w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej ... - Interpretacja - IBPP2/443-1344/11/IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2012, sygn. IBPP2/443-1344/11/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej oraz Polecenia Zapłaty wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej zwanej eI

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej oraz Polecenia Zapłaty wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej zwanej eI jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej oraz Polecenia Zapłaty wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej zwanej eI..

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będąc instytucją finansową, świadczy usługi m.in. z zakresu prowadzenia rachunków bankowych, bankowych rozliczeń pieniężnych oraz usługi tzw. bankowości elektronicznej. W ramach planów rozwojowych Wnioskodawcy rozważane jest wprowadzenie dla klientów korporacyjnych możliwości skorzystania z usług dopasowanych do indywidualnych potrzeb Klientów. m.in. tzw. usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej oraz Polecenia Zapłaty wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej (zwanych dalej: eI.). System eI. będzie adresowany do Klientów (tzw. Wystawcy) posiadających rachunek bankowy u Wnioskodawcy, którzy, na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy, zamierzają dokonywać usprawnionej realizacji transakcji płatniczych, których adresatami będą Dłużnicy Wystawców (tzw. Płatnicy).

Predefiniowana Elektroniczna Dyspozycja Płatnicza (PEDP) z prezentacją Faktury Elektronicznej jest rodzajem komunikatu elektronicznego, prezentowanego w banku Płatnika - tj. kanale bankowości elektronicznej banku Płatnika, zawierającego informacje niezbędne do automatycznego wygenerowania przez Płatnika polecenia przelewu z terminem oraz kwotą płatności określoną w załączonej do komunikatu Elektronicznej Fakturze.

Polecenie Zapłaty z prezentacją Faktury Elektronicznej jest rodzajem komunikatu elektronicznego, prezentowanego w banu Płatnika - tj. kanale bankowości elektronicznej banku Płatnika, na podstawie którego następuje automatyczne obciążanie rachunku Płatnika i uznanie rachunku Wystawcy w terminie oraz w kwocie płatności określonej w załączonej do komunikatu Elektronicznej Fakturze.

Warunkiem skorzystania przez Wystawcę z możliwości przesyłania komunikatów PEDP lub Poleceń Zapłaty z prezentacją faktury jest otrzymanie zgody Płatnika na stosowanie tego sposobu rozliczeń. Ww. zgoda uwzględniać będzie, z jednej strony wymogi ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (art. 63d ust. 2 pkt 2 Prawa bankowego) oraz art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, a z drugiej - będzie stanowić akceptację Płatnika na otrzymywanie Faktur Elektronicznych, o której mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej.

Schemat pozyskiwania zgód wygląda w sposób następujący:

  1. ING Bank udostępnia w systemach bankowości elektronicznej ING Banku możliwość elektronicznego przekazania przez Płatnika zgody na stosowanie komunikatów PEDP lub Poleceń Zapłaty z prezentacją Faktury Elektronicznej.
  2. Płatnik w systemie bankowości elektronicznej wyszukuje Wystawcę i wypełnia formatkę zgody na stosowanie wybranej formy płatności.
  3. Bank, otrzymaną przez Płatnika zgodę, poprzez własną Infrastrukturę techniczną przesyła do Wystawcy.
  4. Za pozyskaną w ww. sposób zgodę Bank pobiera opłatę określoną w tabeli Opłat i Prowizji lub w Umowie z Wystawcą.

Schemat usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych z prezentacją Elektronicznej Faktury wygląda w sposób następujący:

  1. Wnioskodawca zawiera z Wystawcą umowę, na podstawie której zobowiązuje się do przesyłania do Płatników Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Płatnikowi Faktury Elektronicznej, której płatność dotyczy.
  2. Na bazie podpisanej umowy Wystawca dostarcza za pośrednictwem bankowości elektronicznej do Wnioskodawcy Predefiniowane Elektroniczne Dyspozycje Płatnicze wraz z: Fakturą elektroniczną albo danymi elektronicznymi służącymi do wygenerowania obrazu takiej faktury przez Wnioskodawcę w celu przekazania ich Płatnikowi.
  3. Otrzymane Predefiniowane Elektroniczne Dyspozycje Płatnicze Wnioskodawca dystrybuuje do banku Płatnika lub na mail Płatnika.
  4. Otrzymane przez bank Płatnika Predefiniowane Elektroniczne Dyspozycje Płatnicze prezentowane są Płatnikowi w systemie bankowości elektronicznej banku Płatnika. Płatnik w systemie bankowości elektronicznej może m.in.:
    • otworzyć obraz Faktury Elektronicznej załączony do Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej i zadecydować czy jest ona zgodna z wykonaną czynnością handlową,
    • zaakceptować lub odrzucić dane zawarte w Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej. Akceptacja Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej spowoduje wygenerowanie polecenia przelewu obciążenia rachunku Płatnika i uznania rachunku Wystawcy na kwotę wskazaną w Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej. Polecenia przelewu zostaną automatycznie uzupełnione Płatnikowi na podstawie danych z komunikatu w Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej Automatycznie wypełnione danymi polecenie przelewu po jego akceptacji przez Płatnika wysyłane jest standardową drogą rozliczeniową do banku odbiorcy przelewu (Wystawcy).
    • obejrzenie statusu akceptacji Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej czyli inaczej mówiąc czy posiadacz dokonał opłacenia danej Faktury Elektronicznej dołączonej do Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej czy nie.
  5. Wnioskodawca informuje Wystawcę o statusie przekazanej do Płatnika Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej - czyli czy bank Płatnika zaakceptował, czy też nie przesłane Predefiniowane Elektroniczne Dyspozycje Płatnicze.

Schemat usługi Polecenia Zapłaty z prezentacją Elektronicznej Faktury wygląda w sposób następujący:

  1. Wnioskodawca zawiera z Wystawcą umowę, na podstawie której zobowiązuje się do przesyłania do Płatników Poleceń Zapłaty wraz z prezentacją Płatnikowi Faktury Elektronicznej, której płatność dotyczy.
  2. Na bazie podpisanej umowy Wystawca dostarcza za pośrednictwem bankowości elektronicznej do Wnioskodawcy Polecenia Zapłaty wraz z Fakturą elektroniczną albo danymi elektronicznymi służącymi do wygenerowania obrazu takiej faktury przez Wnioskodawcę w celu przekazania ich Płatnikowi.
  3. Otrzymane Polecenia Zapłaty Wnioskodawca dystrybuuje do banku Płatnika
  4. Otrzymane przez bank Płatnika Polecenia Zapłaty obciążają rachunek Płatnika i uznają rachunek Wystawcy. Jednocześnie transakcja Polecenia Zapłaty wraz z Fakturami elektronicznymi prezentowane są Płatnikowi w systemie bankowości elektronicznej banku Płatnika. Płatnik w systemie bankowości elektronicznej może m.in.:
    • otworzyć obraz Faktury Elektronicznej załączony do Polecenia Zapłaty i zadecydować czy jest ona zgodna z wykonaną czynnością handlową,
    • obejrzeć status wykonania Polecenia Zapłaty, czyli inaczej mówiąc - czy posiadacz dokonał opłacenia danej faktury elektronicznej dołączonej do Polecenia Zapłaty czy nie.
    • lub zgodnie z Prawem Bankowym odmówić Polecenia Zapłaty.
  5. Wnioskodawca wystawcy informuje Wystawcę o statusie wykonie przekazanego do Polecenia Zapłaty z prezentacją elektronicznej faktury czyli odmówieniu lub o wykonaniu się lub nie Polecenia Zapłaty.

Wprowadzenie eI. pozwoli na unowocześnienie usługi z zakresu bankowych rozliczeń pieniężnych - tj. stworzenie nowoczesnego instrumentu płatniczego, który łączy dwa procesy: płatności i dokumentowania płatności, a co za tym idzie zapewni wyższy standard obsługi Klientów, na skutek:

  • Skrócenia okres rozliczeniowego, dzięki wymianie dokumentów w trybie online (wysłana Predefiniowana Elektroniczna Dyspozycja Płatnicza/Polecenie Zapłaty natychmiast udostępniana jest Płatnikowi).
  • Możliwości pełnego monitoringu płatności oraz pełne rozpoznanie informacji o opłaconej fakturze z tytułu przelewu w systemie finansowo-księgowym (automatycznie wypełniane są podstawowe dane do przelewu u Płatnika na podstawie danych zawartych w Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej).
  • Możliwości zapłaty Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej w dowolnym momencie poprzez System Bankowości Internetowej, co oszczędzi czas (wypełniona już odpowiednio formatka przelewu) i pieniądze (w stosunku do prowizji za wpłatę gotówkową).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pobierana przez Bank opłata za usługę eI. korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczona usługa eI. korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ww. przepisem - zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz.665 z późn. zm.) - czynnościami bankowymi jest przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów, prowadzenie innych rachunków bankowych, przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych.

Usługa eI. świadczona przez Wnioskodawcę ma na celu usprawnienie obsługi Klienta w zakresie świadczonych przez Bank czynności bankowych związanych np. z prowadzeniem rachunków bankowych Klienta oraz kompleksową realizacją transakcji płatniczych z wykorzystaniem komunikacji internetowej (tzw. bankowość elektroniczna). W ocenie Wnioskodawcy opisany mechanizm usługi eI. stanowi zespół czynności faktycznych w sposób immanentny powiązanych z jedną z podstawowych czynności bankowych, jaką jest przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 6 Prawa bankowego.

Wnioskodawca podkreśla, że dokonując kwalifikacji danej czynności należy kierować się przede wszystkim jej funkcją prawną tj. celem świadczonej usługi, a ten wskazuje na immanentne związanie z typowymi dla instytucji finansowej usługami bankowymi - typu: prowadzenie rachunku bankowego Wystawcy, a przede wszystkim - realizacja transakcji płatniczych. Niewątpliwie z perspektywy Klienta usługa eI. będzie postrzegana jako integralna część usługi finansowej, z zakresu realizacji transakcji płatniczej, świadczonej przez Wnioskodawcę.

Stanowisko takie w odniesieniu do analizowanego tu przypadku pozwala na skonstatowanie, że funkcja prawna (czyli cel) eI. sprowadza się do wykonywania czynności związanych z obsługą usług, opisanych hipotezą normy z art. 43 ust. l pkt 40 ustawy - czyli usług bankowych typu: prowadzenia rachunku bankowego oraz realizacją transakcji płatniczych.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż uzyskał akceptację Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności w zakresie czynności podejmowanych w ramach usługi Predefiniowania Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją faktury elektronicznej. W ocenie KNF: w zakresie, w jakim /usługa/ adresowana jest do klientów banku, na rzecz których bank wykonuje czynności o których mowa w art. 5 ust. l pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.) czyli przeprowadzania bankowych rozliczeń pieniężnych i związana jest każdorazowo z dokonanym rozliczeniem nie wykazuje odrębności w zakresie przyczyny dokonania tej czynności, mimo zawarcia odrębnej umowy z Wystawcą w celu jej wykonania, a co za tym idzie nie wymaga zmiany statutu banku, jako że nie wprowadza nowej czynności wykonywanej przez bank.

Mając na względzie przedstawioną argumentację, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż usługa eI. korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 13 znowelizowanej ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Powyższego przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14).

Z kolei w myśl art. 43 ust. 15 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Sprecyzowanie przepisów regulujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług finansowych ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do rynku wspólnotowego, jak również zapewnienie spójności przepisów dotyczących podatku od towarów i usług z przepisami krajowymi regulującymi funkcjonowanie rynku finansowego.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Przytoczone przepisy Dyrektywy dotyczą tylko ściśle wymienionych rodzajów czynności, których charakter pozwala na zakwalifikowanie ich do kategorii usług związanych z obrotem bankowym i finansami. W związku z tym należy uznać, że wszelkie inne czynności niewymienione w tym przepisie, nawet jeśli mają charakter czynności bankowych, bądź finansowych lub zakres ich jest zbliżony do tego typu usług, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu. Powyższe zwolnienia obejmują w praktyce większość typowych transakcji dokonywanych na rynkach finansowych, a w szczególności usługi świadczone przez banki, biura maklerskie, fundusze inwestycyjne i powiernicze itp.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca rozważa wprowadzenie dla klientów korporacyjnych możliwości skorzystania z usług dopasowanych do indywidualnych potrzeb Klientów tzw. usługi Predefiniowanych Elektronicznych Dyspozycji Płatniczych wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej oraz Polecenia Zapłaty wraz z prezentacją Faktury Elektronicznej. System ten będzie adresowany do Klientów posiadających rachunek bankowy u Wnioskodawcy, którzy, na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy, zamierzają dokonywać usprawnionej realizacji transakcji płatniczych, których adresatami będą Dłużnicy Wystawców (tzw. Płatnicy).

Predefiniowana Elektroniczna Dyspozycja Płatnicza (PEDP) z prezentacją Faktury Elektronicznej jest rodzajem komunikatu elektronicznego, prezentowanego w banku Płatnika - tj. kanale bankowości elektronicznej banku Płatnika, zawierającego informacje niezbędne do automatycznego wygenerowania przez Płatnika polecenia przelewu z terminem oraz kwotą płatności określoną w załączonej do komunikatu Elektronicznej Fakturze.

Polecenie Zapłaty z prezentacją Faktury Elektronicznej jest rodzajem komunikatu elektronicznego, prezentowanego w banu Płatnika - tj. kanale bankowości elektronicznej banku Płatnika, na podstawie którego następuje automatyczne obciążanie rachunku Płatnika i uznanie rachunku Wystawcy w terminie oraz w kwocie płatności określonej w załączonej do komunikatu Elektronicznej Fakturze.

Warunkiem skorzystania przez Wystawcę z możliwości przesyłania komunikatów PEDP lub Poleceń Zapłaty z prezentacją faktury jest otrzymanie zgody Płatnika na stosowanie tego sposobu rozliczeń. Wprowadzenie tego systemu pozwoli na unowocześnienie usługi z zakresu bankowych rozliczeń pieniężnych - tj. stworzenie nowoczesnego instrumentu płatniczego, który łączy dwa procesy: płatności i dokumentowania płatności, a co za tym idzie zapewni wyższy standard obsługi Klientów, na skutek:

  • Skrócenia okresu rozliczeniowego, dzięki wymianie dokumentów w trybie online (wysłana Predefiniowana Elektroniczna Dyspozycja Płatnicza/Polecenie Zapłaty natychmiast udostępniana jest Płatnikowi).
  • Możliwości pełnego monitoringu płatności oraz pełne rozpoznanie informacji o opłaconej fakturze z tytułu przelewu w systemie finansowo-księgowym (automatycznie wypełniane są podstawowe dane do przelewu u Płatnika na podstawie danych zawartych w Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej).
  • Możliwości zapłaty Predefiniowanej Elektronicznej Dyspozycji Płatniczej w dowolnym momencie poprzez System Bankowości Internetowej, co oszczędzi czas (wypełniona już odpowiednio formatka przelewu) i pieniądze (w stosunku do prowizji za wpłatę gotówkową).

Z powyżej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że usługa eI., daje klientowi Banku nową możliwość przeprowadzania transakcji płatniczych i stanowi dodatkowe udogodnienie dla klienta.

Usługi jakie świadczy Wnioskodawca, w swej istocie dążą do dokonania transakcji, których skutkiem jest zmiana sytuacji prawnej i finansowej po stronie Klienta. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach oferowanej usługi pociągają za sobą bezpośrednie skutki o charakterze finansowym dla klienta Banku. Zmiana sytuacji prawnej i finansowej Klienta następuje w momencie zrealizowania Polecenia Zapłaty.

Wobec powyższego, usługa oferowana przez Wnioskodawcę nie stanowi odrębnej usługi od usługi związanej z prowadzeniem rachunków lecz jest immanentną częścią usług podstawowych realizowanych przez bank, jak np. transakcje płatnicze. Przedmiotowa usługa będzie udogodnieniem dla klienta, który w sposób dla siebie dogodniejszy może korzystać z usług świadczonych przez bank.

Przedmiotowa usługa jest zatem usługą w zakresie prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych.

W świetle powyżej przedstawionego opisu sprawy i stanu prawnego, przedmiotowa usługa eI. świadczona przez Wnioskodawcę będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach