Czy dotację otrzymaną przez Stowarzyszenie ze środków PFRON na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej ujmować w deklaracji VAT-7, jeżeli tak, to z ... - Interpretacja - IPTPP1/443-843/11-9/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.01.2012, sygn. IPTPP1/443-843/11-9/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy dotację otrzymaną przez Stowarzyszenie ze środków PFRON na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej ujmować w deklaracji VAT-7, jeżeli tak, to z jaką stawką podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011r. (data wpływu 03 października 2011r.) uzupełnionym pismami z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 17 listopada 2011r.), 30 grudnia 2011r. (data wpływu 03 stycznia 2012r.) oraz 05 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 października 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej.

Ww. wniosek uzupełniono pismami z dnia 14 listopada 2011r. (data wpływu 17 listopada 2011r.), 30 grudnia 2011r. (data wpływu 03 stycznia 2012r.) oraz 05 stycznia 2012r. (data wpływu 10 stycznia 2012r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego

Statutową działalnością Stowarzyszenia jest udzielanie społecznej pomocy osobom chorym oraz innym osobom potrzebującym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym z zaburzeniami psychicznymi.

Działalność statutową Stowarzyszenie realizuje w różnych formach. Jedną z form działalności statutowej jest prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej. Stowarzyszenie prowadzi również działalność gospodarczą, z której dochód przeznacza się na działalność statutową pomocy społecznej. Ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Zasady prowadzenia działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej, zwanych dalej WTZ, określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r. nr 123 poz. 776 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2007 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2007 r.).

WTZ jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Stowarzyszenia stwarzającą, zgodnie z postanowieniami ustawy, osobom niezdolnym do podjęcia pracy, możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

Jednym z elementów programu terapii zajęciowej jest wykonywanie przedmiotów. Część z tych przedmiotów ma charakter użytkowy i jest sprzedawana przez osoby niepełnosprawne na specjalnie zorganizowanych kiermaszach. Środki finansowe ze sprzedaży przedmiotów gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatkowane (p. 10 ust.2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2007r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2007r.), na integrację społeczną osób niepełnosprawnych uczestników warsztatu.

Wartość materiałów zużytych do terapii wyniosła w 2010 r. 37.670,92 zł, a wartość sprzedanych przedmiotów użytkowych 3.426,13 zł. Przed nowelizacją ustawy o podatku VAT tzn. do dnia 31.12.2010 r. Stowarzyszenie nie naliczało i nie odprowadzało do Urzędu Skarbowego podatku VAT należnego od wytwarzanych w ramach terapii zajęciowej i sprzedawanych na kiermaszach przedmiotów użytkowych oraz nie odliczało podatku naliczonego od zakupionych materiałów i usług służących do terapii zajęciowej osób niepełnosprawnych, w ramach której wytwarzane były przedmioty użytkowe. Powodowało to, że działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej rozliczana była w kwotach brutto.

Taki sposób rozliczania wyrobów użytkowych wytwarzanych przez osoby niepełnosprawne oraz rozliczania kosztów ich wytworzenia wynikał z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT oraz z załącznika nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 pod pozycją 10 jako zwolnione z opodatkowania wymienione zostały Usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)" PKWiU 91.

Nowelizacja ustawy o podatku VAT - obowiązująca od 01.01.2011r. uchyliła załącznik nr 4, który stanowił podstawę prawną zwolnienia. Po nowelizacji ustawy o podatku VAT Stowarzyszenie rozlicza w dalszym ciągu działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej w kwotach brutto.

Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego prowadzącą statutową działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczony jest na działalność statutową pomocy społecznej.

Cele statutowe Stowarzyszenie realizuje w różnorodny sposób, w tym:

  1. Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Nie jest regionalnym ośrodkiem polityki społecznej, powiatowym centrum pomocy rodzinie, ośrodkiem pomocy społecznej, rodzinnym domem pomocy, ośrodkiem wsparcia, ośrodkiem interwencji kryzysowej;
  3. Nie prowadzi domu pomocy społecznej i nie posiada w tym zakresie wpisu do rejestru prowadzonego przez wojewodę;
  4. Nie posiada zezwolenia wojewody na prowadzenie domu pomocy społecznej,
  • Prowadzi placówkę opiekuńczo - wychowawczą (świetlicę dla dzieci szkolnych), która jest wpisana do rejestru prowadzonego przez wojewodę;
  • Nie prowadzi ośrodka adopcyjno- opiekuńczego i nie posiada wpisu do rejestru prowadzonego przez wojewodę;
  1. Nie jest placówką specjalistycznego poradnictwa;
  2. Nie jest placówką inną niż wymienione w punktach 2, 3, 5 a i b i 6 zapewniającą całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisaną do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  3. Nie świadczy usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty;
  4. Nie posiada statusu organizacji powołanej do celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym, obywatelskim,
  5. Produkty użytkowe wytwarzane w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej nie są wytwarzane za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek o których mowa w przepisach ustawy z dnia 15 marca 1993 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.),
  6. Sprzedaż produktów użytkowych wytwarzanych w ramach Warsztatów Terapii Zajęciowej nie jest dokonywana w związku z organizowaniem imprez połączonych ze zbiórką pieniędzy,;
  7. Środki pieniężne pozyskane ze sprzedaży przedmiotów użytkowych wytwarzanych przez osoby niepełnosprawne w ramach terapii zajęciowej WTZ przeznaczone są w całości na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników zajęć terapeutycznych;
  8. Zwolnienie z podatku VAT sprzedaży produktów użytkowych wytwarzanych w WTZ nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;
  9. Prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej, w tym wytwarzanie i sprzedaż wyrobów użytkowych, nie narusza warunków lub zasad określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).

Złożony przez Stowarzyszenie wniosek z dnia 29 września 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży przedmiotów użytkowych wytwarzanych w ramach warsztatów terapii zajęciowej, prowadzonych na podstawie rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2004r.), dotyczy stanu prawnego od dnia 1 stycznia 2011 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia za świadczone przez WTZ usługi lub dostawy towarów. Dotacja nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi/towaru i nie ma na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Przyznana dotacja przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów działalności WTZ.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dotację otrzymaną przez Stowarzyszenie ze środków PFRON na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej ujmować w deklaracji VAT-7, jeżeli tak, to z jaką stawką podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanej dotacji na działalność WTZ nie należy ujmować w deklaracji VAT-7, ponieważ nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Nie jest ujęta w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dana dotacja (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu stanu faktycznego zawartego w złożonym wniosku wynika, że Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego. Statutową działalnością Stowarzyszenia jest udzielanie społecznej pomocy osobom chorym oraz innym osobom potrzebującym, a w szczególności osobom niepełnosprawnym z zaburzeniami psychicznymi. Jedną z form działalności statutowej jest prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej. Stowarzyszenie prowadzi również działalność gospodarczą, z której dochód przeznacza się na działalność statutową pomocy społecznej. Ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Zasady prowadzenia działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej, zwanych dalej, WTZ, określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r. nr 123 poz. 776 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i polityki społecznej z dnia 25 marca 2007r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z dnia 15 kwietnia 2007 r.). WTZ jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Stowarzyszenia stwarzającą, zgodnie z postanowieniami ustawy, osobom niezdolnym do podjęcia pracy, możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Stowarzyszenie otrzymało dotację ze środków PFRON na prowadzenie Warsztatów Terapii Zajęciowej. Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia za świadczone przez WTZ usługi lub dostawy towarów. Wnioskodawca wskazał, że dotacja nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi/towaru i nie ma na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Przyznana dotacja przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów działalności WTZ.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż skoro uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi/towaru, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów działalności WTZ to, że w tej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja na sfinansowanie kosztów działalności WTZ, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej opodatkowania dotacji na działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej. Natomiast wniosek w części dotyczącej sposobu dokumentowania sprzedaży przedmiotów wytwarzanych przez osoby niepełnosprawne w ramach warsztatów terapii zajęciowej został rozpatrzony interpretacją nr ITPPP1/443-843/11-7/AK, natomiast w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania sprzedaży przedmiotów użytkowych wytwarzanych w ramach warsztatów terapii zajęciowej interpretacją nr ITPPP1/443-843/11-6/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski

Referencje

IPTPP1/443-843/11-6/AK, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-843/11-7/AK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi