Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP1/443-1689/11/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.01.2012, sygn. ITPP1/443-1689/11/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze, Działanie 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami, Poddziałanie 6.2.1 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 20072013 na realizację projektu.

Projekt będzie realizowany przez Dom Pomocy Społecznej. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Beneficjent (Dom Pomocy Społecznej), dla którego VAT jest wydatkiem kwalifikowanym, obowiązany jest przedkładać do Instytucji Pośredniczącej RPO na lata 20072013 informację o braku możliwości odliczenia podatku VAT. Rozpoczęcie realizacji projektu: 15 marca 2010 r.; rozpoczęcie rzeczowe realizacji: 12 kwietnia 2011 r.; zakończenie rzeczowe realizacji: 15 lutego 2012 r. Przedmiotem projektu jest modernizacja systemu grzewczego z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii w DPS, w skład którego wchodzą: budynek administracyjny, pawilon łóżkowy, blok główny, kotłownia. Właścicielem nieruchomości jest Powiat, a zarządcą DPS. Podmiotem, który będzie zarządzał infrastrukturą powstałą i zmodernizowaną w trakcie projektu będzie DPS, jako jednostka organizacyjna Powiatu, działająca w formie jednostki budżetowej i posiadająca zezwolenie wojewody. Odbiorcą i płatnikiem faktur jest DPS. Na etapie funkcjonowania, produkty projektu będą finansowane w ramach wydatków na bieżącą eksploatację DPS. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu będą ponoszone przez DPS, który jest jednostką organizacyjną Powiatu i częściowo jest finansowany z dotacji Budżetu Państwa. Główną działalnością DPS jest działalność określona w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod pozycją 8720Z Pomoc Społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody, zwolnione są z podatku podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Dom Pomocy Społecznej ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że Dom Pomocy Społecznej prowadzi sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług, nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego. Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do odliczania kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy prowadzi sprzedaż usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, świadczy usługi z zakresu pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 20072013, realizuje projekt. W ramach realizacji projektu zostanie przeprowadzona modernizacja systemu grzewczego z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii w DPS, w skład którego wchodzą: budynek administracyjny, pawilon łóżkowy, blok główny, kotłownia.

Biorąc pod uwagę przedstawione przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że o ile zakupy dokonane w związku z realizowanym projektem będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo nadmienia się, że w niniejszej interpretacji nie oceniono prawidłowości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (w tym podstawy prawnej do zwolnienia od podatku) świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy