaliczki te spowodowały powstanie obowiązku podatkowego w Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług).
W dniu 21 marca 2011r. małżonek Członka Spółdzielni wystąpił do Spółdzielni Mieszkaniowej z wnioskiem o wystawienie faktury VAT na nabycie tegoż lokalu (gdzie danymi nabywcy będą dane małżonka oraz Członka Spółdzielni jako osób prywatnych), gdyż prowadząc działalność gospodarczą od dnia 9 października 2006r., zmienił w dniu 3 lutego 2011r. miejsce wykonywania działalności na przedmiotowy lokal mieszkalny. Na działalność gospodarczą została przeznaczona część tego lokalu mieszkalnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółdzielnia mieszkaniowa może wystawić fakturę VAT w dacie aktualnej na nabycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego bez konsekwencji powstania powtórnego obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług oraz bez wprowadzania faktury do rejestru sprzedaży VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że obowiązek podatkowy z tytułu opisanej transakcji już powstał i został wypełniony w okresach wcześniejszych (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług), wystawienie faktury VAT z datą bieżącą nie spowoduje dla Spółdzielni Mieszkaniowej powstania powtórnego obowiązku podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 635 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspótnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.).
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
- przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
- wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
- wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
- wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
- ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
- oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
- zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.
Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi).
Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).
Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).
Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w przypadku czynności:
- ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub ustanowienia na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych,
- przeniesienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej własności domu jednorodzinnego w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei, stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Ponadto, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury (art. 106 ust. 4 ustawy).
Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.)
Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami FAKTURA VAT.
Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Przepis § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, iż fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.
Zgodnie z § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
Natomiast zgodnie z § 10 ust. 3 rozporządzenia fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).
Jest to powtórzenie uregulowań zawartych w § 4 ust. 1, § 5 ust. 1 oraz § 9 ust. 1 oraz § 10 ust. 1 i ust. 3 obowiązującego do dnia 31 marca 2011r. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze. zm.).
Zatem, z powyższych przepisów wynika, iż fakturę dokumentującą wykonanie usługi lub wydanie towaru, jak również dokumentującą otrzymaną część lub całość należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi wystawia się w ciągu siedmiu dni od dnia wykonania usługi, wydania towaru lub uiszczenia należności.
Z treści wniosku wynika, że w dniu 3 lutego 2009r. został ustanowiony i podpisany akt notarialny odrębnej własności lokalu i umowa przeniesienia własności lokalu mieszkalnego pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową z jednej strony, a Członkiem Spółdzielni oraz małżonkiem z drugiej. Członek Spółdzielni wraz z małżonkiem posiadają wspólność majątkową.
W latach 2007-2008 na zakup powyższego lokalu mieszkalnego wpływały na konto Spółdzielni Mieszkaniowej zaliczki. Zaliczki te spowodowały powstanie obowiązku podatkowego w Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług).
W dniu 21 marca 2011r. małżonek Członka Spółdzielni wystąpił do Spółdzielni Mieszkaniowej z wnioskiem o wystawienie faktury VAT na nabycie tegoż lokalu (gdzie danymi nabywcy będą dane małżonka oraz Członka Spółdzielni jako osób prywatnych), gdyż prowadząc działalność gospodarczą od dnia 9 października 2006r., zmienił w dniu 3 lutego 2011r. miejsce wykonywania działalności na przedmiotowy lokal mieszkalny. Na działalność gospodarczą została przeznaczona część tego lokalu mieszkalnego.
Wnioskodawca uważa, że w związku z tym, że obowiązek podatkowy z tytułu opisanej transakcji już powstał i został wypełniony w okresach wcześniejszych (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług) wystawienie faktury VAT z datą bieżącą nie spowoduje dla Spółdzielni Mieszkaniowej powstania powtórnego obowiązku podatkowego.
Należy wskazać, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.). Stosownie do art. 31 § 1 ww. ustawy z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa (jak wynika z wniosku ORD-IN w przedmiotowej sprawie występuje ustawowa wspólnota małżeńska). Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 cyt. ustawy oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Z powołanych regulacji ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż co do zasady, podatnicy podatku od towarów i usług dla udokumentowania wykonywanych czynności opodatkowanych wystawiają faktury VAT (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Jednakże z zapisów art. 106 ust. 4 ustawy wynika, że obowiązku takiego nie ma, w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Fakturę w takim przypadku wystawia się na żądanie tych osób.
Należy wskazać, że przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o możliwości wystawiania faktury VAT w terminie późniejszym niż wynika to z przepisów ustawy o VAT lub przepisów wykonawczych. Jednocześnie brak jest w przepisach przeciwwskazań do takiego postępowania, o ile taka faktura zawiera wszystkie wymagane przepisami prawa elementy i jest wystawiona przez podmiot uprawniony i na rzecz podmiotu uprawnionego do jej odbioru.
W takim przypadku należy odwołać się do uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), której materię należy zaliczyć do ogólnego prawa podatkowego zawierającego regulacje odnoszące się do większości podatków.
W myśl art. 87 § 1 Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.
Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).
Mając na uwadze przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż skoro w momencie dokonania sprzedaży nabywcy (członek Spółdzielni i jego małżonek) nie określi, czy dokonują zakupu jako prywatne osoby fizyczne czy też jako firma, to znaczy, że Spółdzielnia nie posiadała wiedzy o tym, iż dokonuje sprzedaży dla osoby posiadającej status podatnika podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, iż podatnicy (sprzedawcy) nie mają obowiązku każdorazowego weryfikowania statusu swoich klientów, to oni bowiem powinni określić, czy dokonują zakupu jako osoba prywatna, czy też jako firma.
Należy jednak zauważyć, iż żadna norma prawna nie zwalnia podatnika podatku od towarów i usług z obowiązku udokumentowania transakcji na rzecz podmiotu gospodarczego fakturą VAT. Powołany przepis art. 87 Ordynacji podatkowej ma zastosowanie jak wynika to z jego brzmienia tylko w sytuacji, gdy odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
Natomiast z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik podatku VAT ma obowiązek udokumentowania transakcji (w tym także wpłaconych zaliczek) za pomocą faktury VAT. Zatem przepisy art. 87 ustawy Ordynacja podatkowa nie mają zastosowania w analizowanej sprawie.
W myśl art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Wobec tego należy wskazać, iż w momencie pozyskania i potwierdzenia odpowiedniej informacji, iż wpłacone uprzednio zaliczki dotyczą jednak podmiotu gospodarczego będącego podatnikiem podatku VAT, to Spółdzielnia winna udokumentować daną transakcję odpowiednią fakturą VAT z uwzględnieniem przepisu art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej.
Należy jednak wskazać, iż wystawienie faktury po upływie 7-dniowego terminu nie wywołuje w analizowanym przypadku negatywnych skutków prawnych po stronie Wnioskodawcy, pozostając bez wpływu na jego rozliczenia podatkowe.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że niezależnie od faktu wystawienia bądź niewystawienia faktury obowiązek podatkowy w sytuacji ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i tak powstał zgodnie z przepisami art. 19 ustawy o VAT.
Tak więc skoro na konto Spółdzielni Mieszkaniowej w latach 2007-2008 wpływały zaliczki, które spowodowały powstanie obowiązku podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług i zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a ustawy o VAT podatek należny z tego tytułu został odprowadzony przez Wnioskodawcę oraz w dniu 3 lutego 2009r. został ustanowiony i podpisany akt notarialny odrębnej własności lokalu i umowa przeniesienia własności lokalu mieszkalnego to należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy z tego tytułu został już zrealizowany.
Zatem fakt wystawienia faktury VAT będzie już tylko formalnym urzeczywistnieniem dokonanej wcześniej czynności opodatkowanej od której Wnioskodawca odprowadził podatek należny.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, że skoro obowiązek podatkowy z tytułu opisanej transakcji już powstał i został wypełniony w okresach wcześniejszych (zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług), wystawienie faktury VAT z datą bieżącą nie spowoduje dla Spółdzielni Mieszkaniowej powstania powtórnego obowiązku podatkowego, należy uznać za prawidłowe.
Na marginesie należy dodać, że zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
W świetle powyższego Wnioskodawca wystawionej faktury VAT nie musi ujmować w rejestrze sprzedaży VAT, z którego kwoty służą prawidłowemu sporządzeniu deklaracji dla podatku VAT, jednakże dla celów dowodowych kopię faktury należy zachować i ująć w ewidencji jako kolejny dokument sprzedaży (faktura winna bowiem zawierać numer kolejny faktury) wystawiony przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.
Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach