Temat interpretacji
Stawka podatku dla sprzedaży napojów w ramach świadczonych usług gastronomicznych: napojów mlecznych z kawą oraz pozostałych napojów mlecznych (czekolada) sprzedawanych na miejscu i na wynos.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2012 r. (data wpływu 16.01.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży napojów w ramach świadczonych usług gastronomicznych:
- w części dotyczącej sprzedaży napojów mlecznych z kawą - jest nieprawidłowe,
- w części dotyczącej sprzedaży pozostałych napojów mlecznych (czekolada) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.01.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży napojów w ramach świadczonych usług gastronomicznych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się świadczeniem usług gastronomicznych, w tym również sprzedażą napojów przyrządzanych w posiadanym przez Nią lokalu. W ofercie lokali Spółki znajdują się również napoje, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkiem napar kawowy bądź czekolada w proszku.
Skład napojów kształtuje się następująco:
Nazwanapoju | Skład | ||
Mleko3,2 % | Porcjakawy | Czekoladaw proszku
| |
Kawa cappucino | 180ml | 10 g |
|
Kawa latte | 300ml | 10 g |
|
Kawa latte duża | 450ml | 20 g |
|
Kawa amerikana | 250ml | 10 g |
|
Kawa flat white | 250ml | 10 g |
|
Czekolada | 300ml |
| 15 g |
Czekolada duża | 450ml |
| 30 g |
W celu rozwiania wątpliwości co do sposobu klasyfikacji, Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o klasyfikację sprzedaży powyższych napojów, zarówno wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - PKWiU z 1997 r. jak i PKWiU z 2008 r.
W odpowiedzi na zapytanie Spółki, Urząd Statystyczny w Łodzi wydał opinię statystyczną nr OKN-5672/KU-4951/2011 z dnia 21 grudnia 2011 r., w której wymienione w piśmie usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży napojów w punkcie gastronomicznym: Kawa Cappuccino, Kawa Latte, Kawa Latte Duża, Kawa Amerikana, Kawa Flat White, Czekolada, Czekolada Duża mieszczą się w:
- grupowaniu 56.10.13 - jako Usługi przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych - klasyfikowanych wg PKWiU 2008;
- grupowaniu 55.30.11 - jako Usługi gastronomiczne w restauracjach - klasyfikowanych wg PKWiU 1997.
Ponadto, Urząd Statystyczny w powyższej opinii klasyfikacyjnej wskazał, że powyżej wymienione wyroby będące towarem powinny być klasyfikowane jako:
- Pozostałe napoje bezalkoholowe - klasyfikowanych do grupy PKWiU 2008 pod numerem 11.07.19.0;
- Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe - klasyfikowanych do grupy PKWiU 1997 pod numerem 15.98.12-70.00.
Powyższe produkty są przygotowywane i serwowane z przeznaczeniem do konsumpcji zarówno na miejscu jak i na wynos.Przy sprzedaży napojów w lokalu z przeznaczeniem ich spożycia na miejscu, klienci mają, co do zasady, do swojej dyspozycji stoliki, krzesła umożliwiające spożywanie napojów w wygodnych warunkach.
Na życzenie kupujących, pracownicy lokalu Spółki wydają napoje na wynos. W takiej sytuacji, pracownicy lokalu Spółki podają napoje w specjalnych opakowaniach, które umożliwiają ich wygodne spożywanie poza lokalem.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Jaką stawkę VAT należy zastosować (w stanie prawnym obowiązującym od 1 lipca 2011 r.) do sprzedaży przez Spółkę wyżej wymienionych napojów, w przypadku, gdy napoje są spożywane przez klienta na miejscu...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. pyt. 1
Zdaniem Spółki, do sprzedaży wymienionych napojów spożywanych przez klientów na miejscu należy stosować stawkę 8 % VAT.
Ad. pyt. 2
Zdaniem Spółki, do sprzedaży wymienionych napojów spożywanych przez klientów na wynos należy stosować stawkę 8 % VAT.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi w zakresie przygotowywania, serwowania powyżej opinanych napojów powinny stanowić świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego po 1 lipca 2011 r.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku VAT wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W tym miejscu należy zauważyć, iż stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie przejściowym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wynosi 8 %.
W myśl 7 ust. pkt 1 rozporządzenia wykonawczego VAT z dnia 4 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 8 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT.
W poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT, które zawiera listę towarówi usług, dla których zostaje obniżona stawka podatku VAT do wysokości 8 %, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:
- napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %,
- napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, W których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
- kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
- napojów bezalkoholowych gazowanych,
- wód mineralnych,
- innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.
Na mocy art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie z uzyskaną przez Spółkę klasyfikacją statystyczną, sprzedaż powyższych napojów, które następnie są spożywane, została zaklasyfikowana przez Urząd Statystyczny pod numerem PKWiU z 2008 r. - 56.10.13 jako Usługi przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych, zaś napoje jako towary zostały zaklasyfikowane pod numerem PKWiU z 2008 r. - 15.98.12-70.0. jako Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe.
Zdaniem Spółki, świadczone przez nią usługi w zakresie przygotowywania, serwowania powyżej opinanych napojów (zarówno z przeznaczeniem do spożycia na miejscu, jak i na wynos) powinny stanowić świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.
Mając więc na względzie dokonane przez Urząd Statystyczny klasyfikacje, należy bez wątpliwości stwierdzić, iż sprzedawane przez Spółkę napoje nie stanowią kawy.
W konsekwencji należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi gastronomiczne związane z serwowaniem napojów innych niż kawa (zgodnie z otrzymaną opinią statystyczną), które mieszczą się w PKWiU ex 56, podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8 %, zgodnie z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego VAT.
Potwierdzenie takiego stanowiska znajduje się również w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe. Przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 maja 2011 r. nr ILPP4/443/111/11-5/ISN oraz interpretacja indywidualna z 21 lipca 2011 r. nr ILPP2/443-7l0/11-2/MR, czy interpretacja indywidualna z dnia 17 maja 2011 r. nr ILPP2/443-560/l -2/MR.
W przypadku, gdyby uznać, iż, zdaniem organu podatkowego, sprzedaż serwowanych przez Spółkę napojów innych niż kawa (zgodnie z otrzymaną opinią statystyczną) stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, wówczas zdaniem Spółki transakcja taka powinna podlegać opodatkowaniu według 5% stawki podatku VAT na podstawie zał. Nr 3 poz. nr 52 do ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży napojów zawierających kawę, oraz prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży pozostałych napojów przygotowywanych do spożycia na miejscu i na wynos.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.
Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi gastronomiczne, w ramach których sprzedaje napoje przyrządzane w prowadzonym lokalu. Są to m.in. napoje, których zasadniczym składnikiem jest mleko, a dodatkiem napar kawowy bądź czekolada w proszku: Kawa Cappuccino, Kawa Latte, Kawa Latte Duża, Kawa Americana, Kawa Flat White oraz Czekolada i Czekolada Duża. Powyższe produkty są przygotowywane i serwowane z przeznaczeniem do spożycia zarówno na miejscu jak i na wynos. Przy sprzedaży napojów do spożycia na miejscu klienci mają do dyspozycji stoliki i krzesła. Na życzenie kupujących napoje wydawane są również na wynos w specjalnych opakowaniach.
Wnioskodawca klasyfikuje świadczone usługi przyrządzania, podawania i sprzedaży ww. napojów w punkcie gastronomicznym - zgodnie z otrzymaną opinią Urzędu Statystycznego - w grupowaniu 56.10.13 PKWiU 2008r. - jako ,Usługi przygotowywania i podawania posiłków w lokalach samoobsługowych. Ponadto, ww. wyroby, jako towar, należy, według Wnioskodawcy, zaklasyfikować jako Pozostałe napoje bezalkoholowe w grupowaniu 11.07.19.0 PKWiU 2008r.
Wątpliwości Wnioskodawcy związane są ze stawką podatku VAT dla sprzedaży wymienionych napojów dokonywanej w ramach świadczonych usług gastronomicznych.
Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przygotowywanie i sprzedaż napojów w lokalu w ramach świadczonych przez Spółkę usług gastronomicznych należy traktować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Należy jednak podkreślić, że zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, ma charakter wyjątkowy i możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednocześnie, na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Ponadto, w myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm. obowiązujące od 06.04.2011r.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Pod poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:
- napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
- napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
- kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
- napojów bezalkoholowych gazowanych,
- wód mineralnych,
- innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Z powyższego wynika, że - z pewnymi wyjątkami - usługi gastronomiczne klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU ex 56, wskazane zostały w poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%.
Powyższa, obniżona stawka nie dotyczy jednak towarów, których sprzedaż wyłączono z opodatkowania według tej stawki. Powołany przepis jednoznacznie wskazuje, że stawki preferencyjnej nie stosuje się m.in. do sprzedaży kawy i herbaty (wraz dodatkami).
W związku z tym, że Minister Finansów, zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, nie określił, które produkty należy uznać za dodatki podawane do kawy, jak również nie określił % udziału kawy naturalnej w przygotowanym napoju, zdaniem tut. Organu, napój, przy którego przygotowaniu następuje proces parzenia kawy (tj. zawierający napar kawowy), powinien być wyłączony z opodatkowania preferencyjną stawką. Dotyczy to również napojów składających się w przeważającej części z mleka.
Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że w przypadku, gdy przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę usług jest podawanie napoju takiego jak kawa z dodatkiem mleka i jego pochodnych, preferencyjna stawka podatku nie znajdzie zastosowania. Byłoby to sprzeczne z literalnym brzmieniem poz. 7 pkt 3 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, stanowiącej, iż opodatkowaniu według stawki 8 % podlegają usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56) z wyłączeniem sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami).
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedawane przez Spółkę napoje zawierające napar kawowy nie stanowią kawy i w związku z tym mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, należało uznać za nieprawidłowe.
Natomiast w przypadku pozostałych wymienionych w stanie faktycznym napojów, tj. napojów mlecznych zawierających czekoladę w proszku, przyrządzanych i sprzedawanych przez Spółkę w prowadzonym lokalu gastronomicznym w ramach świadczenia usług sklasyfikowanych w PKWiU w dziale 56 jako usługi związana z wyżywieniem sprzedaż ta podlega opodatkowaniu preferencyjną stawka podatku VAT w wysokości 8 %, na mocy § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia. Dotyczy to zarówno napojów przeznaczonych do spożycia na miejscu w lokalu jak i przygotowanych i sprzedawanych na wynos.
Należy bowiem zauważyć, że dla zaliczenia usługi polegającej na przygotowaniu napoju do usług gastronomicznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 56, nie ma znaczenia to, czy klient otrzyma przygotowany napój w kubku umożliwiającym jego spożycie poza lokalem gastronomicznym, czy też spożyje go na miejscu przy stoliku, z ewentualną obsługą kelnerską.Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznaje się za prawidłowe.
Reasumując, na podstawie analizy powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż usługi związane z wyżywieniem (usługi gastronomiczne), mieszczące się w PKWiU ex 56, w tym sprzedaż napojów przygotowywanych i podawanych w ramach świadczenia tych usług, podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8 %, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z wyłączeniem sprzedaży napojów i towarów wymienionych w pkt 1-6 tej pozycji, do których zastosowanie ma 23 % stawka podatku od towarów i usług.
Należy zauważyć, że w przypadku wymienionej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-560/11-2/MR wydanej w dniu 17 maja 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w podobnym stanie faktycznym, stanowisko organu podatkowego w sprawie opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 23 % sprzedaży m.in. kawy (wraz z dodatkami), jako wyłączonej ze stosowania stawki preferencyjnej, potwierdza stanowisko tut. Organu w przedmiotowym zakresie wyrażone w niniejszym rozstrzygnięciu.
Odnosząc się natomiast do pozostałych wskazanych we wniosku interpretacji indywidualnych, przywołanych przez Spółkę na potwierdzenia własnego stanowiska, tut. Organ wyjaśnia, że w identycznym stanie prawnym i identycznym stanie faktycznym rozstrzygnięcia powinny być tożsame. Cel ten osiągany jest poprzez zastosowanie właściwych przepisów Ordynacji podatkowej. Interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 tej ustawy, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość (). Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnione do tego organy każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Minister Finansów może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie